Anmeldelse: Morika #3: Blodets Bånd

• Serie: Morika #3
  • Forfatter: Sidsel Sander Mittet
  • Antal Sider: 330
  • Forlag: Facet
  • ISBN: 9788792879844
  • Læst: 27/12 til 31/12

Korau, Eshri og deres venner har slået Oryndro i Makan og reddet Aubr, men krigen er langt fra overstået. Selvom hilaer og morikanere nu kæmper side om side, er deres forenede styrker ikke nok. Hvis de skal vinde krigen, må anderledes kræfter i spil. Alt har sin pris, men de er nødt til at gå videre på trods af store personlige omkostninger. Samtidig kaster historien sin skygge ind over flokken, og snart må de sande, at det er nødvendigt at konfrontere fortiden for at vinde fremtiden. Blodets bånd er tredje bog i trilogien Morika.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Facet.

Blodets Bånd var en god bog, men jeg blev ikke rigtig fanget af den før halvvejs igennem. Egentlig kan jeg dele bogen op i to dele: de første 180-190 sider eller så var jeg ikke rigtig fanget af den – interesseret, men ikke fanget. Men resten af bogen? Der blev jeg virkelig fanget, og slutningen var simpelthen fantastisk!

Jeg må indrømme, at jeg bare ikke var hooked gennem den første del af bogen. Meget af tiden kedede jeg mig, og jeg blev ved med at spekulere på, hvornår det store opgør skulle komme. Jeg følte ikke rigtig, at der blev bygget op til den afsluttende kamp, som jo måtte komme på et tidspunkt. I stedet følte jeg meget af det som fyld. Jovist, der er da noget karakterudvikling, og mange hændelser var nødvendige for, at slutningen kunne blive som den blev. Efter endt læsning kan jeg sagtens se det, men mens jeg læste anede jeg det jo ikke, og var derfor bare ikke rigtig interesseret.

I forhold til plottet, så var jeg virkelig begejstret for slutningen. Alting flettede sig sammen på den helt rigtige måde og med den helt rigtige blanding af drama, kamp, action og nervepirrende spænding. Det hele gav bare så meget mening, og jeg var så meget fan! Og især kan jeg godt lide den der lidt åbne slutning, at der måske var en lille bitte mulighed for, at vi en dag kommer tilbage til Morika.

Jeg må nok indrømme, at jeg i den her bog følte lidt jeg tabte Eshri på en måde. Jeg synes, hun tit og ofte virker helt utrolig svag. Lidt blod, og så er hun ved at besvime. En mand tager sit eget liv, og hun går helt i spåner? Jamen det er da okay, det er traumatiske hændelser hun er ude for, men helt ærligt – hun befinder sig midt i en krig, med en nøglerolle så vigtig at alt kan stå eller falde med hende. Så tag dig dog for helvede sammen pigebarn? Jeg blev nogle gange så gal på hende, for selvom det er en del af hendes personlighed at være følsom, medfølende og bekymre sig for andre, så var det bare så vigtigt at hun tog sig sammen og ikke satte det hele over styr fordi hun ikke kunne klare mosten. På den anden side er jeg også lidt splittet i forhold til Eshri, for egentlig er det meget rart, når man støder på en hovedperson der ikke er som alle de andre. Jeg kunne godt lide at Eshri var anderledes, at hun ikke var heltinden der svingede sværdet og redder alle med sine vilde kampevner. Jeg ville bare sådan ønske, at hun havde lidt mere rygrad når det virkelig gjaldt.

Resten af historien personer havde jeg det faktisk rigtig fint med. Jeg kunne godt lide den måde Oryn udviklede sig på, og den måde Aubr forandrede sig på. Jeg synes, der var rigtig god karakterudvikling generelt gennem bogen, især hen mod slutningen, og det var egentlig kun Eshri jeg havde det svært med.

BLODETS BÅND skuffede ikke, selvom jeg gennem første halvdel af bogen ikke rigtig var hooked. Det blev jeg til gengæld hen mod slutningen, og den slutning var virkelig, virkelig fantastisk!

En mening om “Anmeldelse: Morika #3: Blodets Bånd