Anmeldelse: The Jinni Wars #1: The Fire Wish

• Forfatter: Amber Lough
  • Antal Sider: 307
  • Forlag: Random House
  • ISBN: 978-0-385-36976-3
  • Læst: 1/5 til 4/5

A jinni. A princess. And the wish that changes everything. . . .

Najwa is a jinni, training to be a spy in the war against the humans. Zayele is a human on her way to marry a prince of Baghdad—which she’ll do anything to avoid. So she captures Najwa and makes a wish. With a rush of smoke and fire, they fall apart and re-form—as each other. A jinni and a human, trading lives. Both girls must play their parts among enemies who would kill them if the deception were ever discovered—enemies including the young men Najwa and Zayele are just discovering they might love.

THE FIRE WISH omhandler Jinnier – Lampeånder. Lampeånder har fascineret mig siden jeg så Disneys Aladdin for første gang. Hvad ville jeg ønske mig hvis jeg fik fat i en lampeånd, og hvad laver sådan en lampeånd inde i sin lampe når han ikke er ude? Lampeånder er jo ikke ligefrem det populæreste emne i bøger, så da jeg faldt over denne her var jeg straks interesseret.

THE FIRE WISH viste sig heldigvis at være en rigtig god bog! Bogen foregår i en slags fantasyunivers i et ørkenland, hvor menneskene er i krig med jinnierne, som bor i huler og tunneler i jorden. Jinnierne er ligesom mennesker, forstår på den måde at de har to ben, to arme, hoved og hår og alt det der. De har et helt samfund under jorden, hvor de unge jinnier trænes og undervises og senere optages i enten krigsenheden (Shaitan, som de bliver kaldt), lægeenheden eller spionenheden, som rejser til overfladen og spionerer på menneskene. Jinniernes evne til at ønske er byggestenen i hele deres samfund. Vil de have et større vindue i huset? Så ønsker man det, og det sker. Men ønsker har grænser, man kan ikke bare ønske til højre og venstre, og der er regler der skal overholdes. Man må for eksempel ikke ønske på en anden Jinni, for eksempel ønske ham eller hende væk eller noget i den dur. Hele verdenen er meget middelalder-agtig, der er ikke mekanik eller elektronik, men der findes kemi og alkymi for eksempel. Man rider på heste når man skal frem og tilbage fra et sted til et andet for eksempel. Hele det her univers synes jeg var virkelig veludviklet, det var godt fundet på og især synes jeg forfatteren virkelig fik det til at stå klart for mig, som indre billeder. Jeg så sandet for mig, følte varmen og kunne næsten mærke solen på huden.

Historien fortælles skiftevis af de to hovedpersoner, Najwa og Zayele. Najwa er Jinni, mens Zayele er menneske. Zayele udvælges til at blive gift med Kaliffens søn, altså statens prins, noget som hun bestemt ikke har lyst til. Hun får fat i Najwa og ønsker, at de to bytter plads. Herefter er der intet der går som planlagt, og begge piger opdager ting om kriger, som ikke helt hænger sammen. Hvorfor er der overhovedet krig? Er der overhovedet nogen grund til at der er krig? Hvordan startede den krig i det hele taget? Og hvorfor blev netop Zayele valgt til brud? Det fungerede rigtig godt med, at de to piger skiftedes til at fortælle, og man var aldrig i tvivl om, hvilken en af dem man fulgte. De havde hver deres personlighed og var egentlig meget forskellige, men samtidig begge to personligheder som man endte med at holde af. Jeg syntes nok bedst om Zayele, men Najwa var også super god at følge. Plottet handler helt tydeligt om krigen og om det der sker med Zayele og Najwa da de bytter plads, og det var faktisk super spændende.

I forhold til romantikken går det hele ret stærkt, men det føltes faktisk ikke sådan. Jeg følte ikke det var forhastet, og det var heller ikke romantikken der var hovedhistorien i bogen. Det var helt tydeligt at plottet handlede om krigen, og om hemmeligheder og løgne, og de forviklinger der var med at Zayele og Najwa skiftede plads. Romantikken var ligesom bare en del af historien, og det fungerede bare SÅ godt.

Der hvor bogen halter lidt er det her med tidslinien. Bogen er ret kort, og der sker simpelthen SÅ meget på meget kort tid. Selve handlingen foregår over måske 7 dage, og det ville virkelig havde klædt historien, hvis bogen havde været 100 sider længere og der så var lidt mere ro på ind imellem. Derudover er den også ret forudsigelig, slutningen og måden alting hang sammen på er på ingen måde et chok, og der er også en god portion klichéer involveret.

Alt ialt, så er det her alle tiders bog, hvis man gerne vil have noget der er forholdsvis kort og nem at gå til, og som har et spændende element i form a jinnier. Universet er super spændende, og historien var heller ikke helt tosset. Selvom bogen er lidt forudsigelig, så var det overall en god læseoplevelse, og jeg hyggede mig mens jeg læste den.

2 meninger om “Anmeldelse: The Jinni Wars #1: The Fire Wish

1. Er det bare mig eller har denne her forside ikke ret meget til fælles med den der Aladdin-look-a-like bog der udkommer senere i år? Jeg troede lige at du havde fået den før tid og blev helt misundelig, og så var det pludselig en helt anden bog. Haha.😛