Plusbog.dk – hvordan og hvorledes? Hvad er fordelene?

Lad os snakke lidt mere om plusbog. Eftersom jeg har indgået samarbejde med dem, så synes jeg at jeg ville lave et lidt mere objektivt syn på sagen. Hvad får du egentlig ud af at være medlem på plusbog.dk? Er priserne ordentlige? Hvad med udvalget? Hvordan fungerer det?

Lad os starte med hvordan det fungerer. Plusbog.dk er en fordelsklub, som jeg også nævnte i forrige indlæg.  Det betyder altså, at du skal være medlem for at kunne købe bøgerne til de lave priser, som du ser på hjemmesiden. Det bliver der skiltet tydeligt med, så der er altså ikke noget at komme efter hvis du bagefter føler dig snydt til at indgå medlemsskab. Det kan man ikke rigtig overse.

Nå, men det er faktisk heller ikke så skidt at være medlem. Hele konceptet bag plusbog.dk er jo, at du betaler 99 kr/mdr i abonnement, og til gengæld får du mulighed til at købe en pokkers masse bøger, som alle står til under butikspriserne. For eksempel kan du få den nye Camilla Läckberg-krimi Løvetæmmeren til 89,-. Du kan også forudbestille Dødens Instrumenter #6 til 129 kr. Den udkommer til juni, og man kan forudbestille fra 29/5. Du kan også få den nye Monster af Patrick Ness til 119 kr. Hvis vi så kigger lidt på besparelserne, så koster Dødens Instrumenter bog 6 299,- i butikkerne – eller det kommer den til går jeg ud fra, for det kostede de andre også lige da de udkom. Løvetæmmeren koster 199,- de to steder jeg har set den, og Monster af Patrick Ness har jeg også set til omkring de 200 kr. Altså er der faktisk en hel del penge at spare.

Jeg har også nævnt, at engelske bøger er på vej. Jeg har luret lidt på plusbog.se, deres svenske søsterside, for de har nemlig engelske bøger i sortimentet. Her spottede jeg en hel del bøger i Kim Harrisons The Hollows-serien, som er Urban Fantasy, til 29,95 svenske kroner per bog for en mass market paperback. Jeg spottede også trudi Canavans bøger i paperback til 49 svenske kroner. Jeg fandt også et Divergent-boxset på engelsk til 110 svenske kroner. Nu ved jeg jo ikke hvad de danske priser bliver, men hvis det bliver samme besparelser som på de svenske, så er der jo også en hel del penge at spare her.

En anden ting, som jeg synes er ret fedt er, at fragt er rigtig billigt. Selvfølgelig ville det være rart hvis det var gratis, men efter 20 dages uafbrudt medlemskab falder fragtprisen faktisk fra 34 kr per bog til 9 kr per bog. Det er egentlig ganske okay, selvom det ikke er så fedt, at det er per bog. Hvis jeg bestiller 10 bøger i Hollows-serien til 29 kr, så ender jeg med at betale 38 kr per bog i stedet, fordi jeg absolut skal betale fragt per bog. Til gengæld er det rart, at man kan bestille en bog her og en bog der, uden at fragten vælter det hele.

Men hvad er så hagen ved at det her? For selvfølgelig er der en. Plusbog er et skide godt koncept, men 99kr/mdr er jo dyrt, hvis du ikke køber ret mange bøger. Det skal jo ligesom kunne betale sig, så hvis du ved du kun køber et par bøger om året, så er plusbog nok ikke for dig. Til gengæld er det jo genialt til sådan en som mig, som godt kan lide at købe stakkevis af bøger hver måned.

Noget helt andet er udvalget. Udvalget er faktisk rigtig godt, især på den danske side. Der var ikke én eneste bog jeg forsøgte at søge efter som jeg ikke fandt, og priserne var super på dem alle. Det var der til gengæld på den svenske da jeg ledte efter engelske bøger. Der synes jeg ikke udvalget var super fantastisk, men det hjalp så heller ikke at der ikke var en decideret kategori for engelske bøger. Man måtte manuelt søge i søgefeltet. De havde for eksempel ikke noget af Kimberly Derting eller Maria V. Snyder, ligesom de heller ikke havde noget af Veronica Rossi. Nu er det jo den svenske side, så det er jo ikke til at sige, om udvalget bliver det samme på den danske side. Det får vi jo at se senere i år, men jeg synes det ville være træls, hvis de kun har få titler indenfor fantasy og YA.

Noget af det du også skal være opmærksom på er, at du kun kan bestille ét eksemplar af en bestemt bog til pluspris. Du kan altså ikke hamstre 10 bøger til dine veninder til pluspris. Det er vel egentlig fair nok, men det er rart lige at vide, hvis man for eksempel vil købe et eksemplar til sig selv og et til gave. Og forudbestillinger på bøger kan du først lave 14 dage inden bogen udkommer. Det synes jeg er fint, men for nogen vil det nok være træls, at man ikke kan forudbestille i god tid.

Noget af det der også er positivt er, at plusbog har e-mærket, ligesom de får overvejende gode anmeldelser på trustpilot. Og så bliver der også gjort noget ved deres kategorier på hjemmesiden har jeg ladet mig fortælle. Lige nu er kategorierne alt for brede, og det er umuligt at finde noget, hvis man ikke søger på titlen. Det er jo ikke så fedt, hvis man som mig godt kan lide at browse og ikke altid fra start ved, hvilke bøger jeg gerne vil have. Men det er plusbog selv opmærksom på, og de arbejder på en ny kategori-inddeling, og det er jo super.

De har også et system, hvor man efterhånden bliver guld eller platinmedlem alt efter hvor længe du har været medlem uden at afmelde dig. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvornår man bliver guld eller platinmedlem, jeg har gennemtrawlet siden og kan ikke finde nogen steder hvor det står. Men under alle omstændigheder får du nogle flere fordele ved at være guld og platinmedlem, for eksempel bøger til endnu lavere priser og gratis events hvis du er platinmedlem.

Men lad os lige summere op:

Fordele:

  • Gode priser – alle bøger sælges under indkøbspris
  • Priserne er også gode på nye udgivelser.
  • Godt udvalg, både af bøger og e-bøger
  • Fine leveringspriser
  • Mulighed for at forudbestille
  • E-mærket
  • Ny kategori-inddeling på vej
  • Engelske bøger på vej
  • Medlemsfordele jo længere du har været medlem, for eksempel events og endnu flere (billigere) bøger

Ulemper:

  • Du betaler per måned uden at få nogen bøger for det. Du er altså nødt til at købe mindst én bog om måneden i gennemsnit for at få noget for pengene.
  • Leveringspris på 9 kr per bog – så alle bøger bliver reelt 9 kr dyrere.
  • Engelske bøger – hvordan bliver priser og udvalg?
  • Du kan kun køb ét eksemplar af en bog til pluspris. Herefter betaler du fuld pris.

De gode priser er jo nok det der trækker allermest for de fleste, og det gør sig også gældende for mig. Det og så leveringsprisen, som er acceptabel.

8 meninger om “Plusbog.dk – hvordan og hvorledes? Hvad er fordelene?

    1. Tak😀 Ville rigtig gerne være objektiv! Jeg reklamerer selvfølgelig ikke for noget jeg ikke kan stå inde for, men der er fordele og ulemper ved alting, og det synes jeg lige så godt man kan få frem i lyset.

  1. Mia Clausen

    Dejligt at vide de får gjort noget ved de kategori inddelinger, og dejligt at der kommer engelske bøger senere på året.

    Som jeg lige nu kan se det, bliver man guld medlem første gang man betaler abonnement, og platin medlem efter 200 dages medlemsskab.

  2. Jeg kan virkelig godt lide din meget objektive tilgang til dit samarbejde med dem – det tror jeg aldrig jeg har set før på en blog. Så det skal du bestemt have ros for!🙂

    1. Tusind tak😀 jeg har virkelig forsøgt at være objektiv, for noget af det jeg synes er allermest træls ved sponsorerede indlæg/samarbejdsindlæg er, når indlæggene er sådan helt “Ih altså det her er bare det bedste produkt EVAH og det er så fantastisk og awesome og blabla”. Helt ærligt, jeg synes det er mega utroværdigt, for der er sgu ikke et produkt eller en ydelse til i verden som ikke har både ups and downs. Så svesken på disken, ellers duer det ikke😛

      1. Haha, ja nemlig, svesken på disken!😀 Du har helt ret. Det er bare overraskende sjældent, at man ser et indlæg som dit. Jeg synes det er super forfriskende!

Skriv et svar

