Anmeldelse: Shadow Falls After Dark #1: Genfødt

• Læst: 24/4 til 25/4 2016

En Paranormal serie om kærlighed, mod og venskab.

For Della Tsang er Shadow Falls ikke bare en lejr. Det er hendes hjem – dér hvor hun føler sig tryg. Men da den mystiske fyr, Chase, dukker op i lejren, vender han hele hendes verden på hovedet.

Jo mere tid hun tilbringer med vampyren Chase, jo mere føler hun sig tiltrukket af ham, med samtidig gør den sexede hamskifter, Steve, alt for at vinde hendes hjerte,

Da en ny mordsag bliver livsfarlig for Dellas venner, må hun kæmpe side om side med Steve og Chase. Men vil det lykkes hende at redde sine venners liv – uden at bringe sit eget hjerte i fare?

Anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

I starten var jeg skeptisk, for jeg var faktisk ikke den største fan af Della gennem Shadow Falls-serien. Hun virkede sur og tvær og umulig, men helt ærligt? Efter at have læst GENFØDT, så tror jeg bedre jeg kan lide Della end Kylie. For dælen hvor var det en god bog, og hvor var Della fantastisk!

Først og fremmest skal man være opmærksom på, at den her serie foregår efter de oprindelige Shadow Falls-serie. Man kan godt læse den uden at have læst Shadow Falls, men man bliver spoilet til hele handlingen og slutningen. Så orker man ikke lige at kaste sig over de fem Shadow Falls-bøger lige med det samme, så kan man sagtens gå i krig med denne her.

Della er freaking awesome! Det kan godt være hun fremstår sur, tvær og umulig, men det er hun egentlig slet ikke. Della har ikke haft verdens nemmeste liv, og den nemmeste måde at holde sorg på afstand er ved at holde alle andre på afstand. Så Della er spydig, afvisende og kynisk, i hvert fald udadtil – men i virkeligheden er hun fuld af mod, selvtillid og kick-ass-ness, og jeg var vild med hende! Især kan jeg godt lide at hun ikke klynker. Hun svælger ikke i selvmedlidenhed, men tager sig sammen og håndterer det, også selvom det nogen gange ikke er på den smarteste måde. Hun er meget modsætning til Kylie, som er sød, rar og venlig, hvor Della er hård, fuld af selvtillid og en værre smartass. Hun har de sjoveste comebacks til alt hvad folk kan finde på at sige til hende, og hendes måde at tænke på er skide sjov. Hun har god humor!

Bogen var virkelig addictive! Jeg var selvfølgelig glad for at være tilbage på Shadow Falls, for jeg var vild med den oprindelige Shadow Falls-serie, men det havde også noget at gøre med mysteriet og måden, der blev flettet intriger, venskab, kærlighed og mysterie sammen. Shadow Falls er en kostskole fuld af paranormale teenagere, så selvfølgelig er der natterend, amoriner i luften og alt det teenagedrama der nu følger med. Og jeg labbede det i mig som om det var chokoladesovs, jeg elskede det! Kostskolestemningen, romantikken, mysteriet. Når jeg siger mysteriet, så mener jeg det med Dellas familie og mordet nær Shadow Falls. Jeg vil ikke spoile noget, men jeg synes det var hjernedødt spændende at følge med i, og bogen læste næsten sig selv på under en dag. Jeg kunne ikke stoppe med at læse.

Og så er jeg simpelthen så meget af af romantikken. Jaja, det er en love triangle som vi har set dem hundrede gange før, men åh hvor kunne jeg mærke tiltrækningen til begge fyre. Jeg er nok mest team Steve, men efter slutningen på den her bog er jeg nok lige så meget i vildrede som Della er. Der er helt klart gnistrende følelser mellem hende og hver af de to, og især mellem hende og Chase ulmer det i dén grad. Det her var en rigtig god love triangle synes jeg, det var ikke rigtig den klassiske pige-skal-vælge-mellem-to, der var meget mere involveret i det, inklusiv et virkelig udspekuleret plot.

Der er et par småting jeg ikke var helt tilfreds med. For eksempel var der lige lovlig meget fokus på “piger kan klare sig selv og behøver ikke drenge til at beskytte dem”. Jo tak, det kan vi godt regne ud uden at vi får det eksplicit fortalt. Jeg synes også Holiday og Burnett tager lidt for meget forældre-rollen. De er lejrledere, ikke forældre. Men det var virkelig i småtingsafdelingen.

GENFØDT var simpelthen så god en bog. Jeg elskede den fra side 1, og kunne ikke slippe den da jeg først kom i gang. Det var et herligt gensyn med Shadow Falls, og Della er en kickass heltinde fuld af mod og selvtillid. Mysteriet er virkelig spændende, romantikken er glohed, og Della er fantastisk. Hvornåååår kommer næste bog?

Bogen udkommer fra forlaget Tellerup 27/4 2016, og kan købes fragtfrit via Tellerups hjemmeside.