10 Bookish Pet Peeves

Først må vi hellere lige få etableret hvad en pet peeve egentlig er. En pet peeve er en eller anden ting, som man virkelig synes er irriterende eller træls. Det kunne for eksempel være når folk smasker, folk der cykler uden hjelm, kaffekopper der ikke blev ordentlig rene i opvaskemaskinen og så videre.

Men de kunne jo også være bogrelaterede. Og det er lidt gået op for mig, at jeg faktisk har en hel del bookish pet peeves. Smid gerne en kommentar med jeres egne pet peeves, det er vildt underholdende læsning synes jeg! Og så lige for god ordens skyld, lad nu være med at fare op i det røde felt, hvis jeg nævner et eller andet som du synes er helt fantastisk. Det er altså OK, at du mener noget andet end mig! Og jeg mener ikke, at du er et dårligere menneske fordi du synes Pop Funkos er fede og jeg ikke gør. We on the same page here?

  1. Pop Funkos. De der åndssvage små figurer som ligner folk fra bøger/film. Totalt overrated og jeg synes de er frygtelige! De giver mig lidt myrekryb…
  2. Når forlaget laver om på coveret midt i en serie. STOP. DET. NU! En serie skal matche, hvor svært kan det være at forstå?
  3. Bøger med intetsigende covers. Nu er det jo lidt en smagssag, mej jeg bliver ret irriteret når jeg finder en bog som egentlig lyder god, men har et frygteligt cover. Me no wanna read you no more!
  4. Collectors Editions. 95% af collectors editions er der ikke gjort ret meget ud af – men du skal stadig betale 3 gange så meget for den som den almindelige, selvom den bare har fået nyt cover og et par illustrationer på den første side.
  5. Signerede bøger man køber over nettet. Jeg forstår ikke det koncept. Signeringen er da ikke noget værd hvis man ikke selv har været der og mødt forfatteren? Så er det jo bare en krussedulle i en bog?
  6. Litterære snobber. Jeg forstår det virkelig ikke. Hvorfor er jeg mindre intelligent og mindre litterær fordi jeg læser fantasy? Hvorfor gør det mig mere smart, mere intelligent og mere sej at læse Leo Tolstoj? Og hvorfor har nogen overhovedet behov for at se ned på andre der læser noget andet end de gør? Jeg forstår det ikke! Kan det ikke være lige meget, bare man læser?
  7. Når bøgerne i en serie har forskellige højde. Det er virkelig pisseirriterende når man køber en trilogi på bookdepository, checker at bogen mål er de samme – og så kommer der en høj paperback og to mass market paperbacks. Argh! Sådan er det med min Trudi Canavan-trilogi. Bog 1: paperback. Bog 2: mass Market paperback. Bog 3: paperback. Det ser så noller ud!
  8. Klistermærker på bøger. LAD NU VÆRE!
  9. Apropos klistermærker, så synes jeg virkelig de der sætninger der tit ses på engelske bøger er vildt irriterende. For eksempel “Perfect for fans of The Hunger Games!” eller “The New Twilight!”. Det passer jo aldrig alligevel.
  10. Skinnende dustjackets/bogcovers. Lad nu være med at lave forsiden så shiny at jeg ikke kan se coveret når jeg kigger på bogen. Det er sgu da ikke mit eget fjæs jeg gerne vil se!

Jeg kunne faktisk blive ved og lave ti mere, haha! Måske kommer der en version2 af det her indlæg, men for nu nøjes vi med 10, så i ikke tror jeg er en sur gammel heks. Kom gerne med jeres egen tilføjelser!

12 meninger om “10 Bookish Pet Peeves

  1. Haha hvor er jeg enig i mange af tingene. Må jeg stjæle ideen til min egen blog?🙂

    Signerede bøger man køber over nettet. Der er jeg lidt uenig. Jeg har købt nogle signeret online af Jeaniene Frost, Rachel Caine og Jennifer L. Armentrout. De kommer jo aldrig til Danmark og når man har muligheden for at få dem signeret personligt er jeg ret vild og med på den🙂

    1. Jeg forstår godt hvad du mener – jeg tror bare det er fordi, at hvis jeg ikke selv har været der og fået oplevelsen, så føler jeg ikke rigtig noget for den signatur. Den bliver ikke speciel for mig, det er bare en bog ligesom alle de andre (som jeg dog stadig elsker, haha :P)

  2. Mette

    Ååh, det er sjov læsning😀 Jeg kan personligt ikke lide når bøger bliver lavet til film, og derfor får filmforsider :O Der er sikkert også andre ting, som irriterer mig, kan bare ikke komme på dem lige nu😛

  3. Irene

    Jeg er så rygende enig i nummer et, jeg synes også de er skrækkelige. Som i virkelig meget. Og jeg er træt af, at når jeg scroller igennem #bookstagram på instagram, så er der 90% funkos, 10% bøger. Okay, overdrivelse måske, men du ved…😀 Jeg kan virkelig ikke lide dem.

    Jeg er efterhånden blevet ligeglad for størrelse, at have samme udgave osv. En bog er en bog. Og ja, det sagde jeg faktisk😛 Ved ikke hvordan det kan være, for sådan havde jeg det jo ikke for et år siden.

  4. Jeg hader, hader, hader når der bliver ændret på en serie jeg samler på – om det er cover eller højde! Just don’t do it!!! (Det er værste er muligvis når jeg selv “dummer” mig og kommer til at bestille hjem i både hard- og paperback… suk!)😀

  5. Kan vist erklære mig enig i alle dine udsagn, lige på nær den sidste. Jeg elsker bling-bling på forsiderne, men tit er det desværre billigt blikfang og historien inden er det så som så.

    1. Jeg kan godt lidt bling! Bling er helt ok😛 Me jeg kan ikke lid når de giver forsiden sådane n glossy overflade, du ved, i modsætning til at det hele er mat. Tit skinner det så meget, at man kan spejle sig i det, og det synes jeg er træls! Men glimmer må der gerne være😛 Det er ikke for ingenting jeg ser Say Yes To The Dress hver gang jeg får chancen, jeg eeelsker glimmer😀

Skriv et svar

