En diskussion om companion noveller/short stories til serier

Helt ærligt, det her med companion noveller/short stories er et koncept jeg virkelig ikke forstår. Jeg kan godt se, at det i nogen tilfælde er spændende at læse et kapitel eller to fra en af bipersonernes synspunkt, men det er lidt som om der er gået trend i det. Samtlige YA serier har tilhørende short stories eller noveller, nogle gange kun på 10-15 sider, andre gange over 100. Eller nej, der er selvfølgelig nogen der ikke har, men det føles virkelig som om det bare er noget der bliver skrevet fordi det er en trend og for at tjene penge.

Så helt ærligt, så er jeg dæleme monster træt af dem. Heldigvis kan jeg jo så bare vælge ikke at læse dem – eller kan jeg? For ind imellem er der jo nogen der laver det nummer, at man er nødt til at læse novelle #3.5 for at fatte, hvad der foregår i næste bog. Og det synes jeg virkelig er træls, især fordi rigtig mange af de her noveller kun findes som ebog eller til kindle, og det gider jeg altså ikke! Til gengæld koster det så en bondegård at købe dem i papirform hvis de findes. Jeg giver altså ikke 80-100 kr for en novelle på 40 sider. Eller 80 kr for den sags skyld, når en fuld længde bog kan fås for 100 eller 120 kr. Nogle gange mindre.

Som regel synes jeg egentlig heller ikke novellerne virker specielt interessante. Hvis vi nu kigger på The Selection-serien, så findes der 4 noveller: The Queen, The Prince, The Guard og The Favorite. Og jeg har nul og niks interesse i at læse nogen af dem. Heldigvis for den her serie betyder det ikke noget. Det gør det til gengæld hvis du læser True Blood. True Blood er en af mine absolutte yndlingsserier, og det eneste problem jeg har med den er de skide noveller. For det der sker i novellerne bliver hintet til og nævnt i de efterfølgende bøger. Og det værste ved det? En del af dem findes kun i novellesamlinger, udgivet i paperbacks med 30 andre noveller man er røv ligeglad med, fordi det er til serier man ikke har læst eller har interesse i at læse. Jeg elsker den serie, men jeg ville virkelig ønske, at der ikke blev hintet og refereret til dem på den måde.

Et godt eksempel er til gengæld Jennifer L. Armentrouts Covenant-serie. Novelle 0.5, altså prequel novellen behøver man faktisk ikke at læse for at forstå hvad der sker. Det skal man til gengæld med novelle #3.5. Det ville jeg normalt være træt af, men den novelle giver fantastisk god mening i forhold til historien, og prisen for den i papirform var sølle 32 kr. Det er OK for 75 sider synes jeg. Den behøvede ikke være længere, og gjorde det den skulle for historien. Det var ikke nødvenidgt at introducere synspunktet fra bogen i resten, det var bare relevant med lige de der 75 sider, og det var super!

Men altså, overall gider jeg godt nok ikke de noveller. Jeg synes det er sjældent de bidrager med noget interessant, og jeg sidder med følelsen af, at de bare bruges som pengemaskine. Det ved jeg jo i realiteten ikke om de gør, men det føles sådan.

Hvad gør i? Læser i dem? Hvad synes i om konceptet?

13 meninger om “En diskussion om companion noveller/short stories til serier

  1. Jeg læser nogle… Men hader virkelig dem man “skal” læse for at forstå det videre. Så kan jeg meget bedre lide dem der giver ud en ekstra lille bi-historie omkring jul eller noget, som SLET ikke har noget med resten af serien at gøre.. Det at de så referer til hovedbøgerne er fint nok. HADER den anden vej rundt. Men læser nogle, om jeg kan få dem “møgbilligt” ellers gratis på computeren. Eller biblioteket. Ellers skal det VIRKELIG være en favorittforfatter før jeg gider bruge penge på det.

  2. Ja, jeg er helt sikkert enig i, at sidetingene ikke skal være nødvendig læsning for at forstå den egentlige serie. Jeg har aldrig selv kastet mig over alle de der noveller og korthistorier, men jeg kan godt følge forfatteren i at have lyst til at skrive små sideting til deres historie.
    Når man har et stort galleri af karakterer, får man ofte lyst til at udforske en af dem lidt nærmere. Det er noget, som jeg selv har lyst til at gøre ind i mellem med min egen skrivning. Så jeg tror ikke nødvendigvis, at man gør det bare for pengene.
    Jeg tror, at det er noget forfattere har gjort rigtig meget gennem tiderne. De har så bare puttet alle disse små sideting i skrivebordsskuffen, fordi de ikke regnede med at en lille novelle på ti sider ville kunne betale sig at blive lagt ud på markedet.
    Nu hvor vi så har alle de her store, populære serier, hvor læserne higer efter mere, begyndte nogen så at eksperimentere med, om der faktisk var et marked for alle de her små sideting. Det var der, og så hoppede en masse andre med på bølgen o.o
    Men ja, prisen skal selvfølgelig matche materialet!

    1. Ja,d et virker virkelig som om, at alle har opdaget at der er et marked, og nu bare udgiver selvom det ikke bidrager med ret meget til historien. Meh. Sådan en som mig er 80% af tiden ikke en døjt interesseret i at læse en eller andens synspunkt fra en bestemt scene.

  3. Jeg bliver også lidt småirriteret over de der x.5 historier, især som du skriver, når man er nødt til at læse dem for at kunne følge med i de rigtige bøger. Hvis det var så vigtigt, så burde det have fået plads hvor det hører hjemme i hovedhistorien. Det andet bliver for forvirrende for mig at holde styr på, men i panik vælger jeg nogle gange at læse dem alligevel, fordi jeg jo netop er bange for at gå glip af noget :b
    Du har ret i, at det lugter lidt af pengemaskine og at det er blevet en irriterende, og i mange tilfælde unødvendig, trend🙂

    1. Hvis jeg læser dem, så er det også fordi jeg er bange for at gå glip af noget, haha😀 Jeg synes at 9 ud 10 gange er det slet ikke nødvendigt med de der noveller, de bidrager ikke med noget som helst, og er som regel bare frygtelig intetsigende.

  4. Jeg synes også det er monster irriterende, så har man lige pludselig 7 bøger at skulle læse i stedet for 3 og hvis man så oven i købet synes det er spild af tid, ja så bliver man endnu mere irriteret.

    Et godt eksempel er også Pitacus Lore-forfattersamarbejdet, hvor der er planlagt 7 bøger i alt i Lorien Legacies serien, som jeg startede med at læse i starten af året og der er vist udkommet 13 eller 14 følgenoveller. Jeg blev så træt da jeg fandt ud af det!

  5. Jeg forstår faktisk heller ikke rigtig konceptet. Hvis det er vigtigt for den videre fortælling, burde det måske bare indgå i den næste bog istedet……. det er en mærkelig opfindelse…

    1. Det synes jeg egentlig også! Jeg har kun oplevet to tilfælde, hvor det føltes som om det gav god mening at det var en novelle for sig selv. Ellers føles det altid som fyld, og jeg er holdt op med at læse dem.

  6. Jeg læser dem nogle gange, hvis de lyder spændende. Jeg har faktisk aldrig oplevet at det har været nødvendigt at læse dem, men jeg synes tit det er rart med lidt ekstra. Og så kommer det virkelig an på længden. Jeg gider ikke dem på under 30 sider. Det virker sgu for åndssvagt! Jeg ELSKEDE virkelig de prequels jeg læste før Throne of Glass udkom og de var gratis. Synes ofte de enten er gratis eller koster mellem 0.99 og 3.99 $ – og ja, så er det til Kindle, men du kan jo bare læse dem på iPad eller telefon😀

Skriv et svar

