Anmeldelse: Zam af Jesper Wung-Sung

• Forfatter: Jesper Wung-Sung
  • Antal sider: 176
  • Forlag: Høst & Søn
  • ISBN: 9788763840095
  • Læst: 21/9 til 29/9

Zams største ønske er at være en ganske almindelig dreng, men det er svært, når man er zombie, og de fleste er bange for en.

Zam børster tænder, vasker sig under armene, går i skole og laver sine lektier, og så bruger han rigtig meget tid på at øve sig i at gå som en helt almindelig dreng. En dag kommer Zam til at gøre det værst tænkelige og må endnu engang acceptere, at han ikke kan være en del af fællesskabet. Men hvem kan egentlig også være ven med en zombie?

Zam er en atypisk zombibog, da historien fortælles fra zombiens synvinkel – en bog, der ligeså meget handler om at være uden for fællesskabet og om at føle sig forkert og afvist.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Høst & Søn. Meninger og holdninger er mine egne.

Idéen bag den her bog er egentlig meget god. Som bagsideteksten også fortæller, så fortæller bogen om zombiens Zam, og handler i sin enkelthed om at være udenfor og ikke passe ind.

Lige den del af bogen fungerer faktisk rigtig godt. Zam er en zombie i en verden, hvor zombier lever side om side med mennesker. Samfundet har anerkendt at de eksisterer, og zombier har nu jobs som skilteholdere, dørstoppere eller mannequindukker. De går i skole, de bor i byerne og så videre. Men alle zombier er ikke som Zam. Zam prøver at være som et menneske. Han øver sig i at gå rigtigt, tale rigtigt, og laver sine lektier. Zam er på mange måder som et menneske, mens andre zombier knap nok kan tale normalt.

“strand,” savler Zim. “Al-le … ud-kig … ha-jer … bag-fra … kom-me … mange … bi-ki-ni-er … ben … lange … bi-de …” – citat side 60.

Zam er altså ikke rigtig som sine egne. Men han er heller ikke som et menneske. Som hvem er han egentlig? Hvor passer han ind? Lige netop dette er nok det eneste, der egentlig fungerede for mig i den her bog.

Bogen bygger på en humor, som man enten kan lide eller ikke kan lide. Jeg kunne ikke lide den. Overhovedet. Bogen var ulækker og klam, så meget at jeg halvvejs måtte lægge den fra mig i nogle dage, fordi jeg blev helt dårlig. Nogen synes sikkert det er sjovt (ligesom nogen synes Klovn er sjovt. Det gør jeg overhovedet ikke.), men jeg havde det virkelig svært med det. Bogen begynder egentlig med, at Zam kommer til at bide en dreng fra sin klasse, fordi drengen mobber ham. Det er selvfølgelig ulovligt, og Zam ved i øvrigt også at det er forkert. Og så går Zam ellers rundt og funderer over hvor forkert det er, det han har gjort, mens han tygger på Oskars halssene. Fy. For. Satan. Oskar er en person, og så går Zam rundt og bruger hans halssene som tyggegummi? Bvadr. Der er også andre eksempler, som for eksempel dette:

I det samme begynder Zum at banke på døren til toilettet. “SKIDE!” brøler han. “SKIDE NU!” – citat side 29

Og så har jeg endda sparet jer for en hel side, hvor det bliver beskrevet hvordan Zam sover i underste køje, og har måttet spænde en presenning op under køjen ovenover, for at forhindre at han får sine brødres lort, tis, opkast, savl mm. ned over sig om natten. Jamen nam da. Nej, jeg synes ikke den her bog var sjov. Jeg synes den var unødvendigt ulækker, så meget at jeg fik det dårligt flere gange.

Historien er egentlig OK, men det er lidt for nemt at lave sammenligninger med den nuværende flygtningesituation. Om det er meningen eller ej ved jeg ikke, men jeg sad og følte jeg læste en bog, som var ment til at bruges som læsning i 7-8. klasse, for at starte en debat om hvordan man behandler flygtninge. Der var bare lidt for mange paraleller. Det er meget relevant, men for mig var det for meget, fordi det hele føltes så kunstigt. Det føltes ikke som en virkelig historie. Og så er der flere ting, som ikke hænger sammen, for eksempel kan Zam ikke tale 100% ordentlig i starten af bogen, han bytter lidt om på ordstillingen og sådan, men så pludselig er det ikke længere et problem. Ingen forklaring, han begyndte bare at tale normalt ud af det blå.

Nej, det her var nok bare ikke en bog for mig. Den var simpelthen for klam. Det hele står og falder med, om man synes om humoren, og det gjorde jeg altså bare ikke.

En mening om “Anmeldelse: Zam af Jesper Wung-Sung

1. Pingback: Sunshine Award: 11 spørgsmål besvaret | Sus' bogblog