Anmeldelse: Partials #3: Ruins

17607716

pink 3 stjerner




  • Titel: Ruins
  • Serie: Partials #3
  • Forfatter: Dan Wells
  • Antal Sider: 451
  • Udgivelse: 2014
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Harper Collins
  • ISBN: 978-0-00-746524-8
  • Læst: 21/9 til 1/10

Kira, Samm, and Marcus fight to prevent a final war between Partials and humans in the gripping final installment in the Partials Sequence, a series that combines the thrilling action of The Hunger Games with the provocative themes of Blade Runner and The Stand.

There is no avoiding it—the war to decide the fate of both humans and Partials is at hand. Both sides hold in their possession a weapon that could destroy the other, and Kira Walker has precious little time to prevent that from happening. She has one chance to save both species and the world with them, but it will only come at great personal cost.


Hvor er jeg skuffet over slutningen på den her trilogi. Jeg elskede de to første, de var fantastiske, men den her er bare ikke på samme niveau. Og det skyldes, at man er gået fra at have historien fortalt af en person (kira) i bog 1, til 2 to i bog 2, og nu er vi så oppe på jeg ved ikke hvor mange – en 5-6 stykker? altså er en tredjedel af bogen – sådan cirka – fortalt af personer, hvis synspunkt bliver introduceret i denne bog.

Og hold nu kæft hvor jeg ikke gider det! Jeg er da røvligeglad med Isolde, hendes synpunkt har ikke en skid at gøre med noget som helst, og flere af synspunkterne er fra mennesker i East Meadow, som bare er noget så uineterssante. Marcus inkluderet. Det er Kira, der driver den her historie for mig, og jeg havde overhovedet ikke brug for de der ekstra synsvinkler. Det var dog til at overleve, eftersom Kira var den der fortalte det meste og havde de længste kapitler. Så ja, det var træls, men eftersom jeg kom så hurtigt tilbare til Kira, så var det ikke altødelæggende for læseoplevelse.

Helt op til slutningen – de sidte 50 sider – er bogen faktisk rigtig spændende. Der er en god portion plottwists, der er action, men der er også den samme fantastiske følelse jeg havde i de foregående bøger: følelse af at være der. Dan Wells er ikke blevet dårligere til at skrive, så man får en fantastisk indlevelse og føler man er der selv. Og der er stadig 100% styr på den her postapokalyptiske verden. Der er tænkt over videnskaben bag en sådan katastrofe, og det har der været hele vejen igennem serien. Så meget af bogen var spændende, jeg var underholdt, og ind imellem sad jeg på kanten af stolen og bed negle, fordi det var så forbandet spændende.

Men åh, hvor er jeg skuffet over slutningen – det var jo ikke engang en rigtig slutning? Det er som om der er skippet et par kapitler og en epilog, det hele ender så brat og uden nogen rigtig forklaring på, hvordan det bagefter går. Det er bare bum, så var det det. Øv.

Så altså var bogen faktisk rigtig underholdende, og jeg havde en god læseoplevelse. Men slutningen duede slet ikke for mig, og jeg var også træt af de mange POV.

Skriv et svar

