Anmeldelse: 7 Dage af Eve Ainsworth

Jess er overvægtig og kejtet – og et nemt offer.
Men så opdager Jess, at der er en, som vil hjælpe hende.
Problemet?
Han er Kez’ kæreste.
Nu bliver situationen rigtig modbydelig.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda.

7 DAGE handler om mobning. Et af min yndlingsbogcitater er fra William Nicholsen: “We read to know we are not alone.”. Som teenager manglede jeg en bog som den her. En bog der kunne fortælle mig en historie om at blive mobbet, sådan som jeg selv blev det. Selvom det er mange år siden og jeg er kommet over det, så åbnede jeg bogen og læste den i én omgang. Jeg kunne simpelthen ikke holde op med at læse.

Bogen fortælles af både Jess og Kez. Kez er mobberen, og Jess er offeret. Jess er lidt overvægtig, og det bliver målet for Kez. At træde på Jess, fordi hun kan se, at Jess i forvejen er usikker, genert og har det skidt med sin krop. Og det går helt galt, da Kez’ kæreste begynder at forsvare Jess på facebook.

Egentlig er bogen nok en meget standard mobningsbog. Jess er tyk, og bruger rigtig meget tid på at konstatere hvor tyk hun er. Hendes fedt blævrer når hun går, når hun skifter tøj, hun er grim og fed og klam og så videre. Jess har ikke særlig høje tanker om sig selv, og selvom jeg godt kunne forstå hende havde jeg faktisk lyst til at spørge hende, hvorfor hun ikke kæmper igen? Hun finder sig bare i at de her ting sker for hende, fordi hun selv alligevel synes hun har fortjent det – og mobberne har jo ret. Men jeg ville sådan ønske hun ville mande sig lidt op og indse, at der altså ikke er nogen der har ret til at være så lede mod andre, og at alle har ret til et liv, uanset hvor tykke eller tynde de måtte være.

Kez er så mobberen. Kez er fra et hjem, hvor tingene mellem hendes far og mor ikke ligefrem er en dans på roser. Så af forskellige årsager bliver Kez mobber. Kez er en helt anden personlighed end Jess er, og selvom jeg aldrig komme til at kunne forstå hvordan man kan behandle andre sådan som Kez gør, så var det fantastisk med et kig ind i hovedet på mobberen. Hvad i alverden tænker hun egentlig når hun siger de ting hun gør? Hvad får hende til at tro at det er OK? Hvorfor gør hun det?

Jeg må indrømme, at selvom selve historien egentlig er rimelig straight forward, så kunne jeg simpelthen ikke ligge den bog fra mig. Historien er jo ikke noget nyt, og vi har læst, hørt og set den før. Men alligevel blev eg fuldstændig opslugt, og i løbet af tre timer læste jeg hele bogen. Jeg kunne bare godt have tænkt mig, at den foregik over lidt mere end 7 dage og havde været lidt længere.

Men alt ialt, så fandt jeg bogen meget medrivende. Jeg elskede skiftet mellem Jess og Kaz, og især synes jeg det var fascinerende at se, hvad der fik Kaz til at opføre sig sådan. eg slugte hele bogen på få timer, og jeg kunne simpelthen ikke holde op med at læse.