Anmeldelse: Sort Is af Becca Fitzpatrick

som opholder sig i hytten?
Og har de noget at gøre med de
seneste mord på tre unge piger?
Snart begynder pigerne at føle sig utrygge,
og uhyggen breder sig …

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup.

Nej, hvor var SORT IS en spændende bog! Becca Fitzpatrick har jo skrevet paranormal-romance-serien Hush Hush, men der er ikke noget paranormal i den her bog. Det er nærmere en thriller, noget som jeg ellers ikke læser så meget, men den her var virkelig god!

Et af de problemer jeg tit har med krimier og thrillers er, at jeg alt for hurtigt gætter, hvordan “mysteriet” hænger sammen. Jeg har tit opdaget ledetråde længe før hovedpersonen har, og de store plottwists har jeg som regel gættet længe inden de sker. Jeg må indrømme, at det faktisk også gjorde sig gældende med den her bog. 200 sider inde havde jeg en idé om, hvordan det virkelig hang sammen, og jeg var 95% sikker på jeg havde ret. Det havde jeg også. I det hele. Men i stedet for at rulle øjne og være irriteret, så blev jeg fuldstændig opslugt af bogen, og sad og heppede og håbede, at Britt ville stykke puslespillet sammen.

Det tror jeg hang sammen med, at jeg havde så nemt ved at identificere mig selv med Britt. Jeg forstod fuldkommen hvordan hun havde det, og selvom hun har følelser hun ikke burde have og egentlig tager nogle ret dumme valg ind imellem, så er måden hun tænker på og måden hendes følelser bliver forklaret på bare så god, at jeg forstod hende. Jeg kunne faktisk virkelig godt lide Britt. Jo, hun er lidt et skvat og har levet det meste af sit liv på en måde, hvor hun altid har krævet andres hjælp. Men den her bog handler også meget om Britt’s vej til at være mere sej, mere selvstændig og kunne gøre tingene selv. Det synes jeg var fedt, især fordi der er så stor forskel på Britt i starten af bogen og Britt i slutningen. Hun blev virkelig sej!

Hendes vendinde Korbie synes jeg så til gengæld var en værre idiot. Ej men stop nu med at lægge så meget an på alt af hankøn der har en puls. Hun praktisk taget gnubber sig op af dem, og er derudover utrolig barnlig. Heldigvis er hun fraværende det meste af bogen, og Thank God for det.

Der er også en del romantik i bogen, og selvom det faktisk er en smule forstyrrende hvis man tænker over det, så er det alligevel helt utroligt hot. Tiltrækningen imellem dem er højspændt på den allerbedste måde, og Britt har de helt rigtige følelser omkring det. Det var en fornøjelse at følge følelserne vokse, dramaet og alle de romantiske spændinger. Det var SÅ hot!

Når jeg så ikke helt når op på de fem stjerner, så er det fordi jeg virkelig ville ønske, at jeg var blevet bare lidt overrasket undervejs. De store plottwists havde jeg gættet, og selvom jeg læste de sidste 350 sider på en aften fordi jeg ikke kunne stoppe med at læse, så ville jeg bare så gerne have haft et Oh My God-øjeblik eller to. Og så er Korbie bare virkelig, virkelig træls.

Men derudover? Virkelig, virkelig god bog med spænding, action, mysterie og romantik. Jeg var vild med Britt, vild med romantikken, og vild med den spænding, som hele bogen har.