Anmeldelse: Skovens Hemmelighed

skovenshemmelighed

pink 5 stjerner

  • Titel: Skovens Hemmelighed
  • Serie: –
  • Forfatter: Jon Rex Laugen
  • Antal Sider: 267
  • Udgivelse: 2015
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Dansk
  • Forlag: Tellerup
  • ISBN: 978-87-588-1781-1
  • Læst:17/3 til 18/3

Sebastian gider egentlig ikke
at holde ferie ude på landet,
men da hans mor skal ud at rejse,
bliver han sendt på fem ugers ophold
hos sin faster i Jylland.

Heldigvis møder han her den jævnaldrende Nadia,
som lærer ham at der findes en spændende
og anderledes verden uden for storbyen.

Snart finder de ud af
at der foregår mystiske ting i landsbyen
og på markerne omkring den.
Mærkelige personer vandrer i skoven.
Flokke af ulve trænger ind i landet.
Og snart hærges egnen af uhyggelige angreb.

Nadia og Sebastian forsøger at afsløre den ukendte trussel
der spreder skræk og rædsel, og pludselig kastes de ud
i et nervepirrende eventyr.


Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup. Meninger og holdninger er mine egne.

Efter at have læst SKOVENS HEMMELIGHED var min første tanke at wauw, det var virkelig en fantastisk bog. Og det var det virkelig! SKOVENS HEMMELIGHED tog mig totalt med storm, og jeg elskede den fra første til sidste side.

Den første årsag til jeg var så begejstret for bogen var sproget. Bogen er skrevet i nutid, noget som jeg temmelig sjældent støder på, og det fungerede bare så godt i den her bog.

“Faster Lycia og Sebastian er nået ud af byen og kører nu ad landevejen. Han kigger ud ad sideruden. Langs vejen ligger spredte huse. Ingen af dem er særlig pæne, og de fleste er dårligt vedligeholdt.” – side 25

Jovist, sproget er jo rimelig enkelt og simpelt, for det er en bog der nok henvender sig til de 12-13-årige, altså middlegrade. Men sproget fungerede bare i den her bog, også for en gammel krage som mig. Jeg synes ikke det blev for simpelt eller kedeligt, selvom sætningerne var korte. I det hele taget fungerede sproget fantastisk.

Noget andet er det univers, som historien foregår i. Altså, det er en helt almindelig dansk landsby i Jylland, det er ikke fantasy eller noget, men forfatteren fik mig til at se det hele så levende for mig. Skoven, dens krinkelkroge, skjulesteder og muligheder, landsbyen med dertilhørende landsbyboere, som er mere eller mindre halvskøre. Noget af det jeg elskede allermest ved bogen var den her landsby, for den er egentlig meget kliché sat op, alle opfører sig som landsbyboere nu gør, og det er faktisk ret morsomt. De sladrer, samler sig på gaden når der sker noget, og ingen låser dørene. Det er egentlig ret kliché, men det er faktisk præcis sådan det er i en lille landsby – jeg burde vide det, jeg er vokset op i én. Og jeg elskede det! Jeg synes det var skide sjovt, at Sebastian som københavner for eksempel synes det var sært at ingen låste dørene. Hans betragtninger fik mig til at grine, og det er jo en god ting.

Og apropos det at grine, så synes jeg bogen har alle tiders underspillede humor. Præcis den slags humor som jeg elsker. Jo, bogen er uhyggelig, men den er også sjov, og de to ting er i perfekt balance. Historien er spændende, og der er en tilpas mængde uhygge til en tilpas mængde humor og sjov. Jeg var totalt hooked på det her mysterie med de flåede køer på markerne, blodsporene og historien om et monster på egnen. Især fordi, jeg faktisk først sent gættede hvad det var for et monster, og hvordan det hele hang sammen. Jeg var så opslugt af historien, jeg måtte hele tiden liiige have et kapitel mere med.

Sebastian som hovedperson synes jeg var super! Han er en rigtig storbydreng, så han får noget af et kulturchok da han møder Nadia i skoven, og skal til at rense fisk og skyde med slangebøsse. Han er fuld af gåpåmod, og i stedet for at rynke næsen, så tager han kniven og renser fisken. You go kiddo! Nadia er hans modstykke. Landsbypigen, som kan klatre i træer, slå ihjel med en slangebøsse, ved hvordan man fisker og kender hver en sti i skoven. Hun er så sej! De to sammen er alle tiders makkerpar.

For at opsummere, så var SKOVENS HEMMELIGHED den perfekte blanding af humor, uhygge og spænding. Jeg elskede hvert sekund af bogen, og jeg faktisk ikke noget som helst negativt at sige om den. Jeg elskede historien, hovedpersonerne, landsbyen og skoven, og jeg elskede at bogen overraskede mig til sidst.

4 meninger om “Anmeldelse: Skovens Hemmelighed

  1. Helt enig, godt skreven og god humor. Jeg kunne virkelig også godt lide, at jeg ikke anede hvad hemmeligheden var før til slut. Ofte oplever jeg, at man er totalt spoiled ved at læse bagside teksten. Det var skønt til en afveksling bare at lade sig overraske.

Skriv et svar

