Anmeldelse: Næslandet #1: Legenden og Querques Skjoldet

• Serie: Næslandet #1
  • Forfatter: Eva Egeskjold
  • Antal sider: 345
  • Forlag: Andersen & Vig
  • ISBN: 978-87-9968-910-1
  • Læst: 2/2 til 4/2

“Jeg burde have vidst det,” hvislede Lucili, og i det samme angreb hun ham uden så meget som at flytte en fod. Hun rakte en arm ud mod ham i en lynhurtig bevægelse og krummede sin hånd så hårdt sammen, at hendes næsten kødløse fingre stak gennem håndrodens knogler. Dolomedes stivnede og greb sig til brystet, hvorefter han sank i knæ. “Nå!” skreg Lucili hånligt, “kan du mærke dit middelmådige troldmandshjerte krympe?! Kan du mærke det vrides og tømmes for blod? Det blod, som langsomt svinder til fordel for insektets saft! Jeg skal tømme det for den sidste rest af menneskelighed, og du vil blive et væsen i min magt!” hylede hun triumferende, og Dolomedes skreg et skrig mod himlen, som fik det til at løbe koldt ned ad Oonas ryg.

Legenden om Querqus Skjoldet er første bind i trilogien om Næslandet, hvor Eva Egeskjold fortæller om en ganske ung kvindes ubestridelige skæbne, som udvalgt til at frelse Næslandet fra dets ærkefjende, Radixfolket.

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatter Eva Egeskjold.

Først og fremmest, wauw hvor er coveret til den her udgave fantastisk! Den udkom i 2011 med et helt andet (og frygteligt) cover, men det er forbandet pænt! Bogen viste sig heldigvis også at være god, selvom jeg synes den var frygtelig lang tid om at komme rigtigt i gang.

Det eneste problem jeg havde med bogen var, at jeg synes den var frygtelig langtrukken i starten. Jeg var ikke rigtig fanget før omkring halvvejs inde, og jeg måtte sådan tage mig selv lidt i nakken for at læse videre. Det blev ikke bedre af, at skriftstørrelsen var temmelig lille, og med ret lille linjeafstand også. Men da vi så nåede omkring halvvejs i bogen, så blev det faktisk virkelig, virkelig godt! Da vi ligesom havde fået introduktionen på plads og plottet virkelig begyndte at rykke, så blev den spændende.

Næslandet er en fantasyserie, og det er faktisk et ret genialt univers vi får præsenteret. Det bygger meget på gamle myter, legender og ammestuehistorier. For eksempel er mosekoner virkelige, hvilket jeg synes var helt fantastisk! Jeg var vild med det her anderledes fantasyunivers med mystiske væsner omgivet af rygter og mystik. Så fedt! Til gengæld synes jeg Radixfolket var en anelse kliché. I ved, de onde er sådan virkelig, virkelig onde – Sauron-onde.

Hovedpersonen er Oona, og bogen fortælles i 3. person af hende. Oona er kun 14 år, men mens jeg læste fik jeg ikke følelsen af, at jeg sad med en middlegrade-bog i hænderne. Den er ikke spor barnlig, og det synes jeg var fedt! 14-årige hovedpersoner har altså også omløb i hovedet. Oona er virkelig sej! Hun har ben i næsen og er lidt en drengepige, og det synes jeg var fedt. Hun har også omløb i hovedet og kan tænke selv.

Så overall, så var det her en virkelig god bog. Der gik et godt stykke tid inden jeg synes historien virkelig kom i gang, men så skete der også noget. Plottet blev virkelig spændende i den sidste del af bogen, og jeg er helt klart hooked på mere Oona, mere Næslandet.

En mening om “Anmeldelse: Næslandet #1: Legenden og Querques Skjoldet

1. Pingback: Næslandet #1-3 | Bibliotekattens Bøger