Anmeldelse: Return of the Wizard King #1: Portalen til Afgrunden

Dværgen tænker kun på at genvinde sin ære.
Troldkvinden er mere bogorm end godt er.

Alle er de blevet hyret af en blind seer til at hente en skjult skat i en fjern jungle.
Hurtigt ind. Hurtigt ud. En nem opgave … tror de i hvert fald.

I stedet kommer de ud på et farligt eventyr, fuldt af blodtørstige fjender og mørke kræfter der truer både dem selv og deres verden med udslettelse …

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

PORTALEN TIL AFGRUNDEN er første bog i en fantasy-trilogi, lidt i stil med de klassiske fantasybøger såsom Ringenes Herre og Dragon Lance. Bogen var god, men jeg havde en del problemer med den, især i starten.

Men lad os starte med det positive. Coveret er virkelig flot (Ja, det betyder noget), og når man åbner bogen er der et kort over den verden, som bogen foregår i. Det er et kæmpe plus, fordi det er meget nemmere at forholde sig til universet når man har en fornemmelse af, hvor byer og steder ligger i forhold til hinanden.

Bogen har en del forskellige personer og en del forskellige synspunkter. Lige netop skiftende synspunkter er jo normalt ikke noget jeg er så vild med, men i den her bog fungerede det rigtig godt. Det gav god mening for historien, og det fungerede især godt, fordi bogens personer er meget forskellige. De har hver især en unik personlighed, så man føler man får et forhold til dem og bliver interesseret i dem alle sammen. Især Rowan synes jeg skabte rigtig god dynamik i bogen, og Dugan var også en favorit for mig. Hadek synes jeg også var interessant, og troldmanden Valan ligeså. Forskellige karakterer fra forskellige steder i historien så man får det fra flere vinkler.

Men der var bare flere steder, hvor filmen knækkede for mig. Først og fremmest synes jeg ikke universet blev opbygget ordentligt. Det føles meget som om tingene bare er kastet ind uden sammenhæng. Hov, her er nogle elvere, men hov, der er også lige halvinger, og pludselig bliver der nævnt en eller anden race ud af det blå, som der ikke bliver fortalt mere om. Jeg manglede noget viden om, hvordan de her racer er forskellige fra hinanden, hvordan de hver især lever og så videre. Det er jo ikke fordi det skal være et kæmpe infodump, men jeg havde behov for en eller anden form for sammenhæng, som jeg ikke synes var der.

Og så er der selve historien. Historien fejler faktisk ingenting – den var både spændende og fængende. Der er bare det, at det tager den første halvdel af bogen før handlingen egentlig begynder for alvor, og de første 100 sider især var noget så træge at komme igennem, fordi det bare føltes som meningsløst fyld. Og det er også her, man finder hovedårsagen til de to stjerner, jeg har givet bogen. Jo, historien var virkelig god da den først kom i gang, men 250 sider er bare for længe – og som nævnt var de første 100 sider frygtelig træge.

Så altså, så er det her en bog der er en del tid om at komme i gang. Men når den så gør det, så er historien også virkelig god og rigtig spændende også. Jeg kunne godt have brugt lidt mere underbyggelse af universet, men det glemte jeg faktisk alt om, da gruppen endelig blev samlet og missionen endelig gik i gang. Der er mange spændende personligheder, alle sammen forskellige, og det var helt sikkert også positivt.