Anmeldelse: Skovens hemmelighed #2: Den Hvide Pige

25709380

pink 4 stjerner

 



  • Titel: Den Hvide Pige
  • Serie: Skovens Hemmelighed #2
  • Forfatter: Jon Rex Laugen
  • Antal Sider: 285
  • Udgivelse: 19. Oktober 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 978-87-588-1817-7
  • Læst: 21/6 til 22/6

Der er fastelavnsfest på skolen, og Sebastian forvilder sig ned i kælderen.
Her møder han hende. Pigen i den hvide kjole. Og da han mærker hendes isnende greb i mørket, flygter han i panik.

Dagene går, og i selskab med kæresten Alberte og vennen Muffe forsøger Sebastian at lægge det forfærdelige møde bag sig.
Men inden længe viser pigen sig på ny.

De tre venner beslutter sig for at grave i kælderens mysterier. Men snart viser det sig at de har vækket en frygtelig kraft. Noget har hvilet i kælderen i årevis, og nu hjemsøger det dem alle tre.
Sebastian, Alberte og Muffe ledes ud i en desperat jagt på liv og død. Eneste udvej er at knække den hvide piges uhyggelige hemmelighed.


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

Da jeg hørte at der kom en toer til SKOVENS HEMMELIGHED var jeg helt oppe og ringe. SKOVENS HEMMELIGHED, som jeg læste i foråret, var alle tiders positive overraskelse, den var SÅÅÅ god! Det var DEN HVIDE PIGE også, men jeg var ikke helt så meget oppe og ringe over den som jeg var over SKOVENS HEMMELIGHED.

Det skyldes til dels, at jeg faktisk ikke rigtig kunne lide Sebastian i starten. Nu er han tilbage i byen, tilbage hos sine venner, og det er lidt som om han har fået et skud jeg-vil-være-macho-og-sej. Det handler meget om ikke at tabe ansigt, ikke at blive bange, og at være sej, og samtidig er der også skruet op for hans humor, sådan at han kommer til at virke som en dumsmart, storsnudet københavnerunge. Jeg ved godt, at mange drenge lige i den alder opfører sig præcis sådan, men jeg gider virkelig ikke den type der. De kommentarer som skulle være sjove var bare nederen, fordi jeg fornemmede at han bare skulle spille sej overfor alle andre.

Heldigvis varede det ikke ved, og da der først kom gang i mysteriet om Den Hvide Pige følte jeg, at Sebastian lidt blev sig selv igen. Humoren er stadig lidt mere udtalt end den var i forrige bog, men han blev bare så meget mere likeable, og det var også her humoren for alvor blev sjov. Den ER mere udtalt end i sidste bog, og ind imellem også lidt plat, men det er jo derfor det er sjovt. Jeg grinede en hel del, og for det meste synes jeg humoren var lige øjet, da den gamle Sebastian kom tilbage i historien. Sebastian var jeg jo som sagt ikke fan af i begyndelsen, men da det med Den Hvide Pige først gik i gang for alvor gik han ligesom tilbage og blev den Sebastian jeg huskede fra forrige bog og som jeg elskede. Jeg savnede godt nok også Nadia, men det gav ikke rigtig mening for hende at være en del af den her historie, hun passede ligesom ikke ind. Det gør Alberte og Muffe til gengæld, og Muffe synes jeg især var skøn! Sjov, lidt doofy, men en god og loyal ven. Alberte var lidt mere i periferien, men jeg kunne godt lide hende som den søde, men kloge kæreste med tricks oppe i ærmet. Jeg kunne rigtig godt lide, at selvom Alberte og Sebastian nu er kærester, så er det overhovedet ikke romantikken der er i fokus. Det er mysteriet og uhyggen, og så med et skvæt romantik her og der og en masse god, sort humor.

Den her bog var faktisk væsentlig mere creepy end bog et synes jeg, men blandet med det ekstra spark humor bogen også har fået fungerede det bare super! Mysteriet om Den Hvide Pige, som jo er det hele plottet bygger på, var super godt udført. Altså, det er ikke så svært at gætte sig til hvad der foregår, men bedst som du tror du ved hvad der foregår og hvorfor, så kommer der et twists og der bliver vendt op og ned på alting. Super! Og slutningen havde jeg i hvert fald ikke forudset! Jeg kan rigtig godt lide, at mysteriet bygges stille og roligt op. Man får lov til at samle brikkerne til puslespillet en efter en, krydret med en god omgang uhygge, hvilket giver en slags nervepirrende spænding, hvor adrenalinen pumper og man sidder på kanten af stolen og bider negle. Især det med den mistede mobiltelefon, DET var dæleme creepy!

Så DEN HVIDE PIGE var helt klart endnu en vinder for mig. Jeg var ikke fan af Sebastians trang til at vise sig og spille sej i begyndelsen, men det gik heldigvis over senere, og gav plads til fantastisk humor, spændende mysterie og creepy uhygge. Muffe og Alberte var skønne tilføjelser til historien, og slutningen var awesome!

Bogen udkommer 19. Oktober 2015.

Skriv et svar

