Anmeldelse: Vinterkongens Datter #1: Kelley

• Serie: Vinterkongens Datter #1
  • Forfatter: Lesley Livingston
  • Antal sider: 381
  • Originaltitel: Wondrous Strange
  • ISBN: 9788758820279
  • Læst: 4/2 til 7/2

17-årige Kelley håber og tror at rollen som alfedronningen Titania en opsætning af Shakespeares En skærsommernats drøm, er hendes store chance for at bryde igennem som skuespiller. Men da Kelley møder den flotte Sonny,må hun indse den chokerende sandhed, at alfernes verden virkelig findes, og at hun er en del af den. Kelley er nødt til at forlige sig med sin familiearv, hvis hun vil redde ikke blot sig selv, men også Sonny og hele menneskeverdenen fra Alferigets magtfulde kræfter…

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

Det her er egentlig en genudgivelse. Tellerup har udgivet bogen før, men har valgt at genudgive den i en udgave der passer til trilogiens næste to bøger. Jeg har været interesseret i bogen siden den udkom første gang i 2010, men fik den aldrig læst – og det var helt klart en fejl, for den var virkelig god!

Det er ikke fordi der er en hel masse nyt i den her bog. Pige er overnaturlig, men ved det ikke. Pige møder fyr der er overnaturlig, og fyren finder ud af at hun er overnaturlig – og fortæller hende det. Romance ensues, dertil tilsat lidt drama, plot og action. Det er ikke nogen revolutionerende opskrift, men jeg var simpelthen så godt underholdt gennem hele bogen. Det skyldes til dels Kelley, som godt nok er en lidt naiv og blåøjet teenager, men alligevel er ret sej. For det første er hun faktisk virkelig likeable. Hun er sød, sjov og har fightervilje, og det kan jeg godt lide. Hun er en personlighed, hun føles virkelig, og jeg havde nemt ved at relatere til hende. Jeg var virkelig glad for, at hun ikke bare med det samme accepterede at hun var en fe. Hun tror ikke på det, og der skal alligevel en del overtalelse til.

Men nu er det faktisk ikke kun Kelley der fortæller historien. Den fortælles også af Sonny. Og Sonny tilhører alferiget. Sonny er et menneskebarn, som feerne har stjålet fra hans mor da han var barn, og derefter opdraget ham i feriget. Sonny er faktisk en alle tiders fyr. Hans synspunkt giver et godt indblik i feriget og alle de mystiske og mærkelige væsner der huserer der, men i sig selv er han faktisk virkelig cool. Jeg kunne virkelig godt lide ham, han er lidt badass, men samtidig er han også bare en virkelig god fyr, som gerne vil gøre det rigtige.

Men egentlig skal hovedårsagen til bogen findes i Lucky. Hele misæren med Lucky var simpelthen hysterisk morsom! Ser i, Kelley redder en hest op af en sø. Og på en eller anden mystisk måde ender den hest hjemme i hendes badekar. Man kan jo ikke så godt ringe til dyreværnet og sige at man har en hest i sit badekar – så tror de man er skør. Så hvad gør man så? Især når hesten lader til at synes det er helt normalt at spise sæbe og sukkerholdige morgenmadsprodukter. Og i øvrigt nægter at forlade badekarret. Jeg elskede simpelthen Lucky og den rolle han udfyldte, og jeg synes han var hysterisk morsom!

Nu er det her en bog der omhandler feer, men jeg kunne nok godt have brugt lidt mere viden om feriget. Efterhånden kender jeg jo en god del af de traditionelle myter og historier, som feriger i bøger altid er baseret på, men jeg kunne godt have tænkt mig at vide mere. Jeg er dog ret sikker på, at det kommer i næste bog, baseret på hvordan første bog sluttede.

Så altså, Kelley var virkelig en god bog! Romance, spænding, humor, drama, plot, den har det hele, og jeg var virkelig godt underholdt hele vejen gennem bogen. Jeg er spændt på hvordan historien går i bog to, og jeg glæder mig til at læse den og gense Kelley.

2 meninger om “Anmeldelse: Vinterkongens Datter #1: Kelley