Lad os snakke lidt om efterårets udgivelser (og lidt om dem i 2017)

Tilbage i januar lavede jeg et indlæg om de udgivelser i 2016 som jeg kendte til på det tidspunkt. Det var mest bøger der kom i løbet af foråret, og siden er der kommet en hel del spændende bøger til – hence, et indlæg mere. Og det er langt, you have been warned!

Hvis du er nysgerrig efter hvor jeg finder de her kommende udgivelser, så er det som regel på saxo.com eller på forlagenes hjemmesider. Men mest på saxo.com. Her kan man gå ind under kategori, for eksempel bøger -> børnebøger -> ungdomsbøger, og herefter sorterer man dem efter sprog (dansk i dette tilfælde), og herefter efter “nyeste først”. Og tadaa, så kan man se, hvad fremtiden bringer på bogfronten😛

Og så må vi også hellere lige slå fast, at udgivelsesdatoer og så videre jo kan blive rykket både frem og tilbage mellem det her indlæg og bogens udgivelsesdato. Jeg er trods alt ikke synsk, så bær lige over med mig. Og jeg har heller ikke taget de bøger med der udkommer i august, eftersom jeg allerede har udgivet et indlæg om dem her.  Derudover kan der sagtens komme flere bøger til i løbet af efteråret, det her er bare dem jeg ved noget om på nuværende tidspunkt. Hold øje med Månedens Udgivelser-indlægget.

Vi kan starte med lidt nyt om SPEKTRUM bog 3. Egentlig skulle den være udkommet nu her til efteråret, men den når ikke at blive klar før til foråret 2017. Du kan læse mere på Nanna Foss’ blog her.

Og apropos ændrede udgivelsesdatoer, så skulle bog et Joe Abercrombies YA-fantasyserie være udkommet sidst på året i år, men den ser ud til at udkomme i starten af 2017 i stedet. Titlen er stadig Det Splintrede Hav #1: Den Halve Konge, og den udgives af Gyldendal.

Der er også nyt på vej fra Teri Terry, som er forfatteren bag Slettet-Trilogien og Mind Games. Titel på denne er Bedragets Bog, og den skulle udkomme i starten af 2017 fra Nyt Nordisk Forlag. Så vidt jeg ved er det fantasy som involverer hekse, og så skulle det være en enkeltstående bog, og altså ikke en del af en serie.

Det ser ud til at vi får den danske oversættelse af Magisterium 3 sidst på året. Den serie udgives af Alvilda, og her svinger udgivelsesdatoerne tit lidt frem og tilbage, men pt. skulle den udkomme 1. december i år. Der er endnu ingen titel på bogen.

Der er mere Rick Riordan på vej i form af en dansk oversættelse af Det Skjulte Orakel, som er første bog i en ny mytologi-inspireret serie med titlen Apollos Prøvelser. Den er vist en slags selvstændig fortsættelses-serie af de serier han allerede har skrevet om Camp Halfblood (Percy Jackson og Olympens Helte-serierne hvis jeg husker rigtigt). Den udkommer fra forlaget Carlsen til november.

Der kommer også en enkeltstående bog fra Camilla Wandahl med titeln Et Stykke af Månen, som beskrives som en romantisk coming-of-age-historie. Den udkommer efter planen 4/11 fra forlaget Høst & Søn.

Bog to i serien An Ember in The Ashes(bog et hed Det Ulmende Oprør) står også til at udkomme til efteråret, mere specifikt i starten af November. Det er Alvilda der udgiver den, og den har indtil videre titel En Flamme i Natten.

Også fra Alvilda kommer der en dansk oversættelse af Holding Up The Universe af Jennifer Niven. Der er endnu ingen dansk titel på den, men den står til at udkomme i begyndelsen af November.

Og så til noget rigtig spændende: Diabolik af S. J. Kincaid. Bogen udkommer på engelsk cirka samtidig med den danske oversættelse udkommer, så jeg ved ikke en pokkers masse ud over det goodreads kan fortælle mig – at det er dystopisk science fiction, og det i sig selv lyder jo godt. Så vidt jeg har forstået er det en enkeltstående bog, og coveret er helt fantastisk! Det danske cover er det samme som det engelske, og jeg er solgt! Den udkommer 1/11 i år, og det er forlaget Carlsen der udgiver den.  Der er endda også kommet en bagsidetekst til bogen, som jeg har sat ind nedenfor coveret. Det er nok en af mine mest ventede udgivelser til efteråret, hold nu bøtte hvor vil jeg gerne læse den bog!

ItemImage

Når en dræbermaskine forelsker sig … Nemesis er en Diabolic. En genetisk fremstillet bodyguard, der er bundet til sin ejer hele livet. Nemesis ejes af pigen Sedonia Empyrian, der er datter af en magtfuld senator i et intergalaktisk rige, der styres af en gal kejser. Da kejseren befaler, at familien sender Sedonia som garanti for senatorens loyalitet, frygter familien for Sedonias liv, og sender i stedet Nemesis, der skal udgive sig for at være senatorens datter. Nemesis er lærenem og upåvirket af det magtspil, der udspiller sig omkring kejseren. Men hun er ikke forberedt på de følelser, hun pludselig får, da hun møder andre, der behandler hende som et menneske, og ikke en dræbermaskine. Nu er Nemesis sårbar, og hun slækker på sit forsvar, for at beskytte andre end sin ejer. Inden Nemesis ved af det, er hun en vigtig brik i et ondskabsfuldt spil mellem kejseren og den magtbegærlige elite. En helt unik stemme i sci-fi, med en stærk hovedperson, der må kæmpe med intriger og forbudte følelser. Hunger Games møder Caligula.


 

Politikens Forlag udgiver en dansk oversættelse af Illuminae af Jay Kristoff of Amie Kaufmann. Bogen har været meget omtalt på booktube og er blevet rost til skyerne, så det er fedt at der kommer en dansk oversættelse. Jeg har ikke selv læst den, men det skulle være noget science-fiction agtigt. Den udkommer efter planen 27/10.

Så er det jo heller ikke til at komme udenom den danske oversættelse af Harry Potter and The Cursed Child, manuskriptet til skuespillet af samme navn som lige har haft premiere. Den danske titel er Harry Potter og det Forbandede Barn, og den udkommer på dansk den 14. Oktober.

Der er mere fantasy på vej fra Nyt Nordisk Forlag, denne gang i form af Zarens Spil af Evelyn Skye, som har fået afsindigt gode anmeldelser indtil videre. Den engelske titel er The Crown’s Game, og det er første bog i en serie på indtil videre to bøger. Den udkommer efter planen 14. Oktober.

Vi kan også se frem til bog to i Ravneringene-trilogien af Siri Pettersen. Bogen har titlen Råddenskab, og udkommer efter planen 12. oktober fra forlaget Høst og Søn. Jeg har ikke læst bog et endnu (men for helvede hvor vil jeg gerne læse den bog!), men den får de mest fantastiske anmeldelser. Thumbs-up i øvrigt til forlaget for ikke at lade os vente et helt år mellem hver bog. I approve!

Også i oktober udkommer 3. og sidste bog i Rubinrød-trilogien af Kierstin Gier, som udgives af forlaget Turbine. Titlen er Smaragdgrøn, og det er også en af de udgivelser jeg glæder mig allermest til her i efteråret. Den udkommer 11. oktober.

Høst og Søn udgiver en dansk oversættelse af første bog i The Lunar Chronicles-serien, Cinder. Bogen var en af de bedste bøger jeg læste det år jeg læste den – og jeg læste den btw på engelsk. Høst & Søn har valgt at beholde det orginale cover, og det får de helt klart pluspoint for. It’s so pretty! Coveret kan i se nedenfor, inklusiv bagsideteksten.

ItemImage

Cinder er en storslået, fantasy genfortælling af Askepot, sat i en original verden fyldt med androids, fremmede planeter og en helt speciel prins.

Det er en fortælling om at være anderledes, at finde sig selv og gøre hvad der skal til, for at kunne leve lykkeligt til sine dages ende.

Cinder er det første ud af fire bind i serien Lunar Chronicles.

Selv i fremtiden, begynder historien med Der var engang…


 

Også i oktober udkommer bog to i Vildvæsner-serien af Jacob Grey. Det er middlegrade, og jeg har ikke læst den første og ved egentlig ikke så meget om serien, ud over at den skulle være rigtig god. Bog to udkommer 3. oktober og har titlen Fuglehæren. Den udgives af Gyldendal.

Der udkommer også en ungdomsbog fra forlaget Carlsen med titlen Hvis Jeg Var Din Pige. Ud fra bagsideteksten handler den om en pige som starter i en ny skole. Hun hedder Amanda, og hun har en hemmelighed: hendes navn var før Andrew. Den udkommer efter planen 1. Oktober.

Der er også en oversættelse på vej af The Shadow Queen af C. J. Redwine, som skulle være en fantasy-retelling af eventyret om Snehvide. Det er forlaget Turbine der udgiver den, og mig bekendt er det første bog i en trilogi. Den danske titel er Skyggernes Dronning, og jeg tror nok at serien hedder Ravenspire-serien. Den udkommer efter planen 27/9.

Også i September udkommer bog 2 i Julie Kagawas serie om drager, Sagen om Talon. Bog to hedder Oprørerne, og udkommer fra Harper Collins Nordic den 26. september.

Fra Gyldendal kommer der en lidt mystisk udgivelse, som jeg ikke har kunnet opstøve ret meget om. Bogens titel er Celle 7, og ud fra bagsideteksten lyder det lidt henad Hunger Games men mere science fiction-agtigt. Jeg kan ikke helt lure om det er en del af en serie eller om det er en enkeltstående bog, men den udkommer fra Gyldendal samme dag som den udgives på engelsk, nemlig 22. september – hvilket også forklarer hvorfor der er så lidt info om den indtil nu.

ItemImage (1)

Skal hun leve eller dø? Du bestemmer.

En berømt multimillionær er blevet myrdet. 16-årige Martha Honeydew er tiltalt for mordet.

NU ER RETFÆRDIGHEDEN I JERES HÆNDER.

Det er befolkningen, som skal beslutte, om Martha er skyldig. Hver dag ser tusindvis af mennesker tv-programmet Stemt til døden, det eneste program som giver dig mulighed for at bestemme, hvem der skal leve, og hvem der skal dø.

Martha har tilstået. Men er hun skyldig? Eller er virkeligheden en anden, end det de viser os på tv?


 

 

Forlaget Tellerup har også en del bøger der udkommer i løbet af efteråret, men jeg kunne forestille mig at der kommer flere til henad vejen. Jeg har for eksempel hørt lidt om at bog to i Night Angel-serien måske kunne være undervejs til at udkomme til efteråret, men vi må se.

Først og fremmest udkommer bog 3 og 4 i Trudi Canavans fantasy-serie Ambassadørens Mission. På engelsk er det en trilogi, men Tellerup har valgt at splitte hver bog i to bøger, sådan at serien på dansk bliver på seks bøger. Oprørernes Magi er bog tre, og Sandhedslæsningen er bog 4. Trudi Canavan kommer jo i øvrigt til fantasy festivalen i Esbjerg i år, og jeg har bestilt billet til foredraget med hende Lørdag, og jeg glæææder mig! Bøgerne udkommer 17. September.

Lene Dybdal udkommer også i september med Skyriel, bog et i fantasyserien Ovanienprofetierne. Det er også forlaget Tellerup der udgiver denne, og den udkommer efter planen 18. September.

Også fra Tellerup udkommer Vejen Til Panteon, som er bog et i en dystopisk serie om engle. Det er forfatter Boris Hansen som har skrevet den, og jeg tror nok der er planlagt fire bøger i serien (tror jeg, jeg er sikker på jeg læste det et sted, og nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvor). Den udkommer 21. Oktober.

Der er også godt nyt til alle The Selection fans, for bog 5 i serien udkommer 4. November, også fra Tellerup. Den danske titel er Kronen.

Og til sidst er der også godt nyt til fans af Night World-serien, for bog 5 udkommer også til november. Det er efterhånden fire år siden bog 4 udkom, men nu er 5’eren altså på trapperne med titlen Den Udvalgte.

Tilbage til ikke-Tellerupudgivelserne, så er det jo også i september at 6. og sidste bog i Den Store Djævlekrig udkommer. Titel på den er Den Faldne Djævel og jeg glææææder mig! Det er også en af mine mest ventede udgivelser for efteråret. Den Store Djævlekrig er af forfatter Kenneth Bøgh Andersen og udgives af forlaget Høst & Søn. Udgivelsesdatoen er 16. September.

I september udkommer også bog 4, i Mette Finderups fantasy-serie Den grønne Ø, og bog 4 har titlen Lysboren. Jeg tror nok der kommer flere bøger i serien end denne, men det må i ikke hænge mig op på. Den udgives af Gyldendal og udkommer 15. September.

Forlaget Alvilda udgiver også bog 5 i Bronzedolken-serien. Der er endnu ingen titel på den, men den skulle udkomme 1. September.

1 September udkommer også Sandsnogens Bid, bog et i Krøniken om Morika. Det er en prequel-serie til Morika-trilogien, og den udgives af Forlaget Facet.

I løbet af efteråret kommer der også lidt forskelligt fra Dreamlitt. Der skulle udkomme en dansk oversættelse af The Rithmatist, Ritmatikeren på dansk, af Brandon Sanderson, men hvornår ved jeg ikke. Den 3. bog i Fortropperne-trilogien med titlen Kalamit skulle også udkomme i løbet af efteråret, men heller ikke her er jeg sikker på hvornår.

Også fra Dreamlitt kommer der en fantasy med titlen De Syv Synder, af forfatter Katja Berger. Hun er tidligere bogblogger på Cautious.dk, så nogle af jer kender hende måske. I kan læse mere om bogen her, som udkommer 22. September.

Der er mere Brandon Sanderson på vej, dog hos forlaget Ulven og Uglen som udgiver den danske oversættelse af The Way of Kings, på dansk Kongernes Vej, bog et i Stormlysfortællingerne-serien. Den står pt. til at udkomme i foråret 2017.

Bog to i Outlander-serien står til at udkomme i Oktober, med den danske titel En Guldsmed i Rav. Den udgives af forlaget Gyldendal.

Den 3. bog i Cora Carmacks Losint It-serie står også til udgivelse i oktober, og den har titeln Som Du Ser Mig. Den udgives af forlaget Lovebooks, som hører under Lindhardt og Ringhof. Og apropos Lovebooks, så udgiver de mere Colleen Hoover i efteråret i form af den danske oversættelse af Maybe Someday, på dansk Måske En Dag. Den udkommer til september.

Edit: Tellerup har lige smækket en hel masse flere efterårsudgivelser på deres hjemmeside, så dem får i lige med også:

Der er nyt fra Carina Evytt og Pernille Eybye. Til bogbloggertræffet i 2015 fortalte Carina Evytt om et fantasyprojekt hende og Pernille Eybye havde gang i, og det lyder som om det er det her. De skriver en bog hver i trilogien hver for sig, og så skriver de den 3. bog sammen, sådan har jeg i hvert fald forstået det. De to første bøger udkommer 17. Oktober, og de har titlerne Heksejægerens Bytte og Gøglerkongens Sværd. Heksejægerens Bytte er bog et i serien, som hedder Dragernes Konge, og Gøglerkongens Sværd er bog to.

Der er også nyt på vej fra Haidi Wigger Klaris i form af 3. og sidste bog i Dæmonherskerens Arving-trilogien. Den har titlen Sjælens Pris og udkommer 21- Oktober.

Jon Rex Laugen udkommer også med den 3. bog i hans serie om Sebastian og hans oplevelser. Det er egentlig ikke en serie, men eftersom handlingen foregår efter hinanden, så er det en god idé at læse de to foregående først. Nå, men det her er 3. bog om Sebastian, og den har titlen Den Sorte Dæmon og udkommer 24. Oktober

Og til sidst er der også mere på vej fra Louise Haiberg. Så vidt jeg kan se er det en enkeltstående bog, og den har titlen Dinea – Modertræets Datter. Den udkommer efter planen 12. November.

Jeg advarede jer jo da jeg sagde det ville blive et langt indlæg, haha!😛 Men det er alt hvad jeg har kunnet snuse mig frem til for nu. Er der nogle efterårsudgivelser i glæder jer til?

10 meninger om “Lad os snakke lidt om efterårets udgivelser (og lidt om dem i 2017)

  1. ÅHHH FANTASTISK INDLÆG SUS😀
    Du får altså awarden for at påpege udgivelser til mig, som jeg ikke selv får spottet.

    Det kribler helt i mine fingre efter alle de bøger, jeg skal have anskaffet mig. Det undrer vel ingen at Jennifer Nivens nye bog står ret højt på min liste?😉

  2. Du er simpelthen for sej med de her indlæg! Jeg elsker dem for vildt! Og så er jeg altså virkelig fan af at de danske forlag udgiver så mange nye udgivelser indenfor YA og så mange kendte indenfor fantasy – hvor er det bare mega fantastisk😀

Skriv et svar

