Anmeldelse: Jeg Blogger Dig Væk!

• Antal Sider: 170
  • Originalsprog: Tysk
  • Originaltitel: Ich Blogg Dich weg!
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 9788740604535
  • Læst: 17/10 til 18/10

Julie er smuk, populær og god til at synge. Sammen med sit band skal hun optræde til skolefesten. Men pludselige begynder Julie at få onde e-mails, fornærmelser og trusler. Så dukker der en falsk profil af Julie op på nettet, hvor folk skriver, at hun er en snobbet kælling. Snart begynder klassekammerater og vildt fremmede mennesker at svine hende til. Julie er helt fortvivlet. Hvem står bag? Situationen tilspidses, da hun tvinges til at forlade bandet, og truslerne går over i vold …

Jeg blogger dig væk! er en ungdomsroman om bagsiden af de sociale medier. Den handler om misundelse, mobning og forfølgelse. Hvem kan Julie stole på, og hvem står bag den falske profil og mobningen? Det er romanen om, hvordan en dum spøg på internettet kan udvikle sig og komme helt ud af kontrol.

Bogen er skrevet tyske Agnes Hammer, der har læst tysk og filosofi. Derudover har hun i mange år arbejdet med socialt udsatte unge og som antiaggressionstræner. Hun udgav sin første bog i år 2005.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Turbine. Meninger og holdninger er mine egne.

Jeg havde skyhøje forventinger til den her bog – og den var ikke helt så fantastisk som jeg havde forestillet mig. Men den var god! Jeg var godt underholdt, og bogen har et spændende og meget relevant plot.

JEG BLOGGER DIG VÆK! Handler om Julie. Julie er populær, smuk og skide god til at synge. Hun er forsanger i et band, og da hendes bror rejser på kostskole i england får de brug for en ny trommeslager. Så Julie laver et opslag, og hænger det op på skolen og slår det op på nettet. Herefter begynder det pludselig at vælte ind med ubehagelige emails, fornærmelser og trusler. Der bliver oprettet en blog med det formål at svine Julie til, og inden Julie ved af det er hele skolen og det halve internet på nakken af hende. Julie ved ikke hvem der står bag, men det går snart op for hende, at det må være en, hun kender. men hvem ville gøre sådan noget?

Historien fortælles af flere forskellige synspunkter. Handlingen drejer sig om mobningen af Julie, både på nettet og i den virkelige verden, men historien fortælles ikke kun af hende. Der er også Sebastian, Julies bedste veninde, en pige som virkelig ikke kan lide Julie, nabolagets utilpassede punkpige, og den nye trommeslager. På den måde kommer man hele vejen rundt om problemet. Du finder ud af, hvad det er der får folk til at sige og gøre frygtelige ting mod andre, du finder ud af, hvorfor andre ikke reagerer på det, og hvorfor nogen gør. Det er hele tiden en hemmelighed, hvem der startede hetzen mod Julie, og det er det, der er hele bogen store plottwist. Jeg var ikke vildt overrasket da det blev afsløret, men jeg havde haft stort set alle i kiggerten som den skyldige på et eller andet tidspunkt, så det generede mig egentlig ikke.

Det her med at historien fortælles fra mange forskellige synspunkter var faktisk rigtig spændende! Det var fascinerende at læse, hvordan forskellige personer opfatter Julie (og hinanden) på helt forskellige måder, og hvordan ord og handlinger fortolkes helt forskelligt. I kender sikkert det der med, at der er to sider af sagen og at sandheden oftest er midt imellem. Der hvor det så halter lidt er, at de her personer nogle gange lyder meget ens. Deres måde at tænke på, sproget i deres hoved om man så må sige, er overvejende ens, og det betyder at jeg ind imellem mistede overblikket over, hvem det var der fortalte, og derfor måtte gå tilbage og tjekke.

Men det som jeg virkelig manglede i den her bog, var de der grimme kommentarer/emails mv. Ind imellem vises der en enkelt kommentar eller email, men det eneste man ellers rigtig hører til det er at “der var kommet flere grimme kommentarer” eller noget i den dur. Det gjorde det lidt svært at relatere til, for grimme kommentarer – jamen hvad er det? Hvad er det de skriver der er så frygteligt? Jeg kunne godt have tænkt mig, at kommentarer/emails mv. blev vist noget mere.

Så overall var jeg ikke så blæst væk over den her bog som jeg troede jeg ville være. Men den var god, den var spændende, og jeg synes det var fedt, at man så mange forskellige sider af den samme sag. Det er sådan en bog, jeg synes alle skal læse som teenager, og selvom jeg godt kunne have brugt at kommentarer/emails blev vist noget mere, så er det stadig en bog jeg vil anbefale at man læser.

4 meninger om “Anmeldelse: Jeg Blogger Dig Væk!

1. Jeg synes i hvert fald den her bog manglede at vise, hvad det egentlig var for nogle kommentarer der kom. Det er lidt svært at leve sig ind i, hvis det bare er beskrevet som “grimme kommentarer”.