Anmeldelse: Vandflammens Saga #3: Mørke Vande

• Læst: 16/5 til 17/5

Serafina er nu ikke længere en fortabt og forvirret prinsesse, men i stedet den selvsikre leder af modstandsgruppen De Sorte Finner.

Mens hun kæmper for at sabotere sin fjende og samle allierede til kampen, står hendes veninder over for deres egne udfordringer.

Ling er fanget i Rafe Mfemes gigantiske trawler, som fragter hende til et fængsel.

Becca mødes med Astrid og finder ud af, hvorfor den ondalianske havfrue altid er så vred: Hun gemmer på en pinefuld hemmelighed.

Ava kan ikke vende hjem, fordi dødsrytterne venter på hende der.

Og det bliver mere og mere vanskeligt for Mahdi – Serafinas forlovede – at opretholde løgnen om, at han er forelsket i Lucia Volerno. Hvis Lucias forældre fatter mistanke til ham, vil hans liv og alle Serafinas håb for fremtiden blive slukket.

Politiske intriger, farlige forbindelser og hårrejsende spænding hvirvler som en malstrøm gennem denne næstsidste bog i Vandflammes saga.

TREDJE BOG I VANDFLAMMENS SAGA.

Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

Tingene spidser til i den her bog. Det endelige opgør nærmer sig, der er krig under opsejling og spioner lurer i skyggerne. Sammensværgelserne hober sig op, og havet viser sig at gemme på mørke og grusomme hemmeligheder.

Når man lige har vænnet sig til, at sproget og historien er lidt ungdommeligt, så bliver det her virkelig en god serie! Ligesom med de første bøger, så er universet fuld af magi og brilliant fundet på. Jeg elsker det her med, at havfruer selvfølgelig ikke trækker vejret, men trækker vandet eftersom de jo lever under vand. Nogen synes måske det er lidt for meget, men jeg synes det var skide sjovt og genialt fundet. Der er mange af de her små detaljer om livet under havet, og samtidig er det hele virkelig fint beskrevet, så man ser havverdenen for sig mens man læser.

I den her bog skifter man mellem mange forskellige fortællere. Eftersom havfruerne nu er splittet op, så giver det virkelig god mening at de hver især fortæller lidt af historien. Det gør også, at man får sådan en nettet-strammes-følelse mens man læser, fordi det der sker for den ene har indflydelse på det der sker for andre. Tænk Game of Thrones lige i den her forbindelse, alt hvad der sker hænger sammen, også selvom de befinder sig langt fra hinanden. Jeg kan rigtig godt lide den måde historien udvikler sig på, at alting ikke bare sådan lige falder på plads, men at der er problemer og plottwists undervejs som gør, at historien bliver ved med at være spændende. Især synes jeg det var fedt, at der bliver blandet politik og strategi ind i det hele.

Jeg synes også rigtig godt om at komme til at kende de andre havfruer bedre. Nu hvor de også fortæller historien, så lærer man dem jo meget bedre at kende. Især syntes jeg faktisk vældig godt om Astrid, selvom hun indtil nu har fremstået som en strid kost. Jeg synes også Ling var virkelig spændende at følge, og det var især i hendes kapitler jeg følte virkelig trang til at læse videre.

Det jeg synes bogen mangler lidt er ordentlige dialoger. Nogle gange er de bare så frygteligt opstyltede, og man krummer næsten tæer af måde, der bliver talt på. Derudover gøres der også en masse ud af at fortælle at Serafine nu er en stor leder. Som i bogstaveligt talt, og det var egentlig ikke nødvendigt. Det skinnede klart igennem det hun siger og gør.

Det her var virkelig en god 3’er i serien. Den føles på ingen måde som fyld, og historien udvikler sig hele tiden, og bogen er spændende fra start til slut. Jeg synes det var fedt at lære de andre havfruer at kende, og efter det der skete i den sidste fjerdedel af bogen er jeg virkelig spændt på at se, hvordan det hele skal ende. Jeg troede jeg havde regnet ud, hvordan det skulle slutte, men nu er jeg ikke så sikker mere.