Anmeldelse: Vigga & Luna #1: Dyrlægen + Vigga & Luna #2: Den Russiske Cirkushest

vigga1

pink 4 stjerner




  • Titel: Dyrlægen
  • Serie: Vigga & Luna #1
  • Forfatter: Lise Bidstrup
  • Antal Sider: 74
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originialsprog: Dansk
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 978-87-588-1632-6
  • Læst: 15/6

Vigga har altid ønsket sig en pony, og pludselig en dag går hendes ønske i opfyldelse, men ikke helt på den måde, som hun havde forestillet sig. Desuden er der ham der dyrlægen … Han har vist ikke helt rent mel i posen.


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne. 

Jeg skal være den første til at indrømme, at jeg ikke har en dyt forstand på at bedømme, hvilke aldersgrupper børnebøger tilhører. Men bogen handler om heste, så jeg sagde ja til at anmelde både bog et og to, for en god hestebog er noget af det hyggeligste jeg ved.

Jeg tror, at det her er en type bogjeg ville have elsket da jeg var 7-8 år gammel, både at få læst højt og senere læse selv. Og selv nu som 26-årig synes jeg, at det var en sød, hyggelig og faktisk også helt spændende historie. Selvfølgelig læste jeg den på ingen tid, fordi det er en letlæsningsbog på ikke ret mange sider, men jeg synes den var rigtig god.

Der er heste, der er spænding, der er sjov og blallade, så bogen har alle de rigtige elementer. Og vigtigere endnu, så synes jeg sproget var super! Jeg følte ikke, bogen talte ned til mig, selvom det er en letlæsningsbog med forholdsvis korte sætninger. Illustrationerne er super fine og fulde af glæde og sjov, så det var helt klart også et hit.

vigga2

pink 4 stjerner




  • Titel: Den Russiske Cirkushest
  • Serie: Vigga & Luna #2
  • Forfatter: Lise Bidstrup
  • Antal Sider: 72
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 978-87-588-1875-7
  • Læst: 15/6

Vigga plejer at være lykkelig, når mor inviterer hende med på arbejdsrejse. Men nu har hun Luna, og det er ikke let at smugle en pony igennem tolden. Alligevel er Vigga lykkelig over at Luna er med, da hun finder ud af at hestene i det lokale cirkus bliver behandlet dårligt. Der bliver brug for både fantasi og mod i Sankt Petersborg.


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

Den Russiske Cirkushest har samme elementer som sin forgænger. Der er sjov, spænding og masser af heste, og nogle alle tiders illustrationer. Historien er spændende, men nem at gå til, og sproget er, ligesom forrige bog, virkelig godt. Det er rart med en børnebog, som ikke taler ned til ungerne, og som man som voksen også kan lide.

Noget som jeg også bed mærke i er, at der bliver brugt de rigtige udtryk omkring hestene. Trav, galop, strigle og så videre. Det virker måske fjollet, men hold nu op hvor er der mange hestebøger derude, hvor forfatteren ikke engang kan finde ud af, at de tre gangarter hedder skridt, trav og galop. Det betyder altså noget, at man bruger de rigtige ord, og det gjorde man her.

Begge bøger er rigtig gode hestebøger, hyggelige, spændende og søde, med en god slutning så det bliver alle tiders feel-good-bøger. Jeg fandt dem hyggelige og sjove, og som barn ville jeg helt sikkert have elsket dem, læst dem og genlæst dem til bogen hang i laser.

Skriv et svar

