Anmeldelse: Dragonlance Krøniker #1: Dragons of Autumn Twilight

De er fortrop for Mørkets Dronning som vil underlægge sig verden én gang for alle.

En flok gamle venner bliver kastet hovedkulds ud i et eventyr der fører dem vidt omkring på Krynn.
Gennem Mørkets Skov og elvernes land, til ruinbyen Xak Tsaroth og
draconianernes dystre fæstning.
Vandrer de i blinde mod deres egen undergang – eller leder ukendte magter dem på vej?

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

DRAGONS OF AUTUMN TWILIGHT er faktisk ikke en ny udgivelse. En gammel fantasyelsker som mig kender dem fra skolebibilioteket i 90’erne, og KRØNIKER er første trilogi i et kæmpe fantasyunivers – Dragonlance. Hvis du er i tvivl om, hvor du skal starte med at læse Dragonlance, så er det Krønikerne du skal starte med.

Jeg har faktisk læst de fleste Dragonlance-bøger tilbage da jeg var 13 og havde mit Ringenes Herre-flip. Det er jo så nogen år siden (ahem), så da jeg gik i gang med den her bog kunne jeg faktisk ikke rigtig huske andet end en Troldmand ved navn Raistlin og nogle elvere i en skov. Det er jo ikke ret meget at gå efter for en bog på 500+ sider, så jeg var egentlig ret uvidende da jeg startede bogen. Jeg havde ingen idé om, hvad den egentlig handlede om.

Bogen synes jeg er meget klassisk fantasy. Den minder en del om Ringenes Herre, men med en anderledes historie og simplere sprog. Jeg må indrømme, at jeg satte pris på det lidt mere enkle sprog, for Ringenes Herre er ind imellem ret tung. Det lidt lettere sprog i denne her gjorde den meget nemmere at gå til. I approve.

Ellers kan bogen opsummeres til: en gruppe venner mødes igen, der sker ting og sager, de drager ud på et episk eventyr, og undervejs udvikler det sig til en kamp mellem det gode og det onde. Tilsæt hertil drager, elvere, skatte, magiske sværd, glemte byer og hemmelige tunneller. Det er et eventyr, som fik mig til at tænke på Ringenes Herre og Hobbitten, og jeg var vild med det! Jeg elskede det her med en quest og venner, der sammen drager ud på eventyr. Jeg kunne godt lide de mange forskellige karakterer, og især Tas var jeg vild med. Han var så sjov! Jeg kunne rigtig godt lide det her element af episk fantasyhed, det omfattende univers med de mange forskellige racer, de magiske sværd og fortryllede skove.

Men selvom jeg godt kunne lide historien, så gik det bare alt for stærkt. Der er så meget action, og selvom det egentlig er velskrevet action, så er der bare for meget af det. Det var nok egentlig derfor jeg aldrig blev helt opslugt af bogen. Jeg følte hele tiden jeg tabte pusten, fordi heltene kun lige når at overvinde forhindringerne før den næste dukker op – og det involverer altid action og kamp. Al den action og kamp gjorde også, at man aldrig sådan rigtig lærte de mange personer at kende. Det blev kun sådan overfladisk, og det var egentlig OK – men jeg savnede lidt mere personlighed, at føle at jeg kendte dem.

Universet var jeg vild med, men jeg følte jeg manglede at få meget forklaret. Okay, der er elvere – men jeg vil gerne vide lidt om dem, hvordan og hvorfor de er anderledes fra mennesker/dværge/drager/kimærer etc. Jeg ville gerne vide lidt mere om hvordan den her verden er, for jeg var vild med alle de mærkelige væsner, som jeg blev præsenteret for. Og dragerne var fantastiske!

Så for at opsummere, så var det virkelig god fantasy! Jeg synes den var lidt actiontung, og ind imellem tabte jeg pusten, men historien var fantastisk episk og spændende. Jeg var vild med de mange forskellige personer, men jeg manglede lidt følelsen af at kende dem. Dragerne var til gengæld fænomenale!

2 meninger om “Anmeldelse: Dragonlance Krøniker #1: Dragons of Autumn Twilight

1. Hehe – jeg læste dem også oprindeligt, da jeg var teenager og genlæste dem så (dog som lydbøger) for et par år siden. Jeg kan til gengæld godt lide, at de er ret actionramte, og så morede jeg mig kosteligt over de steder, hvor forfatterne lige synes, de skal forklare, hvordan de forskellige racer er (det virker så meget som en kopi fra en regelbog :D).

Mvh.
    Den lille Bogblog