Anmeldelse: Morika #2: Vildhunden & Panteren

Korau, Eshri og deres venner er ankommet til Modstandslejren. Men selvom det er rart endelig at kunne føle sig tryg, er ikke alt, som de havde drømt om.
Zaak har forladt dem, Oryndros styrke vokser og Aubr er stadig ikke reddet.
Snart må Eshri og Korau træffe et valg.
Skal de stiltiende accepterer tingenes tilstand eller sætte sig op mod dem, der tidligere var deres venner? Skal de blive i sikkerhed eller kæmpe for dét, de tror på?

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Facet. Meninger og holdninger er mine egne.

Anmeldelsen indeholder mindre spoilers fra bog 1, RENT BLOD

Wauw, hvor var det en spændende opfølger til første bog! VILDHUNDEN & PANTEREN lider på ingen måde af second book syndrome, her var spænding fra start til slut, både i form af plottwists, action og drama imellem hovedpersonerne.

Første bog i trilogien lagde jo baggrunden for det univers vi befinder os i. Et fantasyunivers, med forskellige racer, lande og konflikter. Men det stoppede ikke med bog et, hele vejen gennem bog to udvider universet sig om man lærer mere og mere om for eksempel Hilaerne og deres historie, Morika og hele universets baggrundshistorie. I stedet for at få det hele smidt i hovedet i bog et og så fokusere på plot, så udvikler den her bog på universet og giver læseren mere og mere indblik i verdenen, folkeslagene og universets historie. Det synes jeg var vildt fedt! Det gjorde, at jeg fastholdt nysgerrigheden omkring universet, at jeg gerne ville læse mere om Hilaerne, og hele tiden følte universet udvidede sig om man så må sige.

Plottet fra forrige bog fortsætter selvfølgelig i denne, og situationen mellem Oryndro, oprørerne og hilaerne tilspidses. Jeg kan rigtig godt lide, at plottet ikke bare er “den gode side” vs “den onde side”, men at der er flere forskellige sider, alle med forskellige meninger og holdninger, og alle med både godt og ondt iblandet. De der skulle være de gode er det måske slet ikke, og der stilles lidt spørgsmålstegn ved, om gode intentioner nu også er nok. I like! Jeg kan godt lide det her lidt politiske magtspil, kampen for retfærdighed der måske ikke er så ligetil endda. Jeg synes også det var fedt, at plottet ikke tager den retning, som man ville forvente at det ville. Efter bog 1 ville standardopskriften på plottet nok være noget alá “ankomst til oprørs-lejr, træne/planlægge det endelige opgør + et par plottwists”. Men den her bog bevæger sig i en helt anden retning, og jeg elskede det!

Det er stadig Eshri og Korau der fortæller historien, og jeg er virkelig glad for, at der ikke blev introduceret flere jeg-fortællere. Eshri og Korau fungerer rigtig godt som skiftende fortællere, og de er jo på mange måder hinandens modsætninger. Og det fungerer skide godt! Eshri synes jeg egentlig stadig er lige en tand naiv og ikke altid den skarpeste kniv i skuffen, men hun har så meget hjerterum for andre, at jeg egentlig ikke var specielt irriteret over det. Ikke som jeg var i første bog. Jeg synes, Eshri var igennem en meget hård læringskurve, og voksede meget som personlighed. Især gennem den sidste halvdel af bogen. I det hele taget synes jeg, at der skete rigtig meget karakterudvikling gennem den her bog for alle personer. Oryn især, og Eshri, men også for Korau og Zaak. Jeg havde slet ikke forudset det her med Oryn, og jeg synes det gjorde rigtig meget for bogen, at personlighederne ikke er hugget ud i sten, men at der er plads til at frygtelige ting sker og ændrer personernes syn på livet og deres opførsel.

Som jeg nævnte i starten af anmeldelsen, så er bogen allerhelvedes spændende. Der sker hele tiden noget, men uden at det føles forhastet. Man sidder på kanten af stolen og bider febrilsk negle, og må hele tiden liige snige et kapitel mere med. Kapitlerne er dejligt korte, og blandingen af internt drama mellem personerne, plot og action var spot on.

Det der gør at jeg ikke er helt oppe og ringe på de fem stjerner er samme problem, som bog 1 havde. Det er ikke nær så slemt, som jeg synes det var i bog et, men jeg sad stadig ind imellem og følte, at meget af dialogen var ret kitchet og overdrevet. Lidt som et teaterstykke, det føltes ikke altid som om det var naturligt at sige eller gøre som der blev sagt eller gjort. Det føltes en anelse instrueret. Overdrevet. Men altså, det var væsentlig bedre i den her bog, og uanset hvad var det en pageturner – og det er i hvert fald en god ting.

Overall, så var det her en virkelig god toer der tager serien til et helt nyt niveau. Bog et var god, men den her var endnu bedre. Vanvittigt spændende og fængende, og fuld af overraskelser, dramatik og romantik. Jeg synes stadig, dialogen var lidt opstyltet ind imellem, men det er væsentlig bedre end i første bog. Og hold op hvor kunne jeg bare ikke lægge den fra mig!

2 meninger om “Anmeldelse: Morika #2: Vildhunden & Panteren

1. Åååha, jeg synes bare godt, at treeren måtte komme ud nu! Sådan.. Lige nu!

Jeg er også rigtig vild med, at det hele universet udvikler sig løbende – det er meget lettere at forholde sig til og meget nemmere at fordybe sig på den måde. Og så var jeg især glad for, at læse mere om hilaerne i denne bog!🙂