Anmeldelse: En Sang For Issy Bradley

• Antal Sider: 311
  • Originaltitel: A Song For Issy Bradley
  • Forlag: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
  • Læst: 23/5 til 29/5
  • ISBN: 978-87-17-04484-5

En intens og gribende læseoplevelse fortalt med varme og humor! Dette er historien om familien Bradley.

En engelsk mormonfamilie udsættes for en pludselig tragedie og deres verden bryder sammen. Bevægende, stærkt og indsigtsfuldt – med glimt af varme og humor – fortælles deres historie ud fra de forskellige familiemedlemmers helt forskellige synsvinkler.

Ian Bradley, mand, far, matematiklærer og biskop i den lokale mormonmenighed i London er som udgangspunkt overbevist om, at alting ender godt, hvis man bare tror på Gud og holder ud, på samme måde som de gamle pionerer gjorde.

Hustru og mor, Claire har ikke  samme syn på tilværelsen, og sætter i desperation og ensomhed livet på pause, efter at tragedien har ramt.

De tre børn, 16-årige Zippy, er midt i sorgen også optaget af sin første forelskelse, 14-årige Al, vil allerhelst spille fodbold og 7-årige Jacob planlægger at redde sin familie ved at sørge for et mirakel.

Intens, bevægende, uventet morsom og umådelig indsigtsfuld udfordrer denne historie rammerne for tvivl og tro, og for hvordan en familie kan klare livet, når deres verden er brudt sammen.

Romanen har fået talrige flotte anmeldelser og var shortlistet til the Costa Book Awards (first novel category). Er blevet rost for bl.a. at være vedkommende, medrivende og ikke-sentimental på trods af emnet.

”Jeg kunne ikke lægge den fra mig. Bray skriver så klartseende, intelligent og autentisk, at det føles, som om en gammel ven fortæller historien, at personerne er mennesker man kender.” The Times

”En sang for Issy Bradley er en vidunderlig bog … aldeles hjerteskærende, men også medfølende, morsom og berigende.” The Independent ”En dygtig og indfølende dramatisering. At den behandler så smertelige emner, uden at blive sentimental, gør den så meget desto mere imponerende.” The Guardian

Dette er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. Meninger og holdninger er mine egne.

For bare tre måneder siden ville jeg ikke have rørt den her bog om jeg så fik penge for det. Men så skete der det, at bogen MONSTER af Patrick Ness fik mig til at turde læse bøger, jeg ellers altid har undgået: bøger, der handler om sorg og død. Død kan jeg godt klare, men sorg har altid været noget jeg virkelig ikke skulle i nærheden af. Jeg er endda kommet dertil, hvor En Flænge I Himlen af John Green er kommet tilbage på min TBR-hylde, selvom jeg har sværget jeg aldrig ville læse den. Og derfor sagde jeg ja til at anmelde den her bog – fordi jeg nu tør. Det, og så fordi mormonernes religion og livsstil har fascineret mig, siden jeg opdagede at Stephenie Meyer var mormon. Jaja, I know, men Twilight er altså en all time favorit, og da min twilight-feber var på sit højeste google jeg alt muligt og umuligt Twilight-relateret. Herunder Mormoner.

Nå, men jeg er faktisk virkelig glad for jeg sagde ja til at læse og anmelde den her bog. Hvor var den god! Det er nok egentlig lidt forkert at sige den var spændende, eftersom den handler om sorg og død, men det var den virkelig! Eller nej, spændende er nok et forkert ord. Gribende er bedre! Jeg blev fuldstændig følelsesmæssigt investeret i historien, og jeg fløj bare igennem den. Jeg læste det meste af bogen på under 24 timer, og den var simpelthen så rørende!

Bogen handler om en mormonfamilie, hvis yngste barn dør. Tilbage er mor, far, og tre søskende. De reagerer hver især fuldstændig forskelligt på tabet af Issy, og familien går mere eller mindre langsomt i opløsning. De håndterer det på hver deres måde, nogen påvirkes hårdere end andre, nogen bliver vrede mens nogen bliver kede af det og nogen forbereder mirakler. Zippy er den ældste søster, er forelsket og drømmer om at blive gift med den rette, på det rette tidpunkt på det rette sted. Al er 13, og er ikke spor interesseret i mormontroen – han vil bare være fodboldspiller. Jacob er 7 og tror på mirakler, julemanden og påskeharen, og han er sikker på, at Gud vil bringe Issy tilbage til dem. Ian er biskop i den lokale mormonkirke og meget stærk i sin tro. Han er gift med Claire, som konverterede til mormonkirken for at blive gift med Ian. Da Issy dør, ved Claire ikke længere hvad hun skal tro, mens Ian tror stærkere end nogensinde.

Jeg synes generelt bogen gav en virkelig fin skildring af alle personerne i bogen. Alle familiens personer skiftes til at fortælle historien, så man får alles synspunkter, hvilket fungerer super godt i den her bog. Normalvis ville Ian være den type mand jeg ville hade med al magt, men gennem hans synspunkt forstår jeg ham, jeg kom til at kende ham og kunne derfor sætte mig ind i hvad der foregik i hans hoved. Det samme skete med både Jacob og Claire, og til dels også med Zippy. Jeg synes ikke, Zippy fik al den plads i bogen hun kunne have fået, men det fungerede, især med det der skete for hende. Mit eneste egentlige problem med bogen er faktisk Al. Selv med Al’s synspunkt og selv med indblik i hans tanker og følelser synes jeg han er noget så modbydelig. Han har tilsyneladende ikke noget problem med at såre andre, for det er jo alle andres skyld fordi han ikke må spille fodbold. Han er led, ondskabsfuld og virkelig en møgunge, og uanset hvor meget jeg prøvede kunne jeg bare ikke lide ham. Det var et tydeligt forsøg på at give indblik i hovedet på den sure, vrede teenager, men jeg kom faktisk til at synes mindre og mindre om ham som historien skred frem.

Med det sagt, så er det her ikke en handlingens bog, Det her er en bog bygget på personerne, deres følelser, tanker og udvikling før, under og efter tabet af Issy. Det er en bog fuld af sorg, men den er også fuld af glæde, fuld af liv. Jeg grinede, jeg fik tårer i øjnene, og efter endt læsning følte jeg mig glad. Fri endda. Jeg synes, det er en meget livsbekræftende historie, og den var virkelig, virkelig medrivende. Jeg er glad for jeg fik den læst, for jeg føler også jeg har læst noget af bogen, fået et andet syn på sorg og tab på en eller anden måde, gennem personernes forskellige synsvinkler. Det var virkelig en god bog, selvom den var lidt ud af min comfort zone.