Nyhed: Ny Twilight-bog på vej (og jeg er ikke glad)

Det er i år 10 år siden, at den første Twilight-bog udkom. Det fejres med en 10 year anniversary edition, som blev annonceret for noget tid siden. I går kom det så frem, at denne 10 year anniversary edition ud over den originale Twilight-historie også indeholder en helt ny bog sat i samme univers. Det lyder jo fint, men. Det er en genfortælling af Twilight-historien, men med et gender-swap. Læs mere her.

Så helt skåret ind til benet, så er det her bare en genfortælling af Twilight, men med en kvindelig vampyr og en menneskelig fyr. Er jeg den eneste der kan se problemet her? I artiklen jeg linkede til tidligere i indlægget kan det blandt andet læses:

“5% of the changes I made were because Beau is a boy,” says Meyer, with another 5% due to the fact this his personality developed differently over the rewriting. “He’s more OCD, he’s not nearly so flowery with his words and thoughts, and he’s not as angry – he’s totally missing the chip Bella carries around on her shoulder all the time.” She has also corrected mistakes, made new editing changes and added new conversations.

Godt så. Så Stephenie Meyer har simpelthen skrevet en fanfiction indenfor sit eget univers. Og det synes jeg fandeme er noget fis. Hun kunne ikke lige tage sig sammen til at skrive en ny historie, så hun tager den gamle – som hun ved er et hit – og omskriver den med nye hovedpersoner. Det er da simpelthen at skrabe bunden. Hvis du ikke har gættet det, så nej, jeg er ikke fan. Jeg troede først det var en joke. Beau Swan og Edythe Cullen? Jeg var sikker på det var en and, navnene alene stinker langt væk af parodi. Men nej, den skulle efter sigende være god nok.

Ved i hvad jeg synes det lugter af? Pengemaskine. Og dovenskab. Skal jeg læse den? Nej tak. Jeg tror bare jeg springer over. Øv hvor jeg synes det er nederen!

13 meninger om “Nyhed: Ny Twilight-bog på vej (og jeg er ikke glad)

  1. Giver dig fuldstændig ret!, blev ellers lige så glad da jeg så halv delen af din overskift Ny twilight bog på vej…

    Men det er da det mest fesende jeg ever har hørt, prøv da lige at få en ny ide i stedet for at malke den gamle historie, så jeg følger trop, Den skal jeg i hvert fald heller ikke hverken eje eller læse!, ikke om jeg støtter op om sådan noget fis, det er ikke andet end en pengemaskine hun prøver at presse lidt flere penge ud af FØJ!..

    Så kan jeg godt nøjes med Orginalerne🙂

    1. Ja! Synes virkelig det er åndssvagt .. Og så er det jo de gode gamle personer jeg er interesseret i – Bella, Jacob, Edward. Jeg er da ligeglad med to helt nye personer?

  2. Må ærligt indrømme, at jeg bestemt aldrig har været Twilight fan (Jeg får mere underholdning ud af de folk der sidder og ranter over filmene), så for mig at se bekræfter det her bare alle mine fordomme om Meyers forfatterskab – at hun er dovn og ikke gider lægge meget arbejde i sine ting. MEN jeg vil så også sige, at jeg synes det er vildt ærgerligt for de fans, der havde håbet og glædet sig til, at en ny Twilight-bog måske en dag ville udkomme. Fans af serien har viet så meget kærlighed til den, og så får de sådan noget til gengæld? Det er virkelig ikke i orden:/

    1. Jeg er meget enig! At sige at der kommer “nyt content”, og det så bare er en vagt redigeret udgave af ens første bog? Lame. Og dovent og åndssvagt. Og hun siger selv, at hun “ikke have tid til at skrive en ny bog. Eller en halv. Så jeg tog den gamle og skrev den om, og det var sjov og det gik hurtigt.” Jeg har da nul respekt for den dame nu. Meh.

      1. Irene

        Har hun seriøst sagt det? Jesus Christ! Det var dog godt nok forfærdeligt. Jeg håber virkelig, den giver underskud. Hvor er det…lamt.

  3. Det syntes jeg godt nok også er noget fis. Jeg havde i første omgang bare læst at det var et nyt spin på historien, men at det ligefrem er sådan en tam gender-swap hvor hun ikke rigtig finder på noget nyt er da helt hen i vejret.
    Tror bare, at jeg ligesom dig, siger pænt nej tak.

  4. Jeg er så lidt splittet – jeg er helt enig i, at det da er noget af det mest tossede, jeg længe har hørt. Men læse den, dét skal jeg sgu! Bare fordi jeg udelukkende kan se det komiske i genskrivningen😛 Glæder mig til at klukke mig igennem den (knap så) nye version😛

  5. Jeg er ret enig med dig. Jeg har aldrig været Twilight-fan (den første bog var dog ganske medrivende og underholdende), men jeg synes, det lugter langt væk af at malke fansene for de sidste penge – sådan i stil med når Hollywood vælger at dele bøger op i to eller tre film.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

Skriv et svar

