Året der gik 2015: Bøgerne

89 bøger blev det til i 2015, samt en masse lydbøger som jeg ikke rigtig har tal på. Lydbøgerne er mest genlytninger af bøger jeg allerede har læst, men der var også et par helt nye imellem.

Årets Bedste Bøger


Egentlig ville jeg have valgt 10 – men jeg kunne ikke sortere flere fra, da jeg nåede til 12, så hermed får i de 12 bedste bøger, jeg læste i 2015.

best

Ud af disse er der især to, som jeg var fuldstændig vild med: Som En Skygge af Brent Weeks og Over Sløret af Nicole Boyle Rødtnes. De to tager prisen for de bedste af de bedste i 2015, hold nu op hvor var de gode!

Årets Overraskelse


Der er altid den der bog, som overrasker en helt vildt. Enten fordi den var bedre end forventet, værre end forventet, eller bare noget helt andet end forventet. For mig var der et par stykker af den slags bøger i år.

8445053-saxo-photo

MONSTER af Patrick Ness tager helt sikkert prisen som årets overraskelse. Jeg anede ikke, at den handlede om kræft, og jeg vidste da slet ikke, at den ville mærke mig og forandre mig som den gjorde. Wauw altså!

mig-og-earl-og-den-doeende-pige_321413

Værd at nævne er også MIG OG EARL OG DEN DØENDE PIGE. Godt nok var jeg ikke specielt vild med den, men hold da op hvor den overraskede! Den var bare så .. anderledes. Mærkelig og fucked op.

Årets Værste Bøger


Der har heldigvis ikke været ret mange bøger, som jeg synes var dårlige. Men der er, som altid, et par stykker.

  • Twenty Boy Summer af Sarah Ockler. Den måtte jeg helt opgive kun 20 sider inde. Den kunne jeg simpelthen ikke magte.
  • A Court of Thorns and Roses af Sarah J. Maas. Kæmpe skuffelse.
  • Men den nok værste bog var Zam af Jesper Wung-Sung. Det var bare på ingen måde en bog for mig. Bvads hvor var den klam på en træls måde.

 

Årets Bedste Lydbog


Selvom jeg mest hører bøger, jeg allerede har læst, ville jeg lige nævne et par stykker jeg har hørt igennem året, som har været fantastisk gode!

  • Hele Krigeren-trilogien af Josefine Ottesen. Oplæst af Torben Sekov. Bøgerne er gode, og lydbøgerne mindst lige så gode.
  • Armada af Earnest Cline. Den var virkelig, virkelig god!

Næste års mest ventede bøger


Der er altid nogle udgivelser, jeg går og venter med længsel på. Nogle gange er det fortsættelser på serier jeg elsker, og andre gange er det bøger der starter en helt ny serie.

  • The Selection #5: The Crown. Jeg elskede dem alle, så den her er en af de mest ventede bøger for mig i 2016.
  • An Ember in the Ashes #2. Den har endnu ingen titel på dansk, men ÅRH hvor jeg glæder mig til at læse den!
  • Det samme gælder ILTTYV #2: Under Sløret. ARGH giv mig den bog nuuuu!
  • The Beast, bog 14 i Black Dagger Brotherhood-serien. Og i øvrigt næste bog i Black Dagger Legacy-serien, hvis den udkommer i 2016. Det håber jeg virkelig!
  • Næste bog i Brent Weeks Night Angel-serie. Ventetiden slår mig ihjel.
  • Truthwitch af Susan Dennard, bog et i en ny fantasyserie. Coveret er awesome, den lyder fantastisk, jeg MÅ læse den!
  • Kalamit af Brandon Sanderson. Afslutningen på trilogien om fortropperne. Enough said.
  • Reign of Shadows af Sophie Jorden. Fantasy. Perfekt cover. Lyder spændende. I NEED.
  • The Forbidden Wish af Jessica Khoury. Standalone fantasy-ish fairytale retelling med jinnier og ønsker. Den lyder så god!
  • The Shadow Queen af C. J. Redwine. Mere fantasy med pænt cover. Jeg er tydeligvis hooked på fantasy. Men hey, den lyder spændende også!
  • Rebel of the Sands af Alwyn Hamilton. Mere magi, mere fantasy, mere jinnier. Men den lyder bare så god!
  • Bookishly Ever After af Isabel Bandeira. Contemporary romance der involverer bøger? yes please!

11 meninger om “Året der gik 2015: Bøgerne

  1. Wow, det er flot at du har nået at læse så mange. Og dejligt, at der var så mange gode imellem. Den eneste bog jeg har læst af de bøger du nævner er Monster. Og der er jeg enig, den var virkelig god🙂

  2. Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes om Night Angel – det er en af mine absolutte yndlingsserier. Og jeg har altså ikke kunne vente, så jeg har læst dem på engelsk😀 Personligt synes jeg ikke de bliver dårligere – så jeg kan godt forstå du er utålmodig!

  3. MoonStar

    Ej.. flere af dem her kunne jeg tænkt mig at læse🙂

    Rebel of Sands har jeg allerede forudbestilt.. Men ønsker mig også Truthwitch.. Den lyder så spændende🙂

    Men hvad handler Dark Dagger legacy serien om?
    Har kun hørt om Black Dagger Brotherhood. Og elsket de bøger jeg har læst der, dog har jeg kun læst til bog 6 eller noget + de stoppet med at oversætte til norsk😦 så har ligesom aldrig gået i anskaffelse af de engelske ENDNU😛

    1. Trurthwitch er på vej til mig i posten, og jeg glææder mig! Black Dagger Legacy foregår imellem hver bog i Black Dagger Brotherhood, og handler om de gamle Brødre i broderskabet, Butch, V, Rhage, Zsadist og så videre. Og så omhandler den også de nye rekrutter der er på vej til at blive optaget i broderskabet.

  4. Pingback: Nyt På Reolen #111: Books, Books, Books! | Sus' bogblog

Skriv et svar

