Anmeldelse: Fortropperne #2: Ildkamp

• Forlag: Dreamlitt
  • ISBN: 9788771711202
  • Læst: 2/5 til 5/5

Bagsidetekst og anmeldelse indeholder spoilers fra seriens første bog, Stålhjerte.

spoilers ahead!

spoilers ahead!

Stålhjerte er død. Dræbt af den unge David Charleston. Newcago er under beskyttelse af Fortropperne, men landet er stadig underlagt de magtfulde episkes styre, så jagten på at finde og dræbe episke fortsætter for David og Fortropperne. I Babylon Genopført, det tidligere Manhattan, regerer den højere episke Regalia nådesløst, og hun truer med at sprænge byen i luften, hvis ikke Fortropperne handler hurtigt. Derfor rejser Fortropperne til Babylon Genopført for at konfrontere Regalia, men der er flere episke fra Fortroppernes fortid, der lurer i den oversvømmede by.

Ildkamp er bind to i Brandon Sandersons bestsellertrilogi om ”Fortropperne”, og igen bliver læseren draget ind i en unik dystopisk verden, som kun Sanderson formår at skabe.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Dreamlitt. Meninger og holdninger er mine egne.

Wauw! wauw wauw wauw! ILDKAMP var simpelthen fantastisk, og endnu bedre end sin forgænger. Bogen er en perfekt kombination af action, kamp, plot og udbygning af universet, og jo mere jeg læser af dem her serie, jo mere fascineret bliver jeg af episke. De har simpelthen de fedeste evner!

Efter drabet på Stålhjerte er Newcago nu fri for en tyrannisk hersker. Men resten af verden lider stadig under de episke, som behandler mennesker som myrer under deres sko. Står du i vejen, bliver du fjernet. Endegyldigt. Så Fortroppernes arbejde er ikke slut endnu. Så længe der eksisterer episke er der episke at dræbe. Og dog. Findes den gode episke? Er de virkelig alle sammen skurke, eller skal de bare hjælpes lidt på vej mod at blive helte i stedet? Det spørgsmål er der ikke enighed om blandt fortropperne, men de er ikke i tvivl om, at Regalia skal stoppes. Hvem er Regalia så? Regalia hersker over Babylon Genopført, der ligger hvor Manhattan engang befandt sig. I tiden efter Stålhjertes død har hun sendt mindre episke under sin kommando afsted mod Newcago for at udrydde fortropperne. Så noget må gøres, og David, Prof og de andre tager afsted mod Babylon Genopført.

Det bliver rimelig hurtigt klart, at der foregår noget meget mærkværdigt i Babylon Genopført. Det hele er meget mystisk, og Regalia planlægger tydeligvis et eller andet – men hvad? Og hvem er Morgenlys? Er det rent faktisk en episk, eller er der noget andet på spil? Og hvad med Regalias evner? Taler rygterne sandt? Og hvem er det, der får træer med selvlysende frugter til at gro i de gamle, forladte bygninger? Og hvor kommer den selvlysende graffiti fra? Spørgsmålene er mange, og jeg blev fuldstændig opslugt af mysteriet omkring Babylon Genopført. Jeg kunne for min død ikke regne ud hvad pokker det var der foregik, og jeg slugte hvert eneste lille hint råt. Det var SÅ spændende!

Der bliver også introduceret nye personer (og nye episke), og ligesom med sidste bog var det fedt med så mange og så forskellige personer. Selvom David er hovedperson og det er ham der fortæller historien, så føles alle karakterer levende og virkelige, og de episke var virkelig fede (og frygtindgydende). David er lige så sjov og fuld af god humor som i første bog, og hans metaforer var virkelig dårlige – på den gode måde.

Men hvorfor får den så kun 4 stjerner tænker du? Altså, 4 stjerner er jo en virkelig god rating, og det var også en virkelig god bog. Der hvor filmen knækkede lidt for mig var i forhold til David og Meghan. I starten af bog 1 var David helt utrolig naiv i forhold til Meghan. Det blev bedre, men i denne bog er det værre end det var i Stålhjerte. Han er simpelthen for blåøjet. Han var meget påståelig og ville ikke lytte til fornuft, og han satte alle andre i fare, fordi han var overbevist om at han havde ret. Og det brød jeg mig altså ikke om.

Overall, så er ILDKAMP en forbandet god bog, og den er endnu bedre end sin forgænger. Den er actionfyldt, der er mysterier, og plottet udvikler sig dramatisk og gør bogen virkelig spændende. Så uanset hvad jeg måtte mene om Davids naivitet, så var bogen en allerhelvedes pageturner. Og kan vi så få bog 3 snart please? Jeg holder det ikke ud!