Anmeldelse: Regnen #1: Regnen

• Udgivelse: Marts 2016
  • Sprog. Dansk
  • Originaltitel: The Rain
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 9788740607352
  • Læst: 23/3 til 28/3

Ruby er en helt almindelig femtenårig teenager, som bor med sin mor, stedfar og lillebror. Hun har en bedsteveninde Leonie og en rival Saskia, elsker tøj, makeup og er forelsket i den populære Caspar McCloud. Under en privat fest hos hippiebarnet Zak, hiver forældrene pludselig alle de unge mennesker inden døre (selvfølgelig lige netop mens Ruby er i gang med at kysse med Caspar i familiens udendørs hot tub). I radioen hører de paniske stemmer, der fortæller: Det er i regnen, det er i regnen … De unge mennesker har svært ved at tage det alvorligt. Caspar bliver ramt af et pardråber regn, og Zaks mor kører ham til hospitalet, mens Ruby bliver sat af hjemme ved sit hus.

En epidemi har ramt England, og det går hurtigt op for Ruby, at regnen er livsfarlig, blot en enkelt dråbe inficerer dit blod og slår dig ihjel. Man kan ikke drikke vandet længere, og landet er i undtagelsestilstand, supermarkederne plyndres, folk dør omkring Ruby, og snartbefinder hun sig alene på vej tværs gennem landet for at finde hen til sin far.

Det er hendes historie, der fortælles to uger senere, hvordan en ganske almindelig teenager pludselig befinder sig i sit livs mareridt for at overleve i en verden, der ikke er længere.

Anmeldereksemplar fra forlaget Turbine.

Jeg var sikker på det her ville være en bog for mig. Jeg var hundrede på at jeg ville elske den. Den stod på min Buy-Next-liste på goodreads, det er noget apokalytisk halløj, og det plejer jeg at være vild med. Og det var jeg også – jeg var bare ikke vild med Ruby.

Jeg kan lige så godt dykke direkte ned i det, som er årsagen til at jeg havde det meget svært gennem visse dele af bogen. Ruby. Ruby er en teenager, og hun er en ualmindelig dum teenager. I bagsideteksten står der, at det hurtigt går op for Ruby at regnen er livsfarlig. Problemet er bare, at det aldrig rigtig går op for Ruby. Ruby fatter virkelig ingenting, hun har ingen som helst overlevelsesinstinkt overhovedet, og den eneste årsag til hun overlever er, at folk omkring hende er klogere end hende selv.

Lad os lige tage et par eksempler. Simon siger til Ruby, at vandet er farligt. Ruby bekymrer sig ikke så meget om chancen for at dø af tørst som hun gør om ikke at kunne gå i bad. Seriøst, det er hendes største bekymring: ikke at kunne gå i bad. Wauw. Og det bliver værre, når hun har mulighed for at plyndre butikker for mad eller vand, så tager hun magasiner, tøj og makeup i stedet. Idiot. Hun tænker sig overhovedet ikke om, det er nærmest som om hun ikke fatter situationens alvor. Hun er ekstremt barnlig og meget selvoptaget. Hvem helvede går op i selvbruner og hårfarve når verden dør omkring dem? Ej men stop nu. Jeg må indrømme, at jeg blev så flintrende rasende på Ruby flere gange, at jeg overvejede at droppe bogen helt.

Men det gjorde jeg ikke. For det her med dræberregn er noget af det mest fascinerende jeg nogensinde har læst om. Det lyder helt forfærdeligt, men det er simpelthen så spændende. Hvad gør du egentlig hvis regnen er giftig? Vandet fra vandhanen, dråberne på græsset efter en byge, vandpytter, søer, havet, det er alt sammen giftigt. Så hvordan overlever man egentlig, når det eneste sikre at drikke er vand fra flasker i supermarkedet eller væske fra konservesdåser. Og hvad så når der ikke er flere vandflasker eller konservesdåser? Hvad sker der egentlig med folk, når verden går i stykker på den måde? Det hele var beskrevet virkelig godt, og der var lagt rigtig meget research ind bag bogen kunne jeg mærke, forfatteren har taget sig tiden til at undersøge en hel masse aspekter af katastrofer, biologi, vandmangel og så videre, og det var så fedt!

Derudover sparer bogen heller ikke på de grusomme detaljer. Helt ærligt, jeg synes det er pissetræls når bøger/film/tv-serier springer let og elegant hen over de klamme/frygtelige detaljer, men bare forklarer dem i stedet. I den her bogs tilfælde er der ikke sparet på detaljerne, og det gør det hele meget mere virkeligt. Jeg havde læst halvdelen af bogen, og skulle på arbejde. Det regnede, og jeg tog mig selv i at tøve et splitsekund inden jeg gik udenfor. Det er en god ting, når det føles så virkelighedstro.

Så altså, bogen var faktisk mere eller mindre perfekt, bortset fra Ruby. Jeg kommer aldrig til at kunne lide Ruby, hun er dum, ejer ikke sund fornuft og er den værste whiner jeg nogensinde har oplevet. Øv.

4 meninger om “Anmeldelse: Regnen #1: Regnen

1. Den bog har jeg også stående på min to-read liste, netop fordi idéen lyder vildt spændende! Men en dum hovedperson kan altså ødelægge meget..:/ Tror dog alligevel at jeg vil give den en chance en dag😀

1. Jeg ville helt klart give den en chance! Måske er der et eller andet ved Ruby du synes om, og så bliver bogen jo pludselig meget bedre. Jeg havde det godt nok særdeles stramt med Ruby, vi var vist lidt for meget modsætninger, haha😀