Anmeldelse: The Selection #5: The Crown

26074181
pink 3 stjerner



  • Titel: The Crown
  • Serie: The Selection #5
  • Forfatter: Kiera Cass
  • Antal Sider: 288
  • Udgivelse: 2016
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Harper Collins Publishers
  • ISBN: 9780062458865
  • Læst: 19/5 til 20/5

When Eadlyn became the first princess of Illéa to hold her own Selection, she didn’t think she would fall in love with any of her thirty-five suitors. She spent the first few weeks of the competition counting down the days until she could send them all home. But as events at the palace force Eadlyn even further into the spotlight, she realizes that she might not be content remaining alone.

Eadlyn still isn’t sure she’ll find the fairytale ending her parents did twenty years ago. But sometimes the heart has a way of surprising you…and soon Eadlyn must make a choice that feels more impossible—and more important—than she ever imagined.


THE CROWN skuffede mig faktisk lidt. Altså den var god, det var den – men ikke nær så god som de første fire bøger. Jeg synes den var meget forhastet, alting skulle bare ske så hurtigt at det føltes som om man bare har forsøgt at afslutte det hurtigst muligt. Og slutningen? Hrmpf. Not happy about it.

Jeg kan rigtig godt lide at være tilbage i Eadlyns hoved, og bogen minder meget om de foregående. Kjoler, luksus, romantik, og så er det sådan en type bog man flyver igennem.  Jeg var virkelig spændt på at se hvordan det skulle gå Eadlyn, især efter den kæmpe transformation hun var igennem i forrige bog. Og hvor er jeg egentlig bare stolt af hende efter at have læst The Crown! Hun bliver så meget mere voksen, modig og handlekraftig, men uden at være modbydelig eller snobbet. Hun var awesome!

Der er så bare det, at jeg synes plottet var forfærdeligt forhastet. Jeg kan ikke rigtig afsløre noget uden at spoile bogen, men helt ærligt: Udvælgelsen bliver bare sådan lidt huhej speedet fremad, og i stedet for at det kom til at handle om Udvælgelsen kom det til at handle om noget helt andet, og det synes jeg faktisk var ret træls. Eadlyn har nærmest ingenting at gøre med fyrene gennem bogen, og jeg var bare så skuffet. Jeg ville så gerne have haft noget mere Udvælgelse. I øvrigt kunne bogen sagtens have tålt at være 100 sider længere, for jeg fik virkelig følelsen af at det her bare skulle afsluttes og helst så hurtigt som muligt.

Jeg var virkelig heller ikke glad for slutningen. Eller jo, det var jeg, men ikke hvem Eadlyn endte sammen med, og heller ikke manglen på epilog. Hallo, hvad sker det med Illéa efter Eadlyn smider dén bombe? (Altså ikke en fysisk bombe – hun gør bare noget ret vildt og virkelig awesome).

I og for sig var bogen virkelig medrivende – jeg læste den jo på under et døgn, såeh. Den var heller ikke dårlig, jeg var bare slet ikke tilfreds med måden plottet udviklede sig på. Jeg elsker settingen, jeg elsker universet og jeg elsker Eadlyn, og helt ærligt? Det her er sådan en bog der nærmest læste sig selv for mig, selvom jeg ikke var helt tilfreds med det hele. Jeg havde ret svært ved at ligge den fra mig mens jeg læste, og skuffelsen kom egentlig først da den var slut.

Så for at opsummere, så var bogen faktisk virkelig god mens jeg læste. Men bagefter? Åh jeg følte mig skuffet. Jeg var ikke tilfreds med slutningen, og jeg synes bogen blev kogt alt for meget ned, så det føltes som om den bare skulle afsluttes hurtigst muligt. Men Eadlyn er awesome, og hun bliver endnu mere awesome i den her bog. Talk about some balls right there!

2 meninger om “Anmeldelse: The Selection #5: The Crown

  1. Jeg er helt enig, det er en rigtig god bog, mens man læser. Men så slutter den (alt for hurtigt) og hvad sker der så lige?? Både The Heir og The Crown føles meget korte i forhold til de første 3 bøger, og jeg ville hellere hun havde slået de to sammen til én ordentlig bog. Eadlyn er super sej og hendes historie kunne sagtens have fyldt meget mere.

Skriv et svar

