Anmeldelse: Falling Kingdoms #1: Falling Kingdoms

fallingkingdoms

pink 2 sjerner




  • Titel: Falling Kingdoms
  • Serie: Falling Kingdoms #1
  • Forfatter: Morghan Rhodes
  • Antal Sider: 412
  • Udgivelse: 2012
  • Sprog: Engelsk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Forlag: Razorbill
  • ISBN: 978-1-59514-584-0
  • Læst: 3/7 til 5/7

In the three kingdoms of Mytica, magic has long been forgotten. And while hard-won peace has reigned for centuries, a deadly unrest now simmers below the surface.

As the rulers of each kingdom grapple for power, the lives of their subjects are brutally transformed… and four key players, royals and rebels alike, find their fates forever intertwined. Cleo, Jonas, Lucia, and Magnus are caught in a dizzying world of treacherous betrayals, shocking murders, secret alliances, and even unforeseen love.

The only outcome that’s certain is that kingdoms will fall. Who will emerge triumphant when all they know has collapsed?

It’s the eve of war…. Choose your side.

Princess: Raised in pampered luxury, Cleo must now embark on a rough and treacherous journey into enemy territory in search of magic long thought extinct.

Rebel: Jonas, enraged at injustice, lashes out against the forces of oppression that have kept his country cruelly impoverished. To his shock, he finds himself the leader of a people’s revolution centuries in the making.

Sorceress: Lucia, adopted at birth into the royal family, discovers the truth about her past—and the supernatural legacy she is destined to wield.

Heir: Bred for aggression and trained to conquer, firstborn son Magnus begins to realise that the heart can be more lethal than the sword….


Jeg burde have elsket den her bog. Jeg var opsat på at elske den her bog. Forsiden er fantastisk, beskrivelsen spændende, og alle roser den til skyerne. Og jeg kunne faktisk ikke rigtig lide den.

Bogen er simpelthen Game of Thrones for unge. Der er ikke deciderede ligheder, men hele vejen gennem bogen sad jeg og følte, at forfatteren havde tænkt: “Hey, Game of Thrones er jo vildt populært, så nu skriver jeg en sober version til teenagere!”. Det er svært at forklare, men jeg sad tit og rullede med øjnene og tænkte, at bogen var en Game of Thrones wannabe. Selv kortet i starten af bogen er mere eller mindre det samme som Game of Thrones-universets kort.

Bogen er – ligesom Game of Thrones – fortalt fra mange forskellige synspunker, og de forskellige personers historier flettes langsomt ind i hinanden. Den enes beslutninger påvirker de andres liv og alt det der. Det er jo i og for sig godt nok, det fungerede jo perfekt i Som En Skygge af Brent Weeks. Men her fungerer det simpelthen bare ikke, plottet og de forskellige personers historier er for simple, det er ikke kompliceret nok, og derfor bliver det aldrig rigtig spændende. Der mangler simpelthen noget power og noget ordentlig plotudvikling.

Og så er der også lige det, at jeg var røv hamrende ligeglad med samtlige personer i bogen med undtagelse af en enkelt. Magnus fandt jeg virkelig spændende, og jeg glædede mig virkelig til hans synspunkt. Jeg synes han var en kompleks karakter, som jeg kom til både at elske og hade, og jeg sad virkelig og heppede på ha og håbede sådan, at det ville gå ham godt. Det er faktisk kun fordi han har en del kapitler, at bogen sniger sig op på to stjerner. Uden hans synspunkt var jeg nok bare stoppet halvvejs og sagt at det var det.

Men altså, lige bortset fra Magnus, så gav jeg ikke en døjt for resten af persongalleriet. Jeg kunne ikke være mere ligeglad, for min skyld må de gerne falde døde om alle sammen. Jeg kunne ikke sætte mig ind i deres problemer, jeg følte de var intetsigende papfigurer, og de sagde mig simpelthen bare ingenting. Især Cleo var jeg helt afsindigt træt af. Hun var SÅ irriterende! Og Jonas’ had til hende i begyndelsen af bogen var da noget af det mest åndssvage.

Faktisk er det eneste lyspunkt Magnus’ synspunkt. uden ham ville jeg ikke have kunnet læse bogen færdig, og jeg har ingen planer om at fortsætte med serien. Jeg kan godt se, hvorfor den er populær, men det er svært at blive opslugt af en bog, hvor man ikke kan udstå 99% af persongalleriet. Helt klart ikke en bog for mig.

4 meninger om “Anmeldelse: Falling Kingdoms #1: Falling Kingdoms

  1. Øv at den slet ikke lever op til forventningerne😦
    Den er ellers så fin og lyder rigtigt nok spændende. Jeg må lige genoverveje om det er en serie jeg skal kaste mig ud i.

    1. Mig sagde den i hvert fald slet ikke noget – selvom der ikke direkte er ligheder, så føltes det som en redigeret udgave af en historie jeg allerede kendte. Meh:/

Skriv et svar

