Anmeldelse: Mit Hjerte Og Andre Sorte Huller

Hendes far har begået en frygtelig forbrydelse, hele byen taler om. Folk hvisker om hende bag hendes ryg, og hun føler sig ikke godt tilpas i sin mors nye familie.

Det er derfor, Aysel har planer om at tage sit eget liv, og der er kun ét problem – hun ved ikke, om hun har modet til at gennemføre det alene.

I et forum på nettet, hvor man kan finde en selvmordsmakker, møder hun Roman, en teenagedreng, der også er meget langt nede – og hun og Roman beslutter at tage herfra sammen.

Roman har allerede sat datoen. Der er kun 24 dage til.

En rørende og dramatisk historie til læsere af f.eks. EN FLÆNGE I HIMLEN.

Dette er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. Meninger og holdninger er mine egne.

MIT HJERTE OG ANDRE SORTE HULLER er en bog, som beskæftiger sig med et meget tabu og overset emne: selvmord. Det lyder jo vældig deprimerende, men faktisk er den her bog alt andet end deprimerende. Faktisk er den noget af det mest livsbekræftende jeg har læst.

Aysel er byens udskud. Alle ved hvem hun er, hvem hendes far er og hvad hun gjorde. Det betyder, at ingen vil have noget med hende at gøre, at alle giver hende det der blik, som om hun kunne finde på at eksplodere ligesom sin far, og at alle behandler hende som en tikkende bombe. Så Aysel er ensom. Meget ensom. Og bange, bange for at det der ramte hendes far også rammer hende. Han er trods alt hendes far. Så Aysel tænker på selvmord, så meget at hun på nettet finder en selvmords-makker, en hun kan dø sammen med. Hans navn er Roman, og han er ikke lige som Aysel havde forestillet sig. Han er ikke en ensom nørd, han er ikke et udskud, og han ligner i hvert fald slet ikke en der gerne vil dø. Men det vil han. Aysel og Roman planlægger og støtter hinanden frem mod datoen som Roman har sat.

Så er der bare det, at det efterhånden går op for Aysel, at verden måske ikke er så frygteligt et sted når det kommer til stykket. Hun bliver i tvivl om hun virkelig vil dø. Måske. Bogen handler o høj grad om Aysels vej fra det dybe, sorte hul hun er havnet i til et lysere sted, hvor alting ikke er så frygtelig og der er håb forude. Det er håb, depression, selvmord og ensomhed der er hovedemnerne i bogen, og det var på ingen måde trist og træls. Tværtimod, så synes jeg det var utrolig livsbekræftende at følge en pige kæmpe sig op efter at have ramt bunden, og finde glæden igen. Jeg tror at de fleste på et eller andet tidspunkt har prøvet at være helt nede i kulkælderen, og selvom man ikke nødvendigvis som læser selv har tænkt på selvmord, så er det nemt at relatere til den kamp det er at komme ovenpå igen når alting er trist og gråt.

Aysel som hovedperson havde jeg det svært med i starten, men efterhånden blev jeg virkelig glad for hende. Jeg tror det var fordi at hun i starten simpelthen er frygtelig negativ. En ting er at være ensom og at føle alting er forfærdeligt, men selv de ting som tydeligvis var positive og de hænder som andre rækker ud til hende får hun vendt til noget negativt, og det generede mig. Det var ikke sådan at hun tænkte “det her burde være positivt, men jeg kan ikke se det”, I stedet tænkte hun “Det her er bare negativt. De prøver ikke at hjælpe, det er sikkert en joke.”. Forstår i hvad jeg mener? Efterhånden som hun begynder at se lyset holder hun op med at tænke på den måde, og det klædte hende simpelthen så godt. Hun blev meget mere likeable, og selvom jeg godt forstod hvorfor hun har det som hun har det, så fandt jeg hende en tand for negativ. Nærmest fornægtende. Men ret skal være ret, og livede simpelthen så meget op til sidst, og hun var en fantastisk fortællerstemme.

Roman syntes jeg til gengæld rigtig godt om i starten, det var virkelig forfriskende at han ikke var så stereotyp. Han er den lækre dreng, som tydeligvis har været populær og som virker til selv at have valgt ensomheden. Så hvorfor har sådan en fyr valgt ensomheden? Hvad er det for hemmeligheder han gemmer på, og hvad kan der være sket der førte ham til den hjemmeside hvor han møder Aysel. Jeg fandt ham mystisk og dragende, selvom jeg hen mod enden af bogen blev lidt træt af hans “nu bakker du ikke ud vel Aysel?”. Jeg synes ikke han har ret til at påtvinge hende at dø hvis hun er i tvivl, og det var det jeg følte at han gjorde. Men ud over det, så kunne man mærke at han virkelig havde ondt i hjertet, man følte hans smerte, også selvom det ikke var ham der var fortælleren.

Jeg bruger sjældent ordet gribende om en historie fordi jeg synes det lyder frygteligt cheesy, men helt ærligt, det var det jeg følte bogen var. Gribende, medrivende, rørende, og jeg læste bogen fra ende til anden på to dage. Jeg levede mig ind i Aysel og Romans historie, jeg følte med dem og håbede virkelig at alting ville ordne sig for dem. Det var virkelig en god bog om håb, selvmord, liv og vejen op fra det sorte hul.

3 meninger om “Anmeldelse: Mit Hjerte Og Andre Sorte Huller

1. Pingback: du er ikke alene | TANKER BAG

2. Åh, jeg læser bare flere og flere skønne anmeldelser af denne bog. Den virker så god, rørende og, ja, gribende. Jeg må få den læst. Snart.

1. Det er virkelig en livsbekræftende bog, og den er slet ikke spor deprimerende, selvom emnet jo ikke lige er det gladeste. Den er hurtigt læst, men en rigtig rar bog faktisk! Og uh. Der er mange bøger jeg siger til mig selv at jeg må få læst snart. So many books, so little time!