Anmeldelse: Soulless #1: Sjælesluger

• ISBN: 9788758812892
  • Læst: 28/6 til 3/7

Vi er i Victoriatidens London, den nye dampteknologi vinder ind overalt og skaber flere og flere fantastiske maskiner.

Sjælesluger er vampyrernes udtryk for de sjælløse.
Hvis en sjælløs rører en overnaturlig, vil det neutralisere dennes overskud af sjæl og gøre dem menneskelige i berøringsøjeblikket.
Alexia Tarabotti er registeret sjælløs hos BRU (Bureau til Registrering af Unaturlige).
Men det er ikke det værste. Derudover er hun halvt italiensk, intelligent og rapkæftet – hvilket ikke passer sig for en kvinde i 1800-tallets overklasse. Hendes mor har derfor opgivet at få hende gift.
Efter et uheldigt sammenstød med en vampyr til et bal hvirvles hun ind i mystiske begivenheder, og på trods af at BRU gør sit bedste for at beskytte hende, befinder hun sig snart i livsfare …

Soulless er en fantasyserie i genren Steampunk.

Dette er et anmeldereksemplar fra Plusbog.dk. Meninger og holdninger er mine egne.

I starten var jeg virkelig ikke imponeret over den her bog. Humoren i bogen er meget udtalt, nærmest overdrevet, og måden sætningerne er skrevet på og måden der blev talt på fangede mig bare slet ikke. Faktisk synes jeg de første 60-70 sider var temmelig kedsommelige. Jeg synes det hele var for overdramatisk, og jeg følte ikke jeg fik noget som helst at vide om universet. Faktisk var jeg bare forvirret og rullede øjne en hel masse, fordi jeg synes alle var nogle værre dramaqueens.

Historien var faktisk også frygtelig lang tid om rigtig at komme i gang, men da der så begyndte at ske noget blev jeg mere og mere glad for bogen, og de sidste 150 sider slugte jeg råt. Indrømmet, man skal altså lige vænne sig til humoren. Meget af det sjove ligger netop i, at alle er så overdramatiske, hvor frygteligt det er at have umoderne tøj på, og vigtigeheden af kravaters farve og størrelse. Det er lidt ligesom teater, hvor alle overspiller deres roller, dåner som i gamle engelske film, og hvor det hele bare er rigtig meget for meget. I starten synes jeg det var ret anstrengende, men efterhånden begyndte jeg virkelig at kunne lide det, og til sidst grinede jeg højt af Alexias kommentarer om Lord Maccons mangel på beklædningsgenstande eller hendes mors gammeldags anskuelse af tingenes tilstand. Der gøres lidt grin med Victoriatidens London og måden, man levede og talte på dengang, og når det først går op for en, at det er meningen at alting skal være overdrevet, så bliver det faktisk virkelig sjovt!

Det er primært Alexia der fortæller historien, og det var super! Alexia er selvfølgelig frygtelig overdramatisk, for det er jo ligesom bare sådan alle er i den her bog, men hun er sej, vild og egenrådig. Jeg er fan! Hun bliver angrebet af en vampyr? Jamen hun vapper ham da bare en i nødden med sin parasol. Bum. Hun kan både være en fin, velopdragen dame og en hårdslående krigerinde med en skarp tunge. Hendes mandlige modstykke er Lord Maccon, ogf ro en gangs skyld er der ingen trekantsdrama. Det er nu heller ikke nødvendigt, for den romantiske spænding og tiltrækning mellem Alexia og Lord Maccon er rygende hed, så man får så rigeligt sin hang til romantik stillet. De to er i øvrigt fantastiske, selvom de overhovedet ikke er klar over hinandens tiltrækning.

En anden ting jeg også skulle vænne mig til, og som jeg hele vejen gennem bogen synes var lidt træls, var skiftet mellem karakterer. Nogle gange er det sådan, at synspunktet skifter for hvert kapitel eller hver sektion, og så er man næsten aldrig i tvivl om hvis hoved man ser historien fra. Men i denne her bog springer man fra Alexias synspunkt til Lord Maccons til andres synspunker, det hele foregår lidt til højre og til venstre, og nogle gange blev jeg forvirret fordi det ikke var gået op for mig, at vi pludselig befandt os i en andens hoved. De her skift er ikke rigtig markeret, men sker bare lige pludselig, og det var lidt forvirrende. Man vænner sig til det i løbet af bogen, men det er stadig lidt et irritationsmoment når man sidder og pluselig ikke fatter, hvis hoved man er inde i.

Historien er godt nok lidt længe om at komme i gang, men da der så begyndte at ske noget var jeg hooked! Bogen er sat i victoriatidens London, og der er både automatoner, dampmaskiner og mystisk teknologi involveret, krydret med magi, overnaturlighed og mystik. Det er en rigtig god blanding af gode elementer. Handlingen er bygget om som en slags mysterium, lidt alá en mordgåde, men bare med et helt andet plot. Der foregår nemlig et eller andet mystisk med Londons overnaturlige, og på en eller anden måde omhandler det Alexia. Hele plottet går så ud på at finde ud af, hvad der foregår, og hvorfor Alexia er involveret, krydret med romantisk spænding mellem Alexia og Lord Maccon. Man kommer skridt for skridt nærmere gådens løsning, og det er super spændende! Især til sidst, wauw hvor var den svær at lægge fra sig! Der er også en helt fantastisk epilog.

Oveall var det en bog der overvejende var rigtig god, men som havde et par småting jeg ikke synes fungerede. Jeg var mest generet af de der spring ind og ud af personernes hoveder som ikke blev markeret ordentligt, og bogen var også lang tid om at komme i gang. Da det så skete blev den så til gengæld virkelig god, jeg begyndte at sætte pris på humoren og dramatikken, og romantikken mellem Alexia og Lord Maccon er fantastisk!

Bogen fås netop nu hos plusbog.dk til 119,-. Vær opmærksom på, at du skal være medlem af plusbog.dk for at få bogen til pluspris. Affiliate links.

5 meninger om “Anmeldelse: Soulless #1: Sjælesluger

1. Irene

Okay, skræmmende ens anmeldelser vi har af denne! Min udkommer i morgen eller søndag – kan ikke lige huske det – men har jo skrevet næsten det samme! Hold da op….😀

2. Jeg er fuldstændig enig i, at den er ret meget ‘over-the-top’ – og alligevel elskede jeg den! Jeg læste desværre den første bog på dansk, hvor oversættelsen mildest talt ikke var særlig elegant, så jeg valgte at købe resten af serien på engelsk (hvilket kan anbefales). Herlig, uforpligtende og småplat humor – perfekt ferielæsning🙂

Mvh.
    Den lille Bogblog

3. Den lyder virkelig som noget jeg har lyst t. at læse, på trods af, at den er virkelig er langt fra hvad jeg normalt læser. Jeg tror, at den må på læselisten!