Samarbejde med Plusbog.dk

Jeg synes egentlig lige så godt jeg kan være ærlig og proklamere det i et indlæg. Jeg har indgået en affiliate-aftale med plusbog.dk. Bum. Det er egentlig noget der har været mig lidt imod før i tiden, for det har aldrig været meningen at jeg ville tjene penge på bloggen. Og det er det stadig ikke.

Sagen er den at jeg godt kunne tænke mig at bruge de her penge på sådan noget give-aways for jer læsere. Jeg har ikke tænkt mig bare at putte dem i lommen og købe snoller for pengene, jeg vil gerne have at de her penge skal komme jer som læsere til gode, og jeg tænker, at det bliver lidt alá valgfri bog/bøger fra bookdepository til 20£, når der er penge til det. Ellers ville pengene gå til sådan noget som eget domæne. I hvert fald skal pengene gå til bloggen på en eller anden måde.

Plusbog synes jeg er et ret genialt koncept. Saxo.com har noget tilsvarende, og amazon US har deres amazon prime, som nok også er lidt hen ad samme koncept. Når man nu køber temmelig mange bøger om måneden – som jeg jo har gjort før i tiden – så synes jeg da det er genialt, at jeg kan betale en fast pris om måneden og få bøgerne meget billigere. Det er jo klart, at det kun kan betale sig hvis man køber nok til, at man får mindst de 99 kr i rabat, sådan at de 99 kr man giver i abbonnement er tjent ind igen om man så må sige. Lige pt. er jeg jo i bogkøbestop, for husejer på SU er lig med, at man ikke ejer en klink, men hvis de får engelske bøger med gode rabatter på, så er det helt sikkert noget jeg vil overveje i fremtiden. Rabatterne synes jeg er ret gode, for eksempel kan du få de nye Hunger Games paperbacks til 49,- per styk, og de fleste af John Greens bøger til 69,-. Der er også både lydbøger og e-bøger på siden, og lydbøgerne synes jeg også generelt har fine rabatter.

Og når vi nu taler om plusbog, så har der været en del negative anmeldelser af dem på trustpilot, og jeg har også hørt lidt om, at folk føler sig snydt til at oprette et abonnement på noget de ikke ønsker. Det synes jeg lige jeg vil tage op, når vi nu er i gang med at lægge svesken på disken. Sagen er den, at plusbog fungerer således: Man melder sig ind på abonnementsbasis, og betaler så 99 kr/mdr i abonnement. Uden at få nogen bøger for det vel at mærke. Til gengæld får du store rabatter på et rimelig stort sortiment af bøger, for eksempel har de bøger til 29,-, også nyere bøger og kogebøger. For eksempel kan du få Divergent #1: Afvigeren til 99 kr. Jeg ved, at de også regner med at få engelske bøger på hjemmesiden i løbet af i år, men hvor stor rabatten er der tør jeg ikke svare på.

Nå, men altså. Folk føler sig snydt til oprette et abonnement, fordi det ikke står tydeligt nogen steder at man skal være medlem for at købe, og at det heller ikke står tydeligt at hvis man køber en bog bliver man automatisk medlem. Jeg ved ikke hvordan siden har set ud før i tiden, men som den er nu (og har været det et stykke tid), så synes jeg det er temmelig tydeligt. Lad os tage deres forside:

plusbog eksempel2

For det første står der under logoet, at det er fordelsklub. Fordelsklubber skal man som være medlem af for at få fordelene, men selv hvis man ikke lige var klar over dét, så står der øverst med rimelig fed skrift: Kun 99 kr/måned i løbende abonnement – 1. uge gratis.

Det kunne man nu også godt gå hen og overse, men prøv at se hver, hvis jeg putter en tilfældig bog i indkøbskurven og går til betaling:

plusbog eksempel

Altså, det er sgu lidt svært at overse. Jeg ved ikke med jer, men jeg tjekker da altid min indkøbskurv inden jeg betaler, og jeg ville også pænt hurtigt opdage det, hvis der begyndte at blive trukket penge fra min konto for noget, som jeg ikke lige kan nikke genkendende til. Jeg synes godt det kunne fremgå tydeligere på forsiden af hjemmesiden, men det her synes jeg virkelig ikke man kan undgå at lægge mærke til, heller ikke selvom man propper 20 bøger i indkøbskurven. Og det står jo også rimelig tydeligt hvad det indebærer at blive medlem. Så altså må jeg indrømme, at hvis folk overser det her når de køber på hjemmesiden, så er det sgu lidt deres egen skyld.

Nå, men altså, Plusbog har helt sikkert både fordele og ulemper, men jeg kan rigtig godt lide konceptet. Idéen med, at man kan købe en stak bøger hver måned til billige penge er god, og prisen på de 99kr/mdr synes jeg heller ikke er for meget, taget i betragtning de rabatter og priser man får på bøgerne. Jeg er lidt spændt på, hvordan rabatterne bliver for de engelske bøger, for hvis det kun er 10 kr eller 5 kr, så er det nok ikke helt nok til, at jeg ville synes det var det værd. Jeg læser jo primært på engelsk når det kommer til stykket.

8 meninger om “Samarbejde med Plusbog.dk

  1. Irene

    Jeg forstår virkelig heller ikke al den brok! Det er da så tydeligt som noget. Næsten. Men at overse det er i hvert fald svært!
    Hvilken affiliate-model valgte du, hvis jeg må spørge?🙂
    Og hvordan kan det være, du har skiftet holdning?😀

    1. Jeg så lige, at den lige åd hele det andet afsnit, så jeg har lige opdateret😛 Jamen, jeg har egentlig ikke lyst til at tjene penge på bloggen, men jeg vil gerne bruge pengene til for eksempel giveaways eller sådan noget, noget der kommer læserne eller bloggen til gode på en måde. Jeg synes ikke jeg har lyst til bare at proppe pengene i lommen. Giver det mening?

  2. Jeg har faktisk kigget på plusbog før, men jeg har netop været i tvivl, om man meldte sig til et abonnement. Da jeg har haft kigget på det, har det mest været i annoncer i aviser/magasiner, og der har det altså ikke været tydeligt, at man skulle betale 99 kr./måneden. Det stod heller ikke tydeligt på siden, dengang jeg var inde og kigge på den. Det virker dog til at være langt mere tydeligt nu!🙂 Det er dog ikke noget for mig, for jeg læser hovedsageligt på engelsk.

    1. Det er lidt derfor, jeg ikke har sagt ja når de har spurgt mig tidligere. Jeg synes ikke, det var tydeligt hvad man tilmeldte sig, og udvalget og rabatterne var heller ikke så vilde synes jeg. Til gengæld er det nu blevet meget tydeligere hvad man melder sig til, og de får også engelske bøger i løbet af i år, og så synes jeg det begyndte at blive noget jeg gerne ville være en del af. Specielt hvis rabatterne på de engelske bøger er gode!

      1. Jeg synes måske også, at man kan høre det lidt i selve navnet – plusbog ligger ligesom op til, at det er noget andet end bare en regulær bogbutik. Men når det ikke har været skiltet med tydeligt, så er det nemt at blive lidt forvirret – jeg kan jo godt lave en bogbutik på nettet og kalde den superbilligebøgerkomogkøbosvivilsågernemeddighjem.dk, men det betyder ikke, at andre nødvendigvis vil synes, at bøgerne er billige😉 Jeg ser i hvert fald frem til at se, hvordan det bliver med engelske bøger på plusbog!🙂

Skriv et svar

