Anmeldelse: Half Bad #2: Half Wild

• Serie: Half Bad #2
  • Forfatter: Sally Green
  • Antal sider: 480
  • Forlag: Carlsen
  • ISBN: 9788711377307
  • Læst: 22/4 til 28/4

Nathan har langt om længe mødt sin far, Marcus, og fået de tre gaver, der gør ham til heks. Men han er stadig på flugt fra jægerne, og han må samtidig prøve at finde sin ven Gabriel og redde Annalise, der bliver holdt fanget af den magtfulde og farlige sorte heks, Mercury. Nathans søgen trækker ham ind i en uhellig alliance mellem sorte og hvide hekse, der sammen forsøger at bekæmpe jægerne, der på brutal vis har taget magten over Rådet for Hvide Hekse. Samarbejdet i alliancen plages af tvivl og mistillid, og Nathan befinder sig i en udsat position.

Men den største trussel mod Nathan er dog måske ham selv. Hvis ikke han kan lære at styre sin nyvundne evne som heks, kan det få katastrofale følger …

Dette er et anmeldereksemplar fra plusbog.dk. Meninger og holdninger er mine egne.

Jeg var ret begejstret for første bog i serien, og bog to skuffede overhovedet ikke. Indrømmet, jeg synes den var langtrukken i starten, men den sidste del af bogen var fuldstændig fantastisk. Jeg sad med åben mund og polypper og var totalt i chok da jeg lukkede bogen. Wauw for en slutning!

Bogen fortsætter temaet fra første bog – nemlig hvad det vil sige at være god eller ond, og hvad der skiller de gode fra de onde. Jeg synes det blev ekstra fremhævet i den her bog, fordi dem der burde være gode gør nogle frygtelige ting ved andre mennesker, mens de onde gør gode ting – barmhjertige ting. Det hele foregår selvfølgelig gennem Nathan, som er hovedpersonen og fortælleren, ligesom i første bog. Nathan er stadig halvkode, nu har han bare fået sin evne og har været igennem ceremonien. Som hovedperson er jeg vild med Nathan, fordi han bidrager fantastisk meget til hele den her konflikt mellem det gode og det onde, sort og hvidt. Nathan er nemlig ikke bare det ene eller det andet, han er lidt af begge dele. Som læser er det for det meste ret tydeligt, om en hovedperson er god eller ond, men i Nathans tilfælde flyder grænserne ud. Er han overvejende en god person? Eller er han ond? Nogle af de ting han gør får dig seriøst til at overveje, om han egentlig er god, eller om han slægter sin far på.

Og apropos Nathans far, så mødte vi ham kort i slutningen af Half Bad, men vi kommer til at se meget mere til ham her i HALF WILD. Og hvor var det fedt! Han er jo ikke mr. hvem-som-helst, men den ondeste, ledeste sorte heks der findes , og alligevel endte jeg med at syntes om ham. At følge ham og Nathan lære hinanden at kende, og at lære Markus at kende som læser, var virkelig spændende! I det hele taget bygger bogen lige så meget på personernes udvikling og de etiske spørgsmål som den gør på handling, og det var en perfekt blanding.

Og nu når vi taler om handling, så blev jeg overhovedet ikke skuffet over den her bog. Jeg var bekymret i starten. Jeg synes det trak lidt ud og var lidt kedsommeligt, men da den så først kom i gang var den virkelig spændende og svær at lægge fra sig. Men for at være helt ærlig, så synes jeg 150 sider er liiidt lang tid, Slutningen var helt og aldeles fantastisk, og jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville ske på den måde – eller at det ville ske overhovedet! Wauw altså! Ej men helt seriøst, det var dæleme en af de bedste bog-slutninger jeg har læst. Eller slutning og slutning, der kommer jo en bog tre, men altså. Wauw!

I forhold til romantikken, så er det ikke det der har været fokus på bog et synes jeg, og det er det egentlig heller ikke i den her bog. Jo, det handler om Annalise og om Nathan og hand følelser for hende, men det er ikke det der driver historien. det var ikke det, der fik mig til at læse videre, og jeg synes heller ikke det fyldte en hel masse. Og det gør såmænd heller ikke noget, for romantik-fronten tager en drejning, som jeg personligt var helt og aldeles fan af!

Nå, men for nu at summere det op, så synes jeg HALF WILD var bedre end HALF BAD. Den var ikke helt oppe og ringe på de fem stjerner, mest fordi jeg synes der gik noget tid før den blev rigtig spændende. Begyndelsen var lidt træg og kedsommelig. Til gengæld var slutningen fantastisk, og hvis syntes bare den mindste smule om HALF BAD, så synes jeg helt klart man skal give HALF WILD en chance, for den er bedre end etteren. Og den slutning! I cannot!

HALD WILD af Sally Green fås lige nu hos Plusbog.dk til 129,-. Vær opmærksom på, at du skal være medlem for at kunne få bogen til pluspris. Affiliate links.