Anmeldelse: Vandets Vogter

• Antal sider: 312
  • Originalsprog: Finsk
  • Originaltitel: Teemestarin Kirja
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 9788740602296
  • Læst: 17/4 til 22/4

“Vandets vogter” foregår i en skræmmende fremtidsverden: Alle ressourcer er meget knappe, og stort set al den tekniske viden, vi har nu, er gået tabt. Den globale opvarmning er endt med katastrofale oversvømmelser, og flere oliekrige har udslettet en stor del af den verden, vi kender i dag. Efter det kom Tusmørkets Århundrede, og lige siden har menneskeheden kæmpet en hård overlevelseskamp med mangel på alt – ikke mindst den allervigtigste næringskilde: vand.

Det er denne barske verden, hovedpersonen, den 20-årige Noria, lever i. Hun bor i en lille landsby højt mod nord i Den Skandinaviske Union sammen med sin far, som er temester, og sin mor, som er biokemisk forsker. Noria er ved at blive oplært af sin far til at blive landsbyens næste temester, et ærefuldt hverv, hvor netop vandet tilbedes og respekteres med en traditionel teceremoni. Men det er også svære tider for temestre, for landsbyboerne har ikke meget overskud til at ære vandet med teceremonier som før, de prøver bare at overleve med de sidste vandreserver. Ulovlig besiddelse af mere vand end den tildelte ration straffes hårdt af et totalitært styre. Hæren slår nådesløst ned på dem, de mener snyder, og brændemærker deres hus med det frygtede blå cirkelsymbol malet på hoveddøren og tørster langsomt beboerne ihjel, indespærret i deres eget hus, til skræk og advarsel for alle andre.
Noria og hendes tætte veninde Sanja vil ikke nøjes med at overleve denne hårde kamp hver eneste dag, men har en modig plan om at redde landsbyen. For de får fat i nogle meget gamle cd´er, som måske kan give dem nøglen til, hvor der findes frodige områder med vand nok til alle. Men planen forpurres, da Noria pludselig står helt alene med et voksende ansvar for en hemmelighed knyttet til temesterens hus gennem generationer.

Den finske debutant Emmi Itäranta har skrevet denne fængslende og originale historie til unge om en fremtidsverden, der er resultat af den globale opvarmning og et hensynsløst overforbrug af jordens ressourcer. Det er med god grund, at Emmi Itärantas Vandets vogter vandt den store science fiction- og fantasy-konkurrence, som det finske forlag Teos udskrev i 2010-2011, og at romanen siden et blevet tildelt flere andre finske priser, ligesom den er nomineret til den prestigefyldte amerikanske science fiction-pris Philip K. Dick-award.

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Turbine. Meninger og holdninger er mine egne.

VANDETS VOGTER er en smuk historie sat i en dystopisk verden, hvor vand er en mangelvare. Og bogen var da også god, og jeg må indrømme at det var befriende, at det var en standalone. Ingen venten på næste bog, her får du både en begyndelse og en slutning i samme bog.

Noget af det som jeg var allermest vild med var universet. Det er faktisk ikke fordi man får så frygtelig meget at vide om det, men det var nok til at holde mig til ilden og til, at jeg var fascineret. Vand er en mangelvare, og regeringen styrer, hvor meget vand man får, hvilke bøger man kan læse og hvilke informationer man får. Verden har glemt, hvad der skete for hundredevis af år siden, har glemt hvordan verden kom til at lide af vandmangel. Der er levn fra de tidligere civilisationer, gemt i jorden i store affaldsgrave. Teknologi, tøj, plastic, dåser og dimser, men ingen ved længere hvad de skal bruges til. Hele tilværelsen handler om at spare på vandet, at få nok at spise og at holde sig i live og uden for regeringens søgelys. Jeg synes virkelig at det her med vandmangel er lige dele skræmmende og lige dele fascinerende. For hvad ville der egentlig ske, hvis verden ikke har nok ferskvand en dag? Det synes jeg VANDETS VOGTER gav et virkelig godt bud på.

Noget af det jeg også satte virkelig meget pris på var hovedpersonen Noria. Dels fordi historien er fortalt i jeg-fortæller som eg elsker, men også fordi Noria som person er en rigtig god blanding af selvstændig, modig og viljestærk sammen med ydmyg, venlig og en drømmer. Man kommer hurtigt til at føle at man kender Noria, holde af hende og med hende. Bogen er også fyld med personligheder i landsbyen Noria bor i, hendes venner, familie og bekendte, som alle er lige så levende og perfekt uperfekte som Noria. Jeg levede mig ind i livet i den lille landsby, følte at jeg var der selv og så alting levende for mig, og det havde meget at gøre med, at alle personer føltes så virkelige.

Der hvor jeg synes bogen halter lidt er det her med den smukke fortælling. Bogen ER en sindssyg smuk fortælling, om vand og liv og valg. Der er bare det, at der 100 sider inde ikke er sket en dyt, fordi al pladsen bliver taget af smukke sætninger om, hvordan duggen glimter i græsset om morgenen eller hvordan vand er livets kilde og blablabla. Og der er slet ikke noget i vejen med den her måde at skrive og beskrive på – det er smukt, og man bliver rørt. Men helt ærligt, på en 300-siders bog, så synes jeg altså der burde være sket et eller andet inden side 100. Nu er jeg selvfølgelig den type person, som godt kan lide handling, plot og at historien går fremad, så det her med at der virkelig ikke skete noget som helst dræbte lidt bogen for mig. Til gengæld er de sidste 100 sider forbandet spændende. Jeg knugede bogen, holdt vejret og kunne for min død ikke stoppe med at læse. Og slutningen var bare SLET ikke hvad jeg havde forventet, men på den gode måde.

Alt ialt synes jeg VANDETS VOGTER var en god bog. Da jeg kom igennem de første 100 sider og der begyndte at ske noget var jeg vild med historien. Jeg er også meget fascineret af det her med manglende vand og hvad der sker med verden, hvis vandmangel bliver et problem. Historien er smukt fortalt, og slutningen var fantastisk.