Anmeldelse: Dødens Instrumenter #6: Den Himmelske Ilds By

• Forfatter: Cassandra Clare
  • Antal Sider: 636
  • Originaltitel: City of Heavenly Fire
  • Forlag: Gyldendal
  • ISBN: 978-87-02-16956-0
  • Læst: 5/7 til 9/7

I afslutningen på bestsellerserien DØDENS INSTRUMENTER står Clary og hendes venner ansigt til ansigt med den allerstørste ondskab: Clarys egen bror.Ved hjælp af det Djævelske Bæger forvandler Sebastian Morgenstern Skyggejægere til mareridtsagtige skabninger, så de kan bruges som soldater i hans hær. Han vender Skyggejæger mod Skyggejæger, splitter familier og elskende, og slår til uden nåde. De uforberedte Skyggejægere trækker sig tilbage til Idris, men ikke engang de berømte dæmontårne i Alicante kan holde Sebastian tilbage.Et uventet forræderi truer med at forskubbe magtbalancen i verden og tvinger Clary, Jace, Isabelle, Alec og Simon til at tage sagen i egen hånd. Deres mission fører dem dybt ind i dæmonrigerne, hvor ingen Skyggejæger før har været, og hvorfra intet menneske er vendt tilbage …Liv, kærlighed og venskab sættes på spil i en mareridtsagtig kamp for overlevelse i den eksplosive afslutning på Dødens Instrumenter.

Dette er et anmeldereksemplar fra plusbog.dk. Meninger og holdninger er mine egne.

ANMELDELSEN INDEHOLDER SPOILERS FRA BÅDE DENNE OG FORRIGE BOG

Øv hvor er jeg skuffet over slutningen på den her serie! De første mange sider, 400+ faktisk, synes jeg at bogen var god. Spændende. Det virkede som om, at der ville ske alt andet end det jeg regnede med ville ske. Jeg var nysgerrig, og jeg var sikker på, at der ville være de vildeste plottwists.

Efter at have læst de sidste 150 sider kan jeg dog konstatere, at nej. Der var ingen plottwists. Det hele skete præcis som jeg havde regnet med at det ville, og der var ikke pind overraskelse over noget af det. Faktisk er det så perfekt en slutning at jeg seriøst var ved at brække mig. Jeg er sikker på at nogen synes det er awesome, men jeg synes det er noget så nederen og komplet latterligt nå det hele bliver en stor happy ending uden tab eller konsekvenser for de involverede. Det er sgu da voldsomt urealistisk og virkelig ikke specielt spændende. Jeg ville sådan ønske at der var sket noget vildt, noget uforudset, at jeg var blevet overrasket og at der ville være både sorg og smerte, glæde og kærlighed. Og det skete bare ikke.

Indrømmet, jeg var lidt betænkelig da jeg gik i gang med bogen. Forrige bog kunne jeg virkelig ikke lide, hvilket egentlig mest skyldtes Clary. Clary tog et valg i forrige bog, som jeg havde lyst til at brække mig over. Hun skal vælge mellem at slå Sebastian og dermed Jace ihjel og redde hundredtusindvis af mennesker. Eller hun kan lade dem leve, og mange, mange mennesker, skyggejægere og varulve ville dø. Gæt hvad hun vælger? Ej men hvordan kan man være SÅ egoistisk? Nå, men jeg troede faktisk hun havde udviklet lidt rygrad i denne bog, det var det indtryk jeg fik op til de sidste 150 sider eller så. Men nej. Det har hun ikke, og der er heller ikke andre der har nosser nok til at gøre det der er nødvendigt, måske med undtagelse af Maia. Simon og Maia er faktisk de to personer jeg bryder mig om.

Altså, det er jo ikke fordi det hele er helt skidt. Som jeg nævnte tidligere, så var jeg faktisk meget interesseret i historien op til omkring side 400. Siderne vendte sig selv, og jeg sad med en følelse af, at historien var på vej mod en episk, storslået slutning der ville overraske og chokere, og jeg synes også der her var en lille portion af de plottwists og chok-øjeblikke som jeg havde håbet slutningen også havde. Man kan godt mærke, at handlingen i den her bog også bygger meget på de forskellige personers udvikling og personligheder og måden de interagerer med hinanden på, men tilsat lidt plottwists og spænding fungerede det rigtig godt. Til gengæld ville jeg ønske, der ikke var så mange synspunkter der fortalte historien. Jeg kan godt se, hvorfor de skal være der, men der er bare så mange ligegyldige personer at det ind imellem blev lidt sløvt.

Så overall er jeg pænt skuffet. Jeg sad hele tiden og ventede på det store og vilde plottwist, den store finale, og det kom bare aldrig. Jeg gider simpelthen ikke sukkersøde, perfekte slutninger hvor alting flasker sig, og alt ialt må min konklusion nok være, at jeg lidt ville ønske Cassandra Clare var stoppet efter bog 3.

Bogen fås netop nu hos plusbog.dk til 149,-. Vær opmærksom på, at du skal være medlem af plusbog.dk for at få bogen til pluspris. Affiliate links.