Anmeldelse: Vinterkongens Datter #2: Sort Lys

27810479pink 2 sjerner



  • Titel: Sort Lys
  • Serie: Vinterkongens Datter #2
  • Forfatter: Lesley Livingston
  • Antal sider: 377
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 9788758810096
  • Læst: 20/7 til 28/7

Meget har forandret sig siden efteråret, da Kelley fandt ud af at hun er en alfeprinsesse, forelskede sig i skiftingevagten Sonny, og reddede de dødeliges verden fra Den Vilde Jagts ødelæggelser. Sonny er blevet tvunget til at vende tilbage til Den Anden Verden og udkæmpe en farlig ’kattens leg med musen’ med de sidste jægere og selveste dronning Mabh. Da Kelley sendes hovedkulds tilbage til Den Anden Verden, er hendes genforening med Sonny glædelig, men kort. En oldgammel, skjult magisk kraft rører på sig, og en farlig ny fjende er villig til at risikere alt for at tilrane sig magten…


 

Helt ærligt? Der skete virkelig ikke ret meget i den her bog. Egentlig føltes den bare som en stor gentagelse af bog et, bortset fra at det nu er Sonny der er en special snowflake. Jeg må indrømme at jeg kedede mig gennem rigtig meget af bogen.

Noget af det positive ved den her bog var Fenris (Fenrys?). Fenris er en af janusvagterne, og de dele af bogen der involverede ham var simpelthen bare så meget bedre end resten. Fenris er skide sjov, med den sorteste humor og et glimt i øjet, og jeg var vild med det! Han var sjov, spændende og underholdende, i modsætning til især Sonny som var kedelig or irriterende i den her bog.

Jeg blev meget hurtigt meget træt af Sonny gennem den her bog. Han skulle være den kløgtigste og stærkeste blandt de her Janusvagter, men hans tanker og det han gør får ham til at virke som en snotdum, jaloux femårig. Det var slet ikke sådan jeg opfattede ham i første bog, men i den her blev jeg virkelig træt af ham. Hans evindelige jeg-skal-beskytte-Kelley drev mig til vanvid! Hun er for helvede alfeprinsesse og smækfuld af magiske kræfter, så tag dig lige sammen dreng – hun kan godt passe på sig selv!

Af samme årsag som ovenstående var jeg nok bare rigtig solgt på romantikken. Jeg forstår ikke rigtig at kelley mooner sådan over Sonny, når han egentlig bare er en overbeskyttende, jaloux skiderik. Sonny mistede al sin tiltrækning for mig i den her bog.

I forhold til Kelley, så havde jeg virkelig håbet der ville være noget mere action på alfeprinsesse-fronten. Men nej, der skete egentlig ikke så skide meget. Kelley blev skubbet i baggrunden til fordel for Sonny følte jeg, og det var jo Kelley jeg ligesom var interesseret i fra starten. Mindre Sonny-ævl og mere Kelley-action ville have været super! Og så savnede jeg i øvrigt også Lucky!

Jeg kunne så til gengæld godt lide den måde tingene udviklede sig på hen mod slutningen af bogen, det lover godt for 3’eren i hvert fald. Der skete endelig noget med historien, og de sidste 50-ish sider var faktisk rigtig gode. Jeg tror, at den har bog blev lidt for meget en fyldbog, second book syndrome i ved.

For at opsummere, pluspoint til Fenris for at være skide sjov og fuld af god underholdning, masser af minuspoint til Sonny for at være en idiot, og minuspoint fordi der bare ikke skete ret meget med noget som helst. Den her bog føltes bare rigtig meget som fyld. Slutning var til gengæld spændende, så jeg har ikke opgivet serien eller noget endnu.

2 meninger om “Anmeldelse: Vinterkongens Datter #2: Sort Lys

  1. Nikoline

    Jeg var heller ikke begejstret for den bog — eller serien i det hele taget. Det er en svær to’er, og jeg nåede heller aldrig at få den sidste bog med.

    1. Jeg tror jeg giver bog 3 en chance, om ikke andet så fordi jeg virkelig godt kunne lide Fenris! Men mine forventninger er godt nok ikke særlig høje lige nu😛

Skriv et svar

