Anmeldelse: Fira and Thorns #3: The Bitter Kingdom

11431896

pink 4 stjerner




  • Titel: The Bitter Kingdom
  • Serie: Fire and Thorns #3
  • Forfatter: Rae Carson
  • Antal Sider: 433
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Greenwillow Books
  • ISBN: 978-0-06-202656-9
  • Læst: 1/2 til 2/2

The champion must not waver.
The champion must not fear.
The gate of darkness closes.

Elisa is a fugitive.

Her enemies have stolen the man she loves, and they await her at the gate of darkness. Her country is on the brink of civil war, with her own soldiers ordered to kill her on sight.

Her Royal Majesty, Queen Lucero-Elisa né Riqueza de Vega, bearer of the Godstone, will lead her three loyal companions deep into the enemy’s kingdom, a land of ice and snow and brutal magic, to rescue Hector and win back her throne. Her power grows with every step, and the shocking secrets she will uncover on this, her final journey, could change the course of history.

But that is not all. She has a larger destiny. She must become the champion the world has been waiting for.

Even of those who hate her most.


 

Den her bog havde noget de to andre ikke havde – kapitler fra Hectors synspunkt. Og egentlig er det nok det, der frarøver bogen de fem stjerner, for derudover var den faktisk helt fantastisk!

Elisa har helt klart landet sig en plads i toppen af min liste over yndlingshovedpersoner. Hun er simpelthen så sej! Hun er feminin, men stærk, og jeg elsker det! Handlekraftig, snu og en virkelig rar og venlig personlighed. Hun føler med andre, men hun er ikke bange for at træffe de hårde valg. Hvis hun skal vælge mellem at lade et menneske dø eller redde sit land, så vælger hun at redde sit land, og det synes jeg altså er stærkt gået!

Elisa forelskede sig i sidste bog. Men i modsætning til rigtig mange andre fantasybøger derude, så var det ikke instalove og det var heller ikke hendes første kærlighed. I den her bog tager det skridtet videre, og de to sammen var simpelthen rygende hotte. Det var en fornøjelse at læse om de to, og det var lige før jeg af og til fik brug for en vifte, så hot var det.

Der hvor bogen taber mig lidt er de her kapitler fra Hectors synspunkt. De var ikke dårlige, og det gav OK mening at de skulle være der. Hector og Elisa er adskilt gennem dele af bogen, og meget af det Hector eller Elisa gør påvirker det der sker med den anden. Men helt ærligt? Det var ikke nødvendigt med de kapitler, og selvom de ikke var dårlige (og der ikke var så mange af dem), så ville jeg egentlig bare gerne have haft, at det var Elisa der fortalte hele historien.

Der er lagt op til en stor, dramatisk afslutning på trilogien i den her bog, og man bliver ikke skuffet. Der er intriger, drama, action, kamp, politik og krig på menuen, og jeg elskede den måde det hele sluttede på. Det var simpelthen genialt, og alle plottråde blev samlet sammen til sidst i en stor, episk afslutning. Det var så godt altså! Jeg er vild med det skete med Invierne, og måden den del af historien udviklede sig på. Meget anderledes end hvad man normalt ser, og det var awesome!

Nu hvor jeg er færdig med trilogien er jeg helt ked af at det er slut. Jeg ville ønske der var mere Elisa i vente, for hun er fantastisk, og samtlige tre bøger var forrygende god fantasy. Det her er sådan en trilogi jeg nok vil genlæse igen og igen og anbefale til andre. SÅ GOD!

Skriv et svar

