Anmeldelse: The Hollows #4: A Fistful of Charms

• Antal Sider: 510
  • Udgivelse: 2006
  • Forlag: Harper Collins
  • Læst: 10/5 til 20/5
  • ISBN: 9780007236138

There’s no rest for the wicked, even when the taint on your soul isn’t your fault.

It would be wise for witch and bounty hunter Rachel Morgan to keep a low profile right now. Her new reputation for the dark arts has piqued the interest of Cincinatti’s night prowlers, who despise her and long to bring an end to her interference, one way or another. Nevertheless, Rachel must risk exposure. Her ex-boyfriend Nick has stolen a priceless Were artifact, and, as tempting as it may be to let the Weres tear him apart, Rachel feels obliged to attempt  rescue.

But other sinister forces also covet the relic Nick has hidden. Some who desire it so badly they will take the city – and everyone in it – apart to wield it’s frigtening power.

A FISTFUL OF CHARMS er 4. bog i serien om Rachel Morgan. Det er urban fantasy med hekse, varulve, vampyrer, feer, alfer og elvere involveret, og de første tre bøger var gode. Jeg læste dem på dansk, og selvom jeg læste denne på engelsk kan jeg afsløre, at det virker som om serien holder niveauet. A FISTFUL OF CHARMS var også god. Ikke overvældende fantastisk, men god underholdning.

Men lad mig først med det samme sige, at det nok er den mest misvisende bagsidetekst jeg nogensinde har oplevet. Det eneste der passer på den egentlige historie i bogen er det med, at Nick har hugget en statue, som varulvene meget meget gerne vil have. Resten giver nul og nada mening. Det historien egentlig handler om er Nick, som har været idiotisk nok til at stjæle noget han ikke kunne overskue konsekvenserne af. Han bliver fanget, Rachel hører om det og igangsætter redningsaktionen. Faktisk var det en ret spændende historie, fordi man ikke helt ved hvorfor den her statue er så vigtig og hvad det er den kan. Nick har tydeligvis heller ikke rent mel i posen, og hemmelighederne og sandhederne hober sig op. Derudover er der også en god portion virkelig velskrevet action, og de sidste 100 sider var forbandet nervepirrende.

Den forrige bog lagde meget vægt på karakterudvikling, især af forholdet mellem Rachel og Ivy. Det gør denne her også, og det er helt klart en af seriens styrker. Den her bog havde også en del mere action end forrige bog, men det passede rigtig godt ind i handlingen her. Det der skete for personerne betød at deres forhold udviklede sig, så der er sammenhæng om man så må sige. Karakterudviklingen sker som følge af den action der er om man så må sige. Jenks er tilbage i den her bog, og han er simpelthen min yndlingskarakter i den her serie. Han er SÅ sjov! Sjov, humor, modig, en særdeles effektiv morder og fandens tiltrækkende, selvom han er en 10 cm høj alf. Rachel er sit sædvanlige lidt hovedløse selv, men i denne her bog bliver hun virkelig nødt til at se indad og se nogle knap så charmerende ting om sig selv i øjnene, og jeg følte virkelig med hende. Hun er sej, kickass og stærk, men hun er også et følelsesmæssigt rod, som kan græde og være ked af det uden at få det dårligt over det. Ceri er også med i denne bog, og hun er fantastisk!

Noget af det der trækker ned er Ivy. Ivy er vampyr, og meget af hendes dårlige opførsel bortforklares med at hun er vampyr, og har oplevet nogle frygtelige ting. Hun bliver sur over alting og tror hun skal bestemme hvordan Rachel skal leve. Rachel vil ikke tage snenældepulver? Jamen så putter vi bare noget i hendes kaffe så hun ikke opdager det! Ej men hvad fanden er det for en opførsel? Ivy tror hun har ret til at bestemme over Rachel, og det er virkelig belastende.  Forholdet mellem Rachel og Ivy er noget værre rod, og det bliver på ingen måde mindre roden i den her bog. Uanset om man synes Ivy er røvirriterende eller ej, så giver det her rod imellem dem rigtig meget spænding til historien. Derudover er der også det, at historien ind imellem er lidt langtrukken, og ikke på en god måde.

A FISTFUL OF CHARMS var en god bog, og jeg er stadig ret hooked på den her serie. Jeg ved simpelthen ikke hvad det er, men jeg vil have mere! Serien er i øvrigt også afsluttet, den sidste bog udkom i marts, så nu er der ikke noget i vejen for at drøne gennem serien.