Anmeldelse: The DUFF

• Forfatter: Kody Keplinger
  • Antal sider: 341
  • Udgivelse: 2010
  • Forlag: Hodder Children’s Books
  • ISBN: 978-1-4449-0350-8
  • Læst: 8/7

Seventeen-year-old Bianca Piper is cynical and loyal, and she doesn’t think she’s the prettiest of her friends by a long shot. She’s also way too smart to fall for the charms of man-slut and slimy school hottie Wesley Rush. In fact, Bianca hates him. And when he nicknames her “the Duff,” she throws her Coke in his face. But things aren’t so great at home right now, and Bianca is desperate for a distraction. She ends up kissing Wesley. Worse, she likes it. Eager for escape, Bianca throws herself into a closeted enemies-with-benefits relationship with him. Until it all goes horribly awry. It turns out Wesley isn’t such a bad listener, and his life is pretty screwed up, too. Suddenly Bianca realizes with absolute horror that she’s falling for the guy she thought she hated more than anyone.

WAUW hvor var det en go’ bog! Altså, jeg regnede da med jeg ville synes om den – ellers havde jeg nok ikke købt den – men jeg forventede slet ikke, at den ville være så god at jeg læste den mere eller mindre i et stræk på nogle timer. Jeg kunne seriøst ikke stoppe med at læse, Bianca og Wesleys historie opslugte mig fuldstændig.

Historien fortælles af Bianca, som på et diskotek for unge ender i samtale med Wesley Rush. Det viser sig, at Wesley kun taler med hende, fordi hun er The Duff – The Designated Ugly Fat Friend. Wesley prøver at komme ind på livet af Biancas veninder, så han taler med Bianca fordi hun er den grimme i trioen, og hendes veninder derfor bliver glade og mere åbne overfor ham. I ved, de fatter sympati for ham, fordi han gider bruge tid på den tykke, grimme og knap så pæne veninde. Efter at Wesley kalder hende DUFF, begynder tankerne at køre i hendes hoved. Er hun virkelig tyk? Grim? Samtidig begynder der også at være problemer i hendes familie, og det hele vælter ned over Bianca til det punkt, hvor hun ikke kan holde det ud længere.

Bianca er faktisk egentlig lidt en skovl. Hun er sarkastisk, snarky og vittig, men hun er også sur og muggen og overbevist om, at hun er grim og tyk, og at hendes veninder er meget pænere end hende. Bianca opfører sig i det hele taget ikke specielt eksemplarisk meget af tiden, og faktisk er hun sådan en type person jeg normalt ville finde afsindigt irriterende. Men det gjorde jeg ikke, fordi Kody Keplinger formår at få mig til at forstå, hvad der sker med Bianca og hvorfor hun gør det hun gør. Jeg følte med hende, og jeg kunne sætte mig ind i hendes tanker og følelser, og jeg kunne sagtens relatere til hende. Det gjorde, at jeg nærmest følte at hun var mig – at det var mig der var inde i historien og oplevede alle de ting Bianca oplever, og det var helt klart med til give rigtig god indlevelse og gav mig følelsen af ikke at kunne slippe bogen igen.

Bogen har også et sæt alle tiders bipersoner. Bianca har to bedste veninder, og dertil kommer Wesley og Toby samt Biancas forældre. Jeg var især vild med Wesley, og jeg tror han er meget af grunden til, at bogen fungerede så godt. Wesley er en player, men han respekterer kvinder. Det lyder sært, men han går for eksempel ikke rundt og blærer sig med sine scoringer eller taler dårligt om pigerne. Man kan sige han er en kvindebedårer, han behandler dem alle med værdighed og respekt, og han lover dem aldrig noget han ikke kan give dem. Wesley er faktisk særdeles sød, og der gik ikke ret længe, før jeg var faldet totalt for ham, selvom han jo egentlig er den type fyr jeg normalt ikke ville bryde mig om. Årh jeg synes han var fantastisk! Toby derimod følte jeg nul og niks for – flink fyr, men Wesley er Wesley, og så er den ikke længere. Wesley er helt klart føjet til listen over mine bookish boyfriends❤. Casey og Jessica synes jeg var alle tiders. Så ens og alligevel så forskellige, og deres venskab med Bianca var alle tiders.

Altså, det er ikke ligefrem raketvidenskab at regne ud, hvor historien bevæger sig hen, hvad der kommer til at ske og hvordan det hele ender, men den der seksuelle spænding mellem Bianca og Wesley var simpelthen to die for. Min puls hamrede, jeg rødmede og jeg grinede, og jeg var totalt opslugt af de to. Og apropos seksuel tiltrækning, så er der rent faktisk sex i den her bog. Og de siger fuck en masse. Det er der sikkert nogen der ikke kan lide, men det var simpelthen så befriende at læse en bog, hvor teenagere faktisk har sex og siger fuck hele tiden. Lets be real – det gør de jo i den virkelige verden altså. Nå, men den der tiltrækning mellem Wesley og Bianca krydret med sex (som i øvrigt var rigtig fint skrevet – ikke for meget, ikke for lidt), den var simpelthen bare hot!

Summasumarum: THE DUFF er alle tiders high school romance-historie, men sjov, spydig hovedperson og sexet mandligt modstykke, der er tiltrækning og romantik i massevis, og jeg elskede virkelig Bianca som hovedperson. Og Wesley. Åhh Wesley❤

6 meninger om “Anmeldelse: The DUFF

1. “Ååååh, Wesley” beskriver egentligt også ret godt, hvordan jeg havde det med bogen.😛
    Og så fandt jeg Bianca absolut fantastisk og hyleskæg!😀