Anmeldelse: Half Bad #3: Halvvejs Fortabt

• Forfatter: Sally Green
  • Antal Sider: 418
  • Originaltitel: Half Lost
  • Forlag: Carlsen
  • ISBN: 9788711377291
  • Læst: 28/8 til 31/8

Nathan er stærkere end nogensinde – men han er tæt på at gå fra forstanden. For at redde Forbundet fra at blive udslettet er han nødt til at blive deres stærkeste våben, stærkere end hans far var. Selv ønsker han hævn over alle sine fjender, mest af alle Annalise, om det så skal koste ham livet. Selv ikke Gabriel kan stoppe ham.

Krigen er i fuld gang, og den endelige konfrontation nærmer sig. Men er Nathan stærk nok til at vinde over jægerne og de hvide hekse? Og vil det ødelægge ham for evigt?

Tredje og sidste bind i trilogien.

Anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen

Wauw, hvor var det en fantastisk slutning! Totalt hjerteskærende, ret sørgelig men alligevel helt og aldeles perfekt. Jeg vil vove pelsen og påstå, at det her er en af de bedste slutninger på en serie/trilogi jeg nogensinde har læst.

Egentlig var den her bog meget tæt på at være perfekt. Bogen er skrevet på en lidt anderledes måde, ligesom de foregående bøger, og det fungerer stadig fantastisk godt. Det giver en stemning til bogen, som jeg ikke har oplevet i andre bøger – ud over de foregående i serien selvfølgelig. Bogen er også meget fængende fra start til slut, også selvom den ikke nødvendigvis er smækfuld af action hele tiden. Den handler lige så meget om Nathans udvikling som person, og konsekvensen af de ting han er nødt til at gøre. Så der er lige dele action og lige dele ikke-action, hvor der fokuseres mere på personerne end på plot og fart over feltet, hvis det giver mening. Det var perfekt afbalanceret, og fra første til sidste side er man fuldstændig investeret i historien.

Altså jo, selvfølgelig handler bogen om krigen og opgøret mellem dem der mener at hvide hekse er gode og sorte er onde, og så dem der mener at hvid eller sort ingen forskel gør. Der er masser af handling på den front, og det er faktisk også vildt spændende – især efter det der skete i slutningen på bog to. Men derudover er der også Nathan, og de konsekvenser krigen har for ham. Hvor mærket bliver man egentlig når man slår hundredevis af mennesker ihjel? Hvornår bliver man ligeglad – hvis man bliver det? Jeg kunne virkelig godt lide, at Nathan ikke bare er den der super perfekte person, der ikke bliver mærket af de frygtelige ting han gør – eller de ting han bliver udsat for. Sådan har det været gennem hele serien, men det bliver endnu mere vigtigt for historien i den her bog.

Slutningen var simpelthen fantastisk! Altså, den var sørgelig, og sørgelig er faktisk ikke rigtig noget jeg er så god til. Men for den her historie gav det helt perfekt mening, også selvom jeg til sidst havde luret, at det nok måtte ende sådan. Men det er en så anderledes slutning end rigtig mange andre YA-serier, og den er lige dele sørgelig, tragisk og helt perfekt.

Og så bliver jeg nødt til at nævne romantikken også. Hvis du læser den her anmeldelse går jeg ud fra du har læst toeren og dermed ved, at romantikken i den bog tager en lidt overraskende men helt vildt awesome drejning. Og den var der mere af i den her, og det var simpelthen perfekt. Noget nær den mest perfekte romance ever. Årh altså❤

Nu endte jeg jo med at give bogen fire stjerner, og det er der en årsag til. Først og fremmest er jeg virkelig utilfreds med slutningen i forhold til Annalise. Alt andet var perfekt, men lige det synes jeg slet ikke blev afsluttet ordentligt. Og så at hun siger “det var aldrig min mening at såre dig Nathan”. Nårh nej, du myrdede jo også bare hans far, hvordan kan du dog tro at det vil såre ham? Ej men stop. Jeg synes der blev skøjtet lidt hurtigt hen over Annalise, og det var jeg træt af. Derudover, så er der i den første del af bogen nogle tilfælde, hvor jeg synes Nathan er decideret dum. Nathan har et mål: hævn. Den bedste måde at få hævn på er at følge oprørernes planer, fordi det leder ham til det han gerne vil have. Men det fatter Nathan åbenbart ikke, og jeg har aldrig i hele serien opfattet ham som stupid – men det var han godt nok lige der. Uanset om jeg var enig i det han ville opnå, så troede jeg at Nathan havde bare lidt flere brikker at flytte rundt med. Det blev heldigvis bedre, men alligevel.

HALVVEJS FORTABT er en helt perfekt slutning på serien. Af spoilery årsager kan jeg jo ikke afsløre noget, men det var simpelthen lige i skabet og så meget i tråd med hele seriens stemning. Jo, jeg havde et par småting ved bogen jeg var lidt utilfreds med, men det var nu altså småting. Bogen er lige så god, hvis ikke lidt bedre end de første to, og fængende fra start til slut. Du går i gang med at læse, og så forsvinder man bare ind i bogen. Virkelig god bog med en helt perfekt slutning.