Anmeldelse: Pax #1: Nidstangen

26257535pink 3 stjerner




  • Titel: Nidstangen
  • Serie: Pax #1
  • Forfatter: Åsa Larsson & Ingela Korsell
  • Antal Sider: 162
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Svensk
  • Originaltitel: Nidstången
  • Forlag: Alvilda
  • ISBN: 9788771058246
  • Læst: 21/9

“Tiden pulserer – og mørket vandrer ind.”

Der sker mærkelige ting i den lille by Mariefred. Overnaturlige væsner vækkes til live. Brødrene Alrik og Viggo bliver udvalgt til at beskytte det hemmelige bibliotek under kirken. De gamle vogtere mener, at brødrene er for unge – så de arrangerer en højst usædvanlig prøve, hvor Alrik og Viggo skal være både modige og tænke hurtigt, hvis de vil overleve. Og oven i det hele er der krig i skolegården, hvor Simon og hans slæng tror, de skal bestemme det hele…

“Nidstangen” er første bog i PAX-serien. Der kommer i alt 10 bøger.


 

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. Meninger og holdninger er mine egne.

Nidstangen er første bog i Pax-serien, som handler om Alrik og Viggo, der er brødre. Det er en middlegrade, hvor hovedpersonerne er omkring 11-13 år gamle. Idéen minder lidt om Heksejægeren-serien: Der kravler monstre og uhyrer frem fra mørket, og specielt udvalgte mennesker må tage kampen op og uskadeliggøre monstrene, før de gør skade på almindelige mennesker.

Viggo og Alrik er fjernet fra hjemmet. Deres mor er alkoholiker, og de har været hos flere plejefamilier. Nu er de kommet til en ny i den lille by Mariefred, og her sker der ting og sager, som de aldrig havde forestillet sig. På en eller anden måde har de noget at gøre med det hemmelige bibliotek under kirken og uhyggelige ting der kryber frem af mørket. Historien var vældig spændende, og selvom jeg jo er noget ældre end målgruppen, så var jeg godt underholdt. Man mærker hurtigt, at historien er en del af en serie, og du får ikke slutningen på historien i denne bog. Der kommer mere, og plottet strækker sig over de næste bøger. Det synes jeg var vildt fedt, fordi man så får en langsomt opbygget spænding. I stedet for huhej at introducere universet, starte mysteriet og få det afsluttet på 162 sider, så trækker man det lidt ud, og giver så brikker til mysteriet undervejs. SÅ fedt!

Det jeg ikke har det så godt med er de to brødre. Viggo og Alrik. De er egentlig fine nok, men den ene af dem har et problem. Han stjæler. Fair nok, men det bliver fremført som om det ikke rigtig er et problem. Han får ikke skældud, og alle bærer over med ham. Ej men hvad sker der? Det er sgu da ikke i orden at stjæle, uanset hvor meget man er kastebold i systemet eller hvor utilpasset og skidt man har det. Man. Stjæler. Ikke. Jeg savnede, at nogen sagde fra over for det.

Bogen er ret kort, så man når ikke at få en hel masse at vide om universet. Men det info man fik var spændende! Der er tænkt over tingene, væsnerne og monstrene, og måden det blev præsenteret på gjorde mig interesseret i at vide mere. Hvad var det for et væsen de lige nævnte? Hvad gør den? Hvordan bekæmper man den? I wanna know more!

Bogen har nogle ret fine illustrationer. I starten af bogen er der en portrætside, hvor der er tegnede portrætter af bogens personer med navn under, og på næste side er der et virkelig fint kort. Gennem resten af bogen er illustrationerne lavet som slags tegneserie, der viser scener fra bogen mens de sker. Lige den del synes jeg var ret overflødig – omkring halvdelen af tiden virkede det som fyld. Til gengæld tænker jeg, at unge på de 12-13 år vil synes det er fedt! Jeg var ret glad for illustrerede bøger, da jeg var på den alder.

Så overall, så er der lidt knas på linjen med den ene af drengene, og illustrationerne synes jeg heller ikke altid fungerede. Til gengæld var historien spændende og godt fortalt, og jeg var underholdt fra start til slut. Bogen gjorde mig vældig interesseret i det her monsterbekæmpelse. Hvilke monstre lurer derude, og hvordan gør man det af med dem? Universet synes jeg virkede gennemtænkt, og overall var det en god, underholdende bog.

Skriv et svar

