Anmeldelse: De Udødelige #4: Gudernes Rige

gudernesrige

pink 3 stjerner




  • Titel: Gudernes Rige
  • Serie: De Udødelige #4
  • Forfatter: Tamora Pierce
  • Antal sider: 228
  • Udgivelse: 1999
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Realms of the Gods
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 9788758806860
  • Læst: 28/4 til 1/5

Bredfod, næbdyrenes gud, kom vraltende hen til Daine. “Her fra gudernes rige holder vi øje med hvad der foregår hos menneskene,” sagde den. “Derfor kunne vi komme dig til hjælp.”

Tortalls fjender angriber igen, og Daine og Numair er i sidste øjeblik blevet reddet til gudernes rige. Men Daine opdager at de mægtige guder må kæmpe mod dronningen af Kaos, der forsøger at overtage al magt. Og stormvingen Ozorne har allieret sig med kaosdronningen for at være sikker på den endelige sejr …


Det her var en af de bøger jeg havde rigtig svært ved at give stjerner. Jeg synes der var mange gode ting, der var spændende kapitler, men jeg havde også en del problemer med den, og det endte simpelthen med, at jeg listede de positive og de negative ting og endte på 3 stjerner.

For bogen var faktisk god. Nogle gange rigtig god, og nogle gange knap så god. På den positive side kunne jeg godt lide gudernes rige og den måde, hvorpå udødelige havde hver deres områder. Jeg havde nemt ved at forestille mig det, og det hele stod klart og tydeligt og farverigt i mit hoved. Til gengæld synes jeg det var sært, det her med at hver art havde en gud – og hov, så er der pludselig nogen arter der har mere end en gud? Jamen det giver da ingen mening? Det virkede som om det bare var proppet ind, for at man kunne gå på jagt og at rovdyrene havde noget at spise. Så når Daine skyder en hjort, så bliver den med det samme genfødt igen, fordi det jo er en gud, og meget belejligt er der søreme også mere end en hjort. Ej, det var sgu lidt for belejligt.

En anden meget positiv ting var Daine. Jeg synes endelig hun bliver voksen i løbet af den her bog, og jeg havde meget lettere ved at identificere mig med hende end i de tidligere bøger. Og hendes forhold til x, årh det var fantastisk❤ De to sammen er bare SÅ søde❤ Det kan godt være der ikke var bygget ret meget romantisk spænding op før der sker noget, men her fungerer det bare. Årh altså❤. Numair synes jeg også endelig kom ordentligt til sin ret i den her bog.

På den negative side har vi så, at det meste af bogens handling foregår i Gudernes Rige. Altså, jeg kunne jo godt lide Gudernes Rige, men jeg savnede virkelig Tortall! Især fordi, at der var så mange af mine yndlingspersoner, som jeg næsten ikke så noget til i den her bog, blandt andet Sky og Killing.

Endnu en positiv ting er, at bogen faktisk er spændende. Den er meget Hobitten-agtig, idét meget af handlingen føles som et eventyr, en rejse om man vil (“I’m going on an adventure!” – præcis sådan :D). Der er prøvelser, kamp og spændende hændelser hele tiden, og Gudernes Verden er fuld af overraskelser. Mørkingerne var for eksempel en positiv overraskelse.

Til gengæld må jeg indrømme, at jeg bogen er alt for tydelig i sine budskaber. Ligesom i bog to, så føler jeg at jeg får kastet det i hovedet hele tiden, at jeg ind imellem læse er en historie konstrueret til at lære børn hvad der er rigtigt og forkert. Og det er jeg simpelthen bare ikke vild med. Jeg er ikke dum, jeg behøver ikke få det klasket i fjæset på den måde hele tiden.

Altså var det en meget op og ned bog for mig, der var gode ting og knap så god ting ved den, men overall synes jeg det var en fin afslutning på kvartetten. Den var spændende det meste af vejen, og selvom jeg havde nogle ting jeg var knap så vild med, så var jeg godt underholdt hele vejen igennem.

Skriv et svar

