Anmeldelse: Soulless #2: Forbandelsesbryder

Det bliver Alexias opgave, som dronningens muhjah,
at finde dens kilde og eliminere den, og da det står klart
at denne kilde er på vej i samme retning som hendes ægtemand,
beslutter hun sig for at rejse til Skotland.
Naturligvis med al den stil som passer sig for en engelsk lady …

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

Den forrige bog led lidt under at være lang tid om at komme i gang. Det kan man i hvert fald ikke sige er tilfældet med den her bog. Lige fra starten bliver det klart, at der foregår et eller andet mystisk. Pludselig forsvinder alle spøgelser fra et stort område i London, varulvene kan ikke skifte form, og vampyrerne bliver dødelige. Men hvem eller hvad har kræfter til at neutralisere de overnaturlige? Og hvorfor?

Mysteriet var virkelig fængende i den her bog. Der forekommer en eller anden form for masse-exorcisme på overnaturlige, hvilket selvfølgelig er noget Alexia bør tage sig af. Lord Maccon opfører sig sært og stormer afsted til Skotland i en familienødsituation, mens Alexia prøver at finde ud af dels hvad Maccon skjuler og dels hvem eller hvad der går og neutraliserer de overnaturlige. Et godt mysterie giver små bidder information, så man som læser stille og roligt kan lægge puslespillet og finde ud af hvad der foregår, og det er præcis sådan det her. Langsomt begynder man at få mistanker og have en idé om, hvad der foregår og hvorfor, og hvem eller hvad der står bag. Jeg kunne rigtig godt lide den måde Lord Maccons fortid spillede en rolle, og jeg er også glad for at det blev i denne bog man fandt ud af lidt mere om hans historie i koblet i Skotland. Jeg var ret interesseret i hans fortid i forrige bog, og jeg synes det siger meget om, hvem han er som person.

Nu da jeg havde læst den første bog havde jeg ligesom lært humoren at kende, hvilket gjorde den her bog betydeligt sjovere end den første. Nu fattede jeg jo det sjove, haha😛 Bogen spiller stadig meget på det opstiltede og overdrevne,. og gør grin med måden man opførte sig på i victoriatiden. Alting er overdrevet, folk opfører sig overdrevent, og det hele er lidt for meget for meget – men det bliver sjovt, fordi det er lidt lige som at se en komedie på teatret. Alexia er også skide sjov, hun er hårdtslående og ihærdig som altid, og der er ingen der skal kommandere rundt med hende. Hun lægger svesken på disken, og takt og tone skubber hun bare til side, hvis der er noget hun har brug for at vide. Maccon er lidt på samme måde, men må en lidt mere mandig og ulveagtig måde.

Det er også i den her bog man får en helt tydelig fornemmelse af et større plot hen over hele serien. Altså, bog 2 havde en begyndelse og en slutning præcis som bog 1, men i denne bliver det helt klart, at bøgerne hører sammen, at der foregår noget større sådan plotmæssigt. Slutningen var en rigtig cliffhanger, og den fangede virkelig. Det er den type slutning, hvor man bagefter sidder og ikke kan fatte, at det er slut, og længes efter den næste bog med det samme.

Romantikken mellem Alexia og Lord Maccon er to die for, de to er bare alle tiders sammen. Jeg er glad for, at der ikke er en love triangle, men at man nøjes med at følge dem og deres forhold. Altså, det er ikke det der er fokus for historien, men det spiller en rolle. Der er også sex involveret, og tiltrækning mellem to kvinder, hvilket jeg synes var super! Især er sex skrevet på en måde som antyder mere end det egentlig fortæller, men som er ret sexet.

Alt ialt er jeg faktisk ret hooked på den her serie, især efter slutningen på den her bog. Man skal lige ind i humoren i første bog, men når man så er det, så er denne bog endnu sjovere og mere spændende end sin forgænger. Og kan vi så ikke snart få bog 3, den slutning tog næsten livet af mig! Spændende mysterie, spændende slutning og skide god humor.