Anmeldelse: Red Queen #1: Red Queen

• ISBN: 9781409155843
  • Læst: 27/8 til 4/9

A thrilling new fantasy trilogy for fans of DIVERGENT and THE HUNGER GAMES.

This is a world divided by blood – red or silver.

The poverty-stricken Reds are commoners, living in the shadow of the Silvers, elite warriors with god-like powers.

To Mare Barrow, a 17-year-old Red girl from the Stilts, it looks like nothing will ever change.

Then Mare finds herself working at the Silver palace, in the midst of those she hates the most. She quickly discovers that, despite her red blood, she possesses a deadly power of her own. One that threatens to destroy Silver control.

Egentlig er den her bog nok mere en 3.5 stjerner for mig, men den havde alligevel nogle rigtig gode elementer, så jeg skruede op til de 4 stjerner. Overvejende var den spændende og med interessant world building, men hen mod slutningen synes jeg det begyndte at halte lidt.

Hvis vi starter med begyndelsen, så var jeg fanget af historien i løbet af ganske få sider. En to-tre stykker, og så var jeg hooked, og det er jo en god ting. Man bliver med det samme draget ind i historien, og det her univers bliver introduceret på en rigtig god måde. Små bidder lidt ad gangen, og det fungerede super. Selve den her verden bogen foregår i er i og for sig ikke noget nyt. Man har set det hundrede gange før i både bøger, film og TV-serier: Reds er slaver for Silvers. Silvers er landets elite, den højerestående, semi-rige befolkning. Reds er slaverne. De er vaskekonerne, soldaterne, tjenerne og arbejderne. Silvers er bureaukrater, forretningsfolk, kongelige, adelige, og frem for alt: rige. Og så er der lige en lille bitte ting mere: Silvers har kræfter, som Reds ikke har. Her skal du tænke en blanding af X-men og Steelheart. De har evner som kontrol af ild, evnen til at læse og manipulere tanker, evnen til at få ting til at gro, manipulere vand, ekstrem styrke, ekstrem hurtighed, kontrollere metal o så videre. Der er mange forskellige, og hver Silver har kun en af disse evner. Det er den her del af universet som var det absolut bedste. Der virkede gennemtænkt og spændende, og i kamp formår forfatteren at indkorporere både styrker og svagheder ved hver evne. Thumbs up for det, for det får det til at virke meget mere troværdigt. Nå, men Reds har altså ikke disse evner, og derfor er de forvist til samfundets laveste lag.

Landet er i krig, og har været det længe. Røde soldater sendes til fronterne og dør som fluer i kampen om adgang til magt og ressourcer. Silvers kæmper ikke, men bliver bag rækkerne og leder de røde tropper i døden. Jeg kunne godt have brugt lidt mere information om landets historie, men det fungerede udmærket. Jeg er jo nysgerrig ad helvede til, så jeg ville gerne have vidst lidt mere. Og så mangler bogen seriøst et kort. Vil alle fantasyforfattere ikke godt bare lavet et kort? Det er så svært at forholde sig til afstande og byerne og landenes placering, hvis der ikke er et kort.

Bogens hovedperson er Mare Barrow, og historien fortælles af hende. Mare som hovedperson er helt fin, selvom jeg må indrømme jeg ikke helt bondede med hende på samme måde som jeg for eksempel gjorde med Katniss eller Hermione. Mare og jeg klikkede bare ikke rigtig, og det er nok egentlig det der gør, at bogen ikke rammer de fem stjerner. Alt andet i bogen fungerer, historien, universet, romancen. Men for mig duede Mare bare ikke. Det er lidt svært at forklare, men hun er ligesom ikke rigtig i stand til at tænke objektivt. Jeg vil ikke kalde hende dum, men jeg blev lidt træt af, at hun tilsyneladende kun kan se tingene på én måde. Og så er hun faktisk også ret dum ind imellem, især i den sidste 3.-del. Det er den der manglende evne til at tænke sig om, som jeg havde det svært med. Især fordi hun selv synes hun er vældig klog og smart.

Historien er som sagt rigtig spændende, og især hen mod slutningen vælter det ind med plottwists af den gode slags, som jeg ikke forudså. Jeg elsker at blive overrasket, og det blev jeg her. Overall kedede jeg mig aldrig, og den måde plottet udviklede sig på var spændende og fængende. Der er også en del romantik involveret, som jeg også synes fungerede rigtig godt, især i forhold til plottwists. Der er en snert af instalove, men jeg synes ikke det var slemt.

Som i nok kan fornemme er det lidt en op og ned bog for mig. Det meste fungerede skide godt, den var spændende og jeg kedede mig aldrig. Mare og jeg klikkede bare ikke rigtig, og det er nok mest detfor, at bogen ikke rammer plet hos mig. Jeg er stadig hooked på at læse næste bog i serien, for jeg tror godt Mare og jeg kunne blive lidt bedre venner, hvis hun som karakter får lov til at udvikle sig lidt. Og så er alt det her med evnerne bare skide spændende!

2 meninger om “Anmeldelse: Red Queen #1: Red Queen

1. Jeg er også klart bedst til, at unvierset indtroduceres i bidder – de der laaaaaange forklaringer på mange sider i starten af bogen fungerer sjældent for mig. Jeg skal have nogle personer, nogle begivenheder, steder, et eller andet at koble informationerne sammen med. Jeg kunne godt snart bruge en fantasy-read igen – The Red Queen lyder som en bog, der næsten læser sig selv, så den ryger lige lukt på købe-listen. Tak for en grundig anmeldelse😀