Spændende danske udgivelser 2016 – og der er maaaaange!

Hvor er det fedt, at de danske forlag er begyndt at udgive så mange ungdomsbøger, og bøger indenfor fantasy- og sci-fi-genren. I freakin’ love it! Der er også rigtig mange oversættelser af bøger, som også er forholdsvis nye på engelsk. Masser af godt læsestof på vej, så her får i et overblik i listeform af dem, jeg indtil videre kender til. Der dukker jo nok nogle flere op i løbet af året, men her er i hvert fald nogle stykker.

  • Tellerup udgiver to bøger i januar. Den første er en New Adult romance med titlen Over Stregen. Det er en oversættelse af Going Too Far af Jennifer Echols. Jeg har læst The One That I Want af samme forfatter, og den var fantastisk! Den anden er bog 4 i The Selection-serien, som har den danske titel Arvingen. Jeg læste den på engelsk tilbage i Maj, og den var sindssygt god! Jeg har også hørt rygter om, at de genudgiver Dragonlance: Legender ligesom de gjorde med Krøniker tilbage i Oktober i år.
  • Gyldendal har en hjemmeside, We Love YA, hvor de blandt andet har en blog. Det sidste stykke tid har de udgivet indlæg om 2016’s kommende bøger indenfor YA, og der er virkelig mange gode! Jeg nævner ikke dem alle, men i kan tjekke hjemmesiden ud her. De udgiver blandt andet Red Queen #1: Rød Dronning, som vandt Goodreads Choice Awards 2015 i kategoien Best Debut Author. Jeg har læst den på engelsk, og den er virkelig god! Den udkommer til marts. De udkommer også med fortsættelsen til Red Rising: Rød Opstand, som har den engelske titel Golden Son. Den udkommer i Juni. Jeg læste den første bog på engelsk og var slet ikke solgt, men jeg overvejer at genlæse den på dansk. Det er science fiction, og det er jeg jo normalt vild med. De udgiver også den danske oversættelse af Fangirl af Rainbow Rowell. Jeg læste Eleanor & Park på engelsk og kunne absolut ikke lide den, men alle siger at Fangirl er den bedste af Rowells bøger, så måske får den en chance en dag. Det er contemporary romance, og udkommer til foråret. Fra Gyldendal er der også udsigt til en oversættelse af Girl Online #2: På Turné. Indtil videre står den på saxo.com med udgivelse til marts. Der udkommer også 2. bog i serien Terra Nova, som har fået titlen Den Som Svigter. Det er en dystopisk fremtidshistorie, og bog et var ret god synes jeg. Den udkommer til januar. Der er også udsigt til bog to i Joe Abercrombie’s Den Første Lov, en fantasytrilogi i tre bind. Den danske titel er Før De Bliver Hængt, og den udkommer til Marts.
  • People’s Press udgiver blandt andet Lykken, som er 4. og sidste bog i After-serien af Anna Todd. Jeg har ikke læst nogle af bøgerne i serien, men det skulle være noget New Adult Romance-agtigt noget. Den udkommer til Januar. De udgiver også en fantasybog, Dronningen af Tearling, som er første bog i en trilogi. The Queen of the Tearling hedder den på engelsk, og den har været vildt hypet på goodreads og booktube. Den ser ud til at udkomme til April.
  • Høst & Søn udgiver 3. og sidste bog i Paladin-profetien, som er en trilogi. Den får titlen Arven. Den står pt. med udgivelse til januar på saxo.com. Jeg har læst første bog, og den var god! meget action-præget ungdomsbog alá Maximum Ride. De udgiver også bog et i en trilogi, Odinbarn, som er beskrevet som en fantasytrilogi inspireret af nordisk mytologi. Spændende! Den udkommer til maj. Og så udgiver de en bog, som jeg indtil nu egentlig ikke var interesseret i at læse. Bagsideteksten på den engelske udgave fangede mig ikke, men det gjorde den danske! Det er Dumplin’ – Kunsten af Tænke Sort af Julie Murphy. Bogen har været omtalt meget på booktube, og står til at udkomme på dansk til Juni. De udgiver også Muren Omkring os, en oversættelse af The Walls Around us af Nova Ren Suma. Den lyder sådan lidt fantasy/paranormal-agtig, men også lidt som en thriller. Den står til at udkomme til Maj.
  • Forlaget Carlsen udgiver en bog i deres Sonar-serie af Sarah Engell, som har fået titlen Hjertet er 1 Organ. Det er en ungdomsbog om kærlighed, cutting og Kontrol står der i beskrivelsen, og det lyder egentlig OK interessant. Den udkommer til Marts.
  • Fra forlaget Alvilda kommer der en dansk oversættelse af Grisha #1: Shadow and Bone. En af mine absolut yndlingsbøger ever, den serie er simpelthen så god! Den står pt. med udgivelse til januar, men jeg er ikke hundrede procent sikker på, at det er den rigtige udgivelsesdato, for den er blevet rykket nogle gange. Men forhåbentlig udkommer den i 2016. Det ser også ud til, at vi kan se frem til bog to i Nicole Boyle Rødtnes’ dystopiske trilogi Ilttyv. Bog to, Under Sløret, står nemlig også til udgivelse i januar. Heller ikke her er jeg sikker på det er den rigtiga dato, men ååååh jeg håber det! Bog et, Over Sløret, var en af de absolut bedste bøger jeg læste i 2015, så åååh giv mig bog to snart! Det ser også ud til, at de udkommer med den første bog i en fantasyserie. På engelsk har den titlen The Girl at Midnight, og der er endnu ingen dansk titel. Det er en bog som har stået på min TBR længe, og den lyder som en slags young adult urban fantasy med magi. Den står på saxo.com til at udkomme til februar. Det ser også ud til, at vi kan se frem til bog tre i Vandflammens Saga. Den står til udgivelse til januar, men det er jeg ret sikker på ikke passer. Vi må se.
  • Forlaget Ulven og Uglen udkommer med første bog i Brandon Sandersons fantasyserie The Stormlight Archives, hvor første bog er The Way of Kings. Den danske titel bliver Stormlysfortællingerne #1: Kongernes Vej, og den udkommer til foråret.
  • Der er også mere Brandon Sanderson på vej fra Dreamlitt. De udgiver nemlig 3. og sidste bog i Fortropperne-trilogien, Kalamit. Den udkommer til Semptember, og jeg glæder mig helt afsindsigt! Og så må det i øvrigt siges at være Brandon Sandersons år, for de udgiver også den danske oversættelse af The Rithmatist, Ritmatikeren. Den udkommer til Maj. Det er noget steampunk/science fiction agtigt noget, så den burde være lige noget for mig. Derudover udgiver de også erotisk kærlighedsbog med titel Gabriel’s Inferno. Det er så vidt jeg ved bog et i en serie. Og så udkommer de også til Oktober med en indtil videre hemmelig udgivelse, som bare omtales som “Hemmlig Dark Fantasy”. De afslører hvilken, når de ved om de har fået rettighederne. Spændende! I wonder what it is?
  • Lindhardt & Ringhof udkommer med en oversættelse af Losing it af Cora Carmack, som på dansk får titlen Som Stjernerne Står. Det er new adult romance, og den udkommer til marts. Der er også udsigt til hele to bøger af Colleen Hoover fra samme forlag, nemlig oversættelser af henholdvis Ugle Love og Maybe Someday. Ugle Love, på dansk Forbandede Kærlighed, udkommer til Maj, mens Maybe Someday, på dansk Måske en Dag, udkommer senere på året.

4 meninger om “Spændende danske udgivelser 2016 – og der er maaaaange!

  1. Pingback: Danske Udgivelser 2016 – opdateringer | Sus' bogblog

Skriv et svar

