Anmeldelse: Night Angel #1: Som En Skygge

For Durzo Blint er snigmord en kunstart, og han er byens mest talentfulde kunstner.

For Azoth er overlevelse en daglig kamp. Han er opvokset i Slummen og har lært på den hårde måde at bedømme folk hurtigt og at tage chancer.
Chancer som at bede Durzo Blint om at tage ham i lære som blodsvend.

Men for at blive antaget må Azoth lægge sit liv bag sig, skifte identitet til Kylar Stern og lære at navigere i blodsvendenes verden af politiske intriger og mystisk magi.
Og først og fremmest må han lære at udvikle sans for drab.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

OMG hvor var det en fucking awesome bog! Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg er blevet anbefalet at læse den, og jeg fatter ikke jeg ikke har gjort det noget før. Den er SÅ fantastisk spændende, nervepirrende, medrivende og helt absolut episk. Hold nu kæft hvor var den god.

Okay, indrømmet, man skal lige ind i historien før den begynder virkelig at fænge. Men bogen er altså også over 700 sider lang, så der skal ligesom lidt ordentlig introduktion til, i stedet for man bliver kastet hovedkulds ud i det. Og det er en god indledning, man bliver introduceret til Azoth og hans livs i Slummen som en del af et pak. Pakkene består af børn, udskud og andre, som ikke har et hjem og må kæmpe for overlevelsen. Man følger Azoth og hans møde med Durzo Blint, og derefter hans begyndelse som Durzos lærling.

Azoth er helt klart hovedpersonen, og det er der aldrig tvivl om, men han er ikke den eneste, som fortæller historien. Historien er fortalt fra mange forskellige synspunkter, deriblandt Durzo, Logan Gyre og Solon. Normalvis ville jeg ikke være super vild med det, men det fungerede bare forbandet godt i den her bog! Alle de her forskellige synspunkter, hvis historier væves ind i hinanden lige så stille, det var simpelthen fantastisk! Alle historier hænger sammen i det store billede, og der kommer plottwist efter plottwist, man bliver virkelig fanget og draget ind i den her historie om Azoth, Nattens Engle og kampen om et kongerige. På den måde minder den nok en del om Game of Thrones, en bog som jeg jo faktisk ikke rigtig brød mig om. Den her var til gengæld lige i skabet for mig, og det skyldes nok at jeg elskede hver eneste person, hvis synspunkt vi fik historien fra. Eller nej, det er jo ikke fordi jeg synes alle var awesome personligheder, men man ender med at elske dem eller elske at hade dem. der var ikke et eneste synspunkt jeg ikke gad læse, de var alle lige spændende, og på den måde blev bogen aldrig kedelig.

Og så er historien simpelthen fantastisk. Det er seriøst længe siden jeg har læst en bog med et så kompliceret men spændende plot, hvor historien hele tiden udvikler sig. Man tror man ved, hvilken retning historien er på vej hen ad, men historien vender og drejer sig på måder, som man bare ikke havde forudset. Der er mord, blod, politisk magtspil, kærlighed, intriger, forviklinger, plottwists, og en hel masse historier der langsomt flettes sammen.

Helt seriøst, det er virkelig svært at sætte ord på en bog, som bare er fucking fantastisk. Jeg elskede den simpelthen, det var virkelig en sindssygt god fantasybog, som var alt det for mig Game of Thrones aldrig var. Vanvittigt spændende og fængende, og en sindssygt god historie med et virkelig godt plot. Det er sådan en bog jeg ville anbefale alle at læse, for hold nu op hvor er den god!

5 meninger om “Anmeldelse: Night Angel #1: Som En Skygge

1. Ihh hvor er jeg glad for at du også kunne li den. Den er så god. Selvom det nu er nogle år siden jeg læste den husker jeg den stadig som en fantastisk bog, og generelt bedre end Game of Thrones som jeg efterhånden har sværere og sværere ved at læse. Night Angel nød jeg til gengæld gennem alle tre bøger.