Spændende udgivelser til efteråret

Jeg har opdaget, at der faktisk kommer en hel del spændende udgivelser af ungdomsbøger og fantasy på dansk i løbet af efteråret. Der kommer sikkert flere til efterhånden, og nogen bøger får måske rykket udgivelsesdatoen, men jeg synes det er værd at nævne dem alligevel.

Først er der den danske oversættelse af Brent Weeks The Way Of Shadows, bog et i Nigh Angel-serien. Det er Tellerup der udgiver den, og den står til at udkomme til december med titlen Night Angel #1: Som En Skygge. Tellerup udgiver også fortsættelsen til Skovens Hemmelighed af Jon Rex Laugen, som har fået titlen Den Hvide Pige, og står til at udkomme til oktober.

I begyndelsen af august udgiver Gyldendal oversættelsen af Girl Online, skrevet af Zoe Sugg. Zoe er en meget populær youtuber indenfor skønhed, makeup og livsstil, og jeg har faktisk fulgt hende i nogle år efterhånden. Der har været lidt brok i krogene, fordi Zoe ikke selv har skrevet bogen 100%, men har fået hjælp af en ghostwriter. Hvor meget eller hvor lidt hjælp hun har fået er der så til gengæld ikke nogen der ved. Jeg er egentlig ligeglad, jeg synes bare bogen lyder god.

Høst & Søn udgiver 2. del af Skrifter fra Safirhavet, Alexias Fortælling. Første bog læste jeg sidste år, Cirinos Fortælling, og den var fantastisk! Bogen står til at udkomme til oktober, men datoen er blevet rykket flere gange, så det vides ikke om den holder.

Der udkommer også en ny bog af Teri Terry, Mind Games, som er en standalone der lyder som en dystopia. Den udkommer til august, og det er Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck der udgiver den.

Der er mere dystopisk på vej, for der kommer også en oversættelse af første bog i The Young World-trilogien af Chris Weitz. Første bog på dansk får titlen The Young World #1: De Overlevende. Det er Gyldendal der udgiver denne, og den står til udgivelse i August.

Gyldendal udkommer også med en oversættelse af den meget hypede I’ll Give You The Sun af Jandy Nelson. Den udkommer på dansk i august, med titlen Jeg Henter Solen Ned. Jeg ved ikke så meget om den, ud over at det vist er contemporary.

Og så er der jo selvfølgelig den bog, som jeg nok venter mest på. Det er nemlig 5. bog i Djævelens Lærling-serien, som lyder titlen Den Faldne Engel og udkommer til september. Den udgives af Høst & Søn.

Der kommer også en oversættelse af Me, Earl and the Dying Girl af Jesse Andrews. En contemporary, som mig bekendt handler om en dreng som bliver venner med en pige med kræft. Den får titlen Mig, Earl og Den Døende Pige, og udgives af People’s Press. Den er tit omtalt som værende hylende morsom, selvom den handler om kræft. Den står til udkomme til oktober.

Der udkommer også 3. og sidste bog i Lumikki-trilogien. Bogen har fået titlen Sort Som Ibenholt, og udkommer til Oktober fra Gyldendal.

Der udkommer også 3. og sidste bog i Legend-trilogien, som har fået titlen Champion – Vinderen. Den udkommer til september fra forlaget Carlsen.

Der kommer også endnu en bog i Den Grønne Ø-serien af Mette Finderup. Den udkommer til november, og har titlen Lysleder.

Der udkommer så vidt jeg kan se også de nye, illustrerede udgaver af Harry Potter samt genudgivelser af de to skolebøger Quidditch Gennem Tiderne og Fantastiske Skabninger og Hvor De Findes. De lader alle til at komme til oktober.

Der kommer også næste bog i Terra Nova-serien af Astrid Heise-Fjeldgren. Den har fået titlen Den Som Svigter, og udkommer til oktober .

Gyldendal udkommer også med en oversættelse af More Than This af Patrick Ness, som har fået den danske titel Mere End Det. Den udkommer til oktober.

Der er også en oversættelse på vej af I Was Here af Gayle Forman, hende som også har skrevet If I Stay. Den får den danske titel Jeg Levede, og står til at udkomme til november, også fra forlaget Gyldendal.

Gyldendal udkommer også med en oversættelse af Pierce Browns Red Rising, som har været meget hyped på booktube. Den får titlen Red Rising #1: Rødt Oprør. Jeg har læst den på engelsk, men jeg var ikke helt solgt på den. Det er jeg så også mig bekendt den eneste der ikke er, alle andre er vilde med den. Den udkommer til September.

Der udkommer også 3. bog i Anna & Det Franske Kys-serien, som får den danske titel Isla og Jagten På Lykke. Forfatteren er Stephanie Perkins, og udgivelsesdatoen er sat til oktober. Den udgives af Lindhardt & Ringhof.

Og så kommer forlaget Alvilda med to spændende udgivelser. Den første er første bog i Grisha-trilogien, Shadow and Bone, en trilogi som jeg har læst på engelsk og elskede. Der er endnu ikke nogen dansk titel, men den står til at udkomme i september. Derudover udkommer de også med en oversættelse af den vildt hypede An Ember in the Ashes af Sabaa Tahir. Den står til udgivelse i august, og har fået den danske titel Det Ulmende Oprør. Derudover udkommer de også med bog to i Vandflammens Saga, Vilde Bølger, som udkommer til august.

Høst & Søn udgiver også en oversættelse af Grasshopper Jungle af Andrew Smith, som har fået den danske titel Græshoppejunglen. Den udkommer til august.

Der udkommer også 2. bog i Endgame-serien, som har fået den danske titel Himmelnøglen. Den er skrevet af james Frey, og udkommer til Oktober fra Høst & Søn.

Der kommer også en oversættelse af Neil Gaimans The Ocean at the End of the Lane, som udgives af People’s Press i oktober med titlen Oceanet hvor Grusvejen Endte.

Som sagt kommer der sikkert flere udgivelser til hen ad vejen, men dem her er dem jeg lige umiddelbart kunne støve op. Jeg er faktisk ret imponeret over, hvor mange ungdomsbøger der udkommer, især oversættelser af forholdsvis nye engelske udgivelser.

Der er også lidt fantasy på vej, som nok ikke kan kategoriseres som ungdomsbøger. Det er første bog i Diana Gabaldons Outlander-serie, som udkommer fra forlaget Gyldendal til november med den danske titel Den Engelske Kvinde. Der udkommer også bog 2 i Joe Abercombies fantasyserie The First Law. Den udkommer også fra Gyldendal i november med titlen Før De Bliver Hængt.

Masser af spændende bøger på vej! Og bare så vi har det på det rene, så er det her ikke på nogen måde et sponseret indlæg.

16 meninger om “Spændende udgivelser til efteråret

  1. Hold da op hvor er der meget godt på vej. Det glæder mig at Brent Weeks Night Angel serie kommer på dansk. Jeg læste den på engelsk for nogle år siden og var solgt.

    1. Jeg har også tit overvejet at læse den, det er bare aldrig blevet til noget. Jeg er glad for at de oversætter Grisha-trilogien, den er fantastisk!

  2. Irene

    Og og og Kærlighedsbreve til de døde kommer også på dansk til august. Der kommer virkelig mange gode oversættelser i år, og jeg synes også, det er begyndt at gå noget hurtigere. Det er fedt!

    Jeg glæder mig meget til The Young World – netgalley ville ikke give mig den i sin tid😦 Nå ja, og så selvfølgelig Den store djævlekrig og Harry Potter😉

    Mht. Zoe bogen, går meget af balladen så ikke ud på, at det først var skjult, at der var ghostwriter på?🙂 Selvom jeg ikke helt forstår det.. For det er da næsten altid skjult? Eller hvad?

    1. Jo, det var egentlig sådan det startede. Hendes youtube følgere blev rasende, fordi hun ikke havde våret åben omkring at der var en ghostwriter inde over, men derimod opført sig som om hun selv havde skrevet den. De mente ikke, at hun var troværdig længere så. Men jeg har ikke gidet følge alt for meget med i det, for hallo – folk reklamerer jo ikke ligefrem med, at der er ghostwriters involveret, præcis som du selv siger.

    1. Jeg skal prøve! Altså, sponsoraftaler er nok ikke det rigtige at kalde det, men jeg refererer til, at det ikke er et sponseret indlæg. Dvs. jeg har ikke aftalt med forlagene at jeg får penge eller ting for at nævne dem i et indlæg. Indlægget er skrevet, uden at jeg har fået noget som helst for det af nogen. Jeg er ikke blevet bedt om at nævne visse bøger, og jeg modtager hverken penge eller bøger som betaling for at udgive indlægget. Giver det mening?

  3. Uh, den jeg glæder mig mest til er nok “Den Engelske Kvinde”, selv om titlen er noget nær det mest håbløse jeg længe har hørt. Denne da godt have beholdt titlen “Outlander”, når nu det også er det, den er kendt for på TV nu.

    Har du læst dem på engelsk? Eller set serien?
    Jeg så første halvdel af sæson 1 og var totalt solgt, og er lige nu i gang med 3’eren på engelsk. Og jeg er tossede med dem.🙂

    1. Jeg har ikke læst dem, jeg er nok lidt intimideret af størrelsen. Det og så det at alle sammenligner dem med Game of Thrones, som jeg virkelig ikke brød mig om:/ Måske skulle jeg prøve TV-serien og se om det er noget?

      1. Det er også nogle ordentlig mobbedrenge. 850 sider stykket, men jeg synes de er fantastiske. Jeg har så ikke læst GoT (det er nok en brist i min opdragelse), så jeg ved ikke om man kan sammenligne dem.
        Men ja, stream dem på Viaplay og jeg er sikker på at du vil falde for dem.🙂

Skriv et svar

