Anmeldelse: Rubinrød #2: Safirblå

• Antal Sider: 376
  • Udgivelse: 21/6 2016
  • Originalsprog: Tysk
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 9788740608878
  • Læst: 19/6 til 23/6

Gwendolyns liv har været en rutsjebanetur, siden hun opdagede, at hun var den såkaldte rubin – det sidste medlem af en hemmelig cirkel af 12 tidsrejsende. Når hun ikke er på rejse gennem historien efter andre tidsrejsende for at bede om lidt af deres blod (ad!), prøver hun at regne ud, hvad alle de mysterier og profetier omkring den hemmelige orden egentlig betyder.

I det mindste får Gwendolyn masser af hjælp. Hendes bedste ven Lesley følger flittigt hver ledetråd på nettet. Spøgelset James lærer Gwendolyn, hvordan man opfører sig til en fest i det 18. århundrede. Og Xemerius, den lille vandspyer, der har fulgt efter Gwendolyn, siden han så hende kysse den flotte Gideon i en kirke,tilbyder rådgivning om alt. Åh, ja. Og så er der selvfølgelig Gideon, diamanten. Detene øjeblik er han meget varm, det næste øjeblik er han kold som is. Gwendolyn er ikke helt sikker på, hvad der foregår der, men hun er temmelig opsat på at finde ud af det.

Safirblå er andet bind i Rubinrød-trilogien af Kerstin Gier. Trilogien er blevet en gigantisk international succes. Den er oversat til mere end 30 sprog og solgt i over 2,5 millioner eksemplarer.

Anmeldereksemplar fra forlaget Turbine.

SAFIRBLÅ var faktisk endnu bedre end etteren. Humoren er lige så god, den er spændende, og romantikken får mere plads end i etteren. Mysteriet om profetierne begynder også for alvor at folde sig ud, og wauw hvor jeg glæder mig til 3. bog, for jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad der er med den profeti! Jeg plejer altid at kunne forudse i hvert fald en del af hvad der kommer til at ske, og lige nu aner jeg det virkelig ikke, og hvor er det fedt!

Egentlig er det også lidt det med profetien og mysteriet der frarøver bogen de fem stjerner. Det er faktisk et fantastisk godt plot, det er fyldt med spor og giver den der skønne Sherlock Holmes-følelse som jeg elsker. Man har hele tiden den der trang til at læse videre for at finde ud af mere, at vide mere og opdage mere om, hvad det egentlig er der foregår. Men der er lige én ting jeg ikke helt fatter: hvorfor i alverden holder de Gwendolyn komplet uvidende? Jeg kan virkelig ikke se hvorfor det er nødvendigt, bortset fra at bidrage til hele spændingen/mysteriet. Men det irriterer mig egentlig lidt, at jeg ikke kan se formålet med det – jeg bliver irriteret fordi det ikke giver mening at Gwendolyn (og dermed mig selv) får bare lidt at vide. Nå, men bortset fra det, så var der virkelig ikke en finger at sætte på det. Jeg synes, det virker til at være gennemtænkt, også selvom jeg jo ikke kender hele plottet endnu. But so far, I’m diggin’ it!

Hvor romantikken i forrige bog var meget nedtonet, så er der i den grad skruet op for det i den her bog. Det var hot, og tiltrækningen mellem Gideon og Gwendolyn er gnistrende og ikke til at modstå. Der var lige et par scener, hvor jeg godt kunne have brugt en vifte, de to er vildt hotte sammen. Romantikken bliver også for alvor en del af plottet i den her bog, og måden det blev gjort på synes jeg var virkelig fedt og tilføjede så meget til spændingen. Det er meget sådan hot n’ cold, først er Gideon vild med Gwendolyn, så bliver han kold som is, og hun ved aldrig helt hvor hun har ham. Jeg var vild med det, det var så dramatisk og virkelig addictive!

Humoren i den første bog var fantastisk, og det fortsætter også i den her – faktisk bliver det endnu bedre. Charlotte og hendes mor er så karikerede og overdramatiserede, og Gwendolyns måde at tænke på, hendes sjove betragtninger af verden og hendes tanker om ting og sager er hysterisk morsomt, Gwendolyn er simpelthen bare virkelig, virkelig sjov!

Så overall, så synes jeg bog to var endnu bedre end bog et. Humoren er fantastisk, kærligheden er hot og steamy, og plottet er spændende og gør bogen svær at lægge fra sig. Jeg er så spændt på, hvordan det hele hænger sammen og hvordan det skal slutte!

En mening om “Anmeldelse: Rubinrød #2: Safirblå

1. Pingback: Rubinrød og Safirblå – Ædelstenstrilogien | Bibliotekattens Bøger