Anmeldelse: Vi Var Løgnere

Ingen lider.
Ingen har uret.
Vi bor, i hvert fald om sommeren, på en privat ø ud for Massachusetts kyst.
Det er muligvis alt. hvad du behøver at vide.
Bortset fra, at nogle af os er løgnere.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Høst & Søn. Meninger og holdninger er mine egne.

VI VAR LØGNERE slugte jeg på under 24 timer. 100 sider inde kunne jeg simpelthen ikke lægge den fra mig, og kværnede de resterende 130 sider på en times tid. Bogen var helt sikkert både spændende og medrivende. Så hvorfor får det kun 3 stjerner?

Lad os starte med det positive. Bogen er en rigtig sommerbog, som foregår å en Ø i sommermånederne, komplet med bål, badning ved stranden, leg, hygge og rigtig sommerstemning. Jeg følte solen bage, jeg kunne lugte bål, mad og hav, og jeg følte virkelig jeg var der selv. Der er bare så meget sommerhygge i den bog, at jeg fik helt lyst til at holde fest, lave bål og riste pølser. Fantastisk hyggeligt!

Og så er bogen spændende. Rasende spændende. I begyndelsen fattede jeg ikke en meter af hvad der foregik, men pludselig begyndte det at gå op for mig, at der var sket et eller andet på den ø nogle somre før, at der foregik et eller andet. Og her er det så, at forfatteren virkelig har været dygtig. Kapitlerne er korte, og bogen er egentlig også ret kort, men hun formår at lede historien og hvert kapitel sådan, at man hele tiden må have mere, mere, mere! Jeg fik følelsen af at sidde på kanten af stolen og bide negle af spænding (det gjorde jeg så ikke, jeg lå på sofaen, men det føltes virkelig sådan), og jeg var fuldstændig opslugt af historien. Hver eneste bid information, hver eneste lille hint slugte jeg råt, mens jeg prøvede at regne ud hvordan det hele hang sammen.

Og jeg må indrømme, at jeg blev taget med bukserne nede. En del af det havde jeg regnet ud, men resten kom som et komplet chok, hvor jeg faktisk gispede, da det gik op for mig, hvad der var sket og hvordan det hang sammen. Det er simpelthen et plottwist af dimensioner, og wauw hvor var det fantastisk! Jeg havde på ingen måde set det komme, og det er nu altså en skøn følelse.

Hovedpersonen er Cadence Sinclair, og som fortæller fungerede hun egentlig rigtig godt. Bogene r skrevet i jeg-fortæller fra hendes synspunkt, og det hjælper rigtig meget på indlevelsen. Jeg følte med Cadence, jeg forstod hende, og jeg følte jeg var hende – i hendes historie altså.

Og så kommer der det, som er hele humlen bag de tre stjerner. Sproget. Sproget er der ikke som sådan noget i vejen med, men helt ærlig – det er simpelthen for poetisk til min smag. Jeg kunne helt klart mærke, at det bidrog meget til spændingen og mysteriet, men nogle gange blev jeg egentlig lidt træt af det, og ville ønske Cadence bare ville kalde en spade for en spade. For eksempel:

“Pyt med at formuen er brugt næsten op, og at kontokortregningerne ligger ubetalte hen på køkkenbordet. Pyt med den massive samling af pilleglas på natbordet.

Pyt med at en af os er så vildt og voldsomt forelsket

så voldsomt

forelsket

at voldsomme midler må tages

i brug.

Vi er Sinclair-familien.

Ingen lider nød.

Ingen har uret.”

Se, den der linjeskiften bliver brugt en hel del til at skabe en dramatisk og nærmest lyrisk effekt, men det er så der, jeg står af. Sproget er i forvejen en anelse dramatisk og poetisk, så det der linjeskift bliver simpelthen for meget for mig. Det er for lyrisk, poetisk og dramatisk for mig.

Under alle omstændigheder synes jeg, at bogen er værd at læse, om ikke andet så for slutningen. Forbered dig på at blive chokeret og opleve dit livs største OMG-øjeblik. Jeg fandt bogen spændende nok til, at jeg lagde alt andet til side, fordi jeg måtte vide, hvordan det hang sammen, og det er virkelig en god ting. Jeg ville ønske, at de der linjeskift ikke havde været der, men jeg er også mest til det ligefremme. Alt ialt en rigtig god sommerbog med perfekt sommerstemning, som er vanvittigt spændende.