Anmeldelse: Elverskud #3: Skyggehævn

Elverskud_bog3_helbind.inddpink 4 stjerner



  • Titel: Skyggehævn
  • Serie: Elverskud #3
  • Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
  • Antal Sider: 258
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788771055979
  • Læst: 8/6 til 9/6

 

Anmeldelse og bagsidetekst indeholder spoilers fra de tidligere bøger.

 

’’Hvor vover I!’’ Åmandens hvide krop springer op ad vandet. Raseriet koger i hans blik. Kirse ligger stadig gispende på jorden. Jeg forsøger at vride de sorte orme af hende, men for hver orm, jeg river af, griber to nye fat i hende.
’’Hvor vover I at stjæle min kone!’’ Åmandens råb runger gennem træerne. ”Og hvor vover du at prøve at flygte …’’ Han bøjer sig ind over Kirse. Ormene giver en hvæsende lyd fra sig, mens de strammer grebet om hendes hals. Kirse hiver efter vejret. Hendes ansigt bliver mere og mere blegt.
’’Stop det der!’’ råber jeg. ’’Du dræber hende!’’

Birke og Rosa er rejst tilbage til Tørveby for at befri deres søster, Kirse, men Åmanden giver hende ikke fra sig uden kamp. Hjemme venter også Malte, og snart står Birke over for sit livs sværeste valg: Vil hun fortælle Malte sandheden eller miste ham for altid?

“Skyggehævn” er tredje og sidste bind i trilogien “Elverskud”.

 

Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

Hvor var det bare en god slutning på serien! Så anderledes end jeg havde forventet, men meget realistisk i forhold til det der skete, det gav virkelig god mening. Jeg har inkluderet spoilers fra de forrige bøger, for ellers er det lidt svært at snakke om hvorfor bogen egentlig er god.

Men vi kan lige så godt begynde med det, der igen igen stjæler den 5. stjerne: Malte. Jeg kan altså bare ikke lide ham! Han gik fra at være overmodig, dumdristig og irriterende i første bog til at være en tilbendende hundehvalp, der savler over Birke hele tiden. Årh hvor er det træls! Det er som om han bare ikke har nogen hjerne når Birka er i nærheden, og hele hans liv handler om Birke på en ret træls måde. Jeg er ikke solgt på romantikken mellem de to, det er jeg altså bare ikke.

Det er jeg så til gengæld på romantikken mellem Birke og Aske. Øj der er kemi der! Aske er en fyr med ben i næsen og et af og til liiidt mærkeligt syn på, hvad der er rigtigt og forkert. Men hans hjerte er på rette sted, og han er ikke bange for at gøre det der skal gøres, og det kan jeg virkelig godt lide! Ham her føles mere som en løve, hvor Malte føles som en hundehvalp, og help ærligt? Hundehvalpen er nuttet, men jeg er sgu nok lidt mere tiltrukket af løven. Løven er sexet, det er hundehvalpen altså ikke.

Jeg er så glad for, at historien slet ikke udviklede sig som jeg havde troet den ville. Efter slutningen på bog to havde jeg en ret stærkt idé om, hvad der skulle ske – og der skete så bare noget helt andet, men som bare passede så godt til hele historien. Slutningen er meget åben, men det syntes jeg simpelthen bare var fedt! Brilliant og virkelig snedigt, for jeg havde så meget forventet noget helt andet. Allthrough, det med Åmanden havde jeg set komme allerede i forrige bog. But still, det gav virkelig god mening!

Og så kan jeg i øvrigt også rigtig godt lide det drama og dynamik der er i bogen. Det er en følelsesmæssig rutchetur, og jeg var vild med det! Det drama der er passer så godt ind i historien, og detgiver virkelig spænding til bogen.

Så for at opsummere, så er der egentlig kun én ting der trækker den her bog – og serien – ned, og det er Malte. Jeg synes simpelthen bare ikke at hundehvalpen er tiltrækkende, og så er det lidt svært at blive hooked på romantikken. Men derudover, så var det simpelthen en alle tiders serie, og bog tre giver alle tiders afslutning. Hvor er jeg glad for jeg endelig tog mig sammen til at læse dem, det har jeg godt nok ikke fortrudt – det gemmer sig en virkelig god historie inden i de ellers lidt korte bøger.

2 meninger om “Anmeldelse: Elverskud #3: Skyggehævn

  1. Åh ja, slutningen knuste mit hjerte! Jeg havde helt sikkert heller ikke set slutningen komme med lige præcis dét tvist. De er så gode de bøger🙂

Skriv et svar

