Anmeldelse: Under the Never Sky #1: Under the Never Sky

16128429
pink 4 stjerner



  • Titel: Under the Never Sky
  • Serie: Under the Never Sky #1
  • Forfatter: Veronica Rossi
  • Antal Sider: 374
  • Udgivelse: 2012
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Atom
  • ISBN: 978-0-349-00148-7
  • Læst: 1/8 til 9/8

Since she’d been on the outside, she’d survived an Aether storm, she’d had a knife held to her throat, and she’d seen men murdered.

This was worse.

Exiled from her home, the enclosed city of Reverie, Aria knows her chances of surviving in the outer wasteland–known as The Death Shop–are slim. If the cannibals don’t get her, the violent, electrified energy storms will. She’s been taught that the very air she breathes can kill her. Then Aria meets an Outsider named Perry. He’s wild–a savage–and her only hope of staying alive.

A hunter for his tribe in a merciless landscape, Perry views Aria as sheltered and fragile–everything he would expect from a Dweller. But he needs Aria’s help too; she alone holds the key to his redemption. Opposites in nearly every way, Aria and Perry must accept each other to survive. Their unlikely alliance forges a bond that will determine the fate of all who live under the never sky.


 

Der er simpelthen for mange bøger som står 100 år på min TBR-hylde, og når jeg så endelig får dem læst ville jeg bare ønske jeg havde gjort det noget før. Det er fuldstændig det samme med Under the Never Sky – HVORFOR har jeg ikke læst den noget før? Den var jo vildt god!

Det er en dystopisk historie der foregår i fremtiden, hvor det meste af menneskeheden nu bog i Pods og lever deres liv i The Realms. The Realms er virtuelle verdener hvor alt er muligt, og når nu man er en hel masse mennesker proppet ind på meget lidt plads i en Pod, jamen så bruger man jo bare tiden i The Realms. Verden udenfor pods’ene er totalsmadret. Magi – kaldet Aether – svømmer rundt i atmosfæren og gør livet udenfor til en temmelig farlig affære. Der er småt med mad, Aetherstorme brænder jorden, bygninger og mennesker af, og det er i det hele taget et hårdt liv at være en af de uheldige mennesker der lever et liv som Outsider. Visse outsidere lider af genetiske motationer, der gør dem i stand til for eksempel at se i mørke, høre bedre end en ulv, lugte andre folks humør og temperament eller sætte ild til ting. Folk udenfor bor i små samfund, som alle er ledet af det der kaldes en Blood Lord – lidt ligesom en høvding. Jeg var simpelthen obsessed med den her verden, det var simpelthen så spændende og virkelig godt gennemtænkt – og gennemført! Jeg elskede det, jeg slugte hver lille bitte detalje om Aether, Scires, evner og hvordan man levede, både inde i pods’ene, men især også udenfor.

Årsagen til, at jeg ikke landede på de fem stjerner skal findes på de første 100 sider. Jeg kunne godt lide Aria, men alt hvad der skete med hende og så videre i starten var bare ikke sådan skide spændende. Det  er først da hun møder Perry, at det begynder at blive interessant. Og det er lidt det samme med Perry, bortset fra at jeg var lidt længere tid om at varme op overfor ham. Jeg synes sgu egentlig han var lidt en skiderik, og ligesom med Aria blev han bare først rigtig interessant efter de to møder hinanden. Det er her, man sådan rigtig begynder at kunne mærke deres personligheder slå igennem, fordi man nu kan se den andens reaktioner og tanker, eftersom de skiftes til at fortælle historien i korte kapitler. Det fungerer super godt!

Da man så først ligesom begynder at finde ud af hvem Aria og Perry er, så bliver de pludselig også meget nemmere at relatere til. Jeg endte med at synes vældig godt om dem begge to, Aria især eftersom det er hende jeg identificerer mig mest med. Men også Perry, jeg synes han var fantastisk!

Nogen af det som gør den her bog helt fantastisk er at den nærmest er en slags survival-story. Den handler en hel del om overlevelse i den Aether-plagede vildmark, og jeg er simpelthen abre en sucker for survival-historier! Jeg elsker at høre om hvordan de skaffer mad, hvordan de undgår ulve og alt sådan noget. Historien er tilsat en virkelig god romance der meget langsomt bygger sig op, og jeg var solgt på det! Det er ikke verdens mest actionprægede bog, men den er virkelig medrivende, historien er spændende, universet er spændende, karaktererne er spændende, og romantikken er spot on hvis du spørger mig.

Så overall, så var jeg ikke helt solgt før omkring 100 sider inde, da jeg begyndte at få et ordentligt forhold til karaktererne, og vi kom ud i vildmarken. Derefter slugte jeg det hele råt, og jeg glæder mig afsindigt til toeren!

 

 

 

4 meninger om “Anmeldelse: Under the Never Sky #1: Under the Never Sky

    1. Uha, det er jeg ikke så god til, men jeg skal prøve. Aria og Perry skiftes til at fortælle historien, men i 3. person. Der er ikke en hel masse beskrivelser eller lange sætninger, det er meget lige til at gå til, men uden at være simpelt. Og så formår hun at gøre karaktererne fantastisk levende!

Skriv et svar

